یحیی حسین‌پور روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کوچ بهاره عشایر به مراتع مناطق ییلاقی استان تخلف محسوب می‌شود و قبل از زمان تقویم کوچ، خدمات رسانی از سوی هیچ دستگاه اجرایی در نظر گرفته نشده است.
وی به معضلات ورود زودهنگام دام عشایر مناطق ییلاقی شهرستانهای مختلف پیش از شروع کوچ تقویم کوچ عشایر در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از افراد سودجو و یا ناآگاه با نقض زمان مقرر کوچ، اقدام به چرای دام در مراتع استان می‌کنند، که این اتفاق موجب تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و مشکلات زیادی در خدمات‌رسانی به این قشر مولد می‌شود.
حسین‌پور، از آغاز عملیات بازگشایی بیش از ۶۰۰ کیلومتر ایل راه عشایر کوچرو در حد فاصل مناطق قشلاقی استان خوزستان تا مناطق ییلاقی چهارمحال و بختیاری خبر داد و تاکید کرد:با برنامه‌ریزی انجام شده تا زمان تقویم کوچ بهاره همه ایل راه‌های مسدود شده ناشی از سیلاب و بارندگی زمستانی ، بازسازی و بازگشایی خواهد شد.    

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه چرای زود هنگام دام در مراتع یکی از عوامل مهم تخریب مراتع است، اظهار داشت: زمان ورود دام به مراتع ییلاقی باید مطابق با پروانه‌های مرتعداری صادر شده باشد، در غیر این صورت از سوی منابع طبیعی اعمال قانون خواهند شد.
وی از استقرار تیم واکسیناسیون اداره کل دامپزشکی، عوامل نیروی انتظامی و عاملان توزیع مایحتاج عشایر کوچرو از اوایل اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، دام‌های کوچرو قبل از ورود به استان، واکسن انواع بیماری دامی دریافت خواهند کرد.
به گزارش ایرنا، زمان اجرای تقویم کوچ بهاره دام عشایر در چهارمحال و بختیاری ۱۵ اردیبهست‌ماه اعلام شده است.
چهارمحال و بختیاری با داشتن بیش از ۱۲۴ هزارنفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و۵۰۰ هزار راس دام سبک دومین استان عشایرنشین کشور بعد از استان فارس است.
عشایر چهارمحال و بختیاری در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.