به توصیه پزشکان و کارشناسان بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و قطع شدن زنجیره انتفال آن، اجتماعات و تجمعاتی که مردم در آن حضور دارند، به گونه‌ای تعطیل است و یکی از این مکان‌های تجمع، ورزشگاه‌ها و محل‌های ورزش کردن است.

تعطیلی مکان‌های عمومی نظیر باشگاه‌های ورزشی در وضعیت حال حاضر کشور و شیوع بیماری کرونا برای حفظ جان و سلامتی مردم صورت گرفته است،از سوی دیگر این اقدام پیشگیرانه ،  خسارات و ضرر و زیان زیادی را متوجه مالکان‌، باشگاه‌داران و ورزشکاران کرده است.

پس از درگیر شدن چین به ویروس کرونای جدید یا همان کووید ۱۹ این ویروس در ایران نیز شیوع پیدا کرد و در نهایت استان چهارمحال و بختیاری را گرفتار کرده است.

برای قطع زنجیره شیوع این ویروس، اماکن عمومی یکی پس از دیگری به صلاحدید ستاد مقابله با کرونا در کشور تعطیل شد، ابتدا مدارس و دانشگاه‌ها، سپس باشگاه‌های ورزشی، بعد از آن کتابخانه‌ها و دیگر مراکز فرهنگی، حتی نماز جمعه‌های سراسر کشور نیز در فهرست تعطیلی‌ها قرار گرفتند تا مبادا تجمع مردم باعث شیوع بیش از پیش این ویروس شود.

ستاد مقابله با کرونا در استان‌ها و همچنین ادارات کل ورزش و جوانان هر استان بنابر اقتضایی که به‌واسطه بیماری کرونا ایجاب می‌کرد طی اطلاعیه‌هایی تمامی مسابقات، تمرینات ورزشی و باشگاه‌ها را تا پایان سال تعطیل اعلام کردند که چهارمحال و بختیاری نیز از این امر مستثنی نبود.

 اگرچه تعطیل شدن مکان‌های عمومی نظیر باشگاه‌های ورزشی تنها برای حفظ جان و سلامتی مردم صورت گرفته است اما این تعطیلی خسارات و ضرر و زیانی را متوجه مالکان‌، باشگاه‌داران و ورزشکاران کرده است.

هیچ راهی جز تعطیلی باشگاه‌های ورزشی نبود

یکی از باشگاه‌داران اهل شهرکرد که مربی ووشو در چهارمحال و بختیاری نیز هست، اظهار داشت: با وجود شیوع ویروس کرونا در کشور اگر باشگاه‌ها با مصوبات مختلف تعطیل نمی‌شد، خود باشگاه‌دارها تعطیل می‌کردند.

حسام تیشنیزی افزود: حتی اگر باشگاه‌دارها هم تعطیل نمی‌کردند، کسی به خاطر ترسی که از این بیماری دارد برای ورزش به باشگاه مراجعه نمی‌کرد.

وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا حتی با دست دادن ساده نیز قابل انتقال است به همین دلیل به نظر می‌رسد که هیچ راهی جز تعطیلی اماکن عمومی از جمله باشگاه‌هاوجود نداشت.

این ملی پوش سابق ایران و مربی ووشو چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: بیش از ۹۰ درصد باشگاه‌های خصوصی چهارمحال و بختیاری استیجاری هستند حالا با این شرایط ایجاد شده این باشگاه‌های با مشکلات مالی مواجه می‌شوند.

پرداخت اجاره باشگاه، مهم‌ترین مشکل پیش‌رو باشگاه‌داران

تیشنیزی اظهار کرد: برای ورزش در حال حاضر اسفندماه که به طور کامل تعطیل شد و هر سال به واسطه ایام نوروز باشگاهها تا فروردین نیز تعطیل هستند و بعد از آن هم به دلیل فصل امتحانات دانش‌آموزان، باشگاه در ماه‌های اردیبهشت و خرداد هم به طور معمول رونق چندانی ندارد.

باشگاه‌دار شهرکردی با اشاره به اینکه باشگاه‌دارهای ورزشی تقریبا هیچ درآمدی ندارند و ضرر هم می‌دهند، یادآورشد: حتی اگر راه حلی این ویروس از کشور به زودی رفع شود، باز هم برای باشگاه‌دارها ضرر است.

وی با بیان اینکه برخی از مالکان مشاغل دیگر در چهارمحال و بختیاری عنوان کرده‌اند که از مستاجران خود در این شرایط پیش آمده و کسادی بازار اجاره نمی‌گیرند، تاکید کرد: سلامتی مردم بسیار مهم‌تر است اما باید فکری به حال این مساله بشود چرا که تعداد از باشگاه‌دارهای این استان به خاطر وجود این ویروس و بحث تعطیلی باشگاه‌ها شاید دیگر نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

تیشنیزی خاطرنشان کرد: احتمال این وجود دارد که حتی بعد از از بین رفتن این ویروس مردم همچنان ترس داشته باشند و تا مدتی در مکان‌های شلوغ مثل باشگاه‌ها حضور پیدا نکنند.

مربی تالو در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: بهترین حالت این است که مردم خودشان در این شرایط به فکر یکدیگر باشند به صورت مثال موجرها تا جایی که می‌توانند با مستاجران کنار بیایند تا هر دو طرف کمتر ضرر کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث افت بدنی ورزشکاران در ایام تعطیلی باشگاه اشاره کرد و گفت: یک ورزشکار وقتی شروع به تمرین و انجام فعالیت‌های بدنی می‌کند یک دوره‌ای حدود ۲ ماهه طول می‌کشد تا تغییراتی در بدنش ایجاد شود بعد از این دوره تغییرات، اگر مجدد تمرین نکند باز بدنش به همان حالت قبل از شروع ورزش باز می‌گردد.

تیشنیزی اضافه کرد: ورزشکارانی که به‌صورت قهرمانی کار می‌کنند در این بحث بیشتر آسیب می‌بینند و در این دورانی که به‌نوعی ورزش تعطیل شده است، ضربه می‌خورند.

باشگاه‌دار اهل شهرکرد افزود: خوشبختانه این شرایط رکود در ورزش در کشور و چه بسا در جهان یکسان است و این جای امیدواری دارد که تعدادی از مسابقات عقب بیفتد.

تعطیلی باشگاه‌ها و ضرر بزرگ باشگاه‌داران

یکی از مربیان که از قهرمانان بین‌المللی کشتی اهل چهارمحال و بختیاری نیز است به خبرنگار ایرنا گفت: تعطیلی باشگاه‌ها در درجه اول برای خود صاحبان باشگاه ضرر آفرین است چون همه سودشان همان شهریه‌ای است که از ورزشکاران دریافت می‌کنند.

مرتضی حیدری افزود: بیشتر باشگاه‌های چهارمحال و بختیاری اجاره‌ای هستند و مالکان نیز گذشت نمی‌کنند چون آن‌ها هم روی این پول اجاره به‌نوعی حساب باز کرده‌اند.

وی تاکید کرد: رابطه بین ورزشکار، باشگاه‌دار و مالک مثل زنجیر است که با هم در ارتباط هستند.

تاثیر کرونا بر جسم و روان ورزشکاران

مربی کشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تعطیلی باشگاه‌ها و مسابقات در بحث ورزشکاران نیز معضل دیگری است، ادامه داد: برای مثال بسیاری از شاگردان خودم اعزام به مسابقات بودند حتی در همین روزهای باقی مانده از سال ۹۸ اما در عین آمادگی از این کار بازماندند.

حیدری عنوان کرد: تعطیلی سالن‌های ورزشی و تمرین نکردن ورزشکار و همچنین اضطراب و نگرانی بالای ناشی از ابتلا به بیماری کرونا همگی روی بدن و ذهن ورزشکاران اثرات سو دارد.

وی با بیان اینکه درست است افرادی که ورزش می‌کنند از قدرت بدنی و سیستم ایمنی خوبی برخوردار هستند و شاید بیمار نشوند اما می‌توانند ناقل بیماری بوده و ویروس را به اعضای خانواده، دوستان و حتی نزدیکان خود منتقل کنند، خاطرنشان کرد: به هر حال این بیماری یک بحث جهانی بوده و بسیاری از کشورها را درگیر کرده است.

قهرمان بین‌المللی کشتی اهل چهارمحال  بختیاری یادآور شد: برای ورزشکاران شرایط سختی ایجاد شده است، یک سال تمرین کردند حالا اگر چند ماه از تمرین و باشگاه دور باشند چه می‌شود، یک ورزشکار اگر یک هفته تمرین نکند ۴ درصد از آمادگی بدنی‌اش کم می‌شود.

حیدری اضافه کرد: خسارت مالکان و باشگاه‌دارها از تعطیلی این چند ماه به‌نوعی جبران می‌شود، چند ماه سختی می‌کشند اما در طول یک سال کسری بودجه‌ای که به این واسطه برای آن‌ها ایجاد شده جبران می‌شود اما ورزشکاری که هزینه زیادی برای خرید مکمل‌ها، دارو کرده تا به روز مسابقه برسد، الان هیچ چیزی نصیبش نمی‌شود.

وی تاکید کرد: برای یک ورزشکاری که الان به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی باشگاه نمی‌تواند تمرین کند، نمی‌داند تاریخ مجدد مسابقات چه زمانی است، چگونه باید آمادگی بدنش را حفظ کند و بسیاری مشکلات دیگر به‌نوعی فاجعه رخ داده و عملا زحمات و همه هزینه‌هایی مالی یک سالش از بین می‌رود.

امکان آلودگی به کروناویروس در باشگاه‌های ورزشی بسیار بالا است

مسؤول امور باشگاه‌های ادراه‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری  در همین رابطه اظهار داشت: تعطیلی باشگاه‌های ورزشی یک طرح کشوری است و اداره‌کل ورزش و جوانان استان تا زمانی که ابلاغ نشد، باشگاهی را تعطیل نکرد اما زمانی که دستور تعطیلی اماکن ورزشی از سوی مراجع ذی‌ربط در حوزه بهداشت و درمان واصل شد این کار صورت گرفت.

علیرضا عموزاده افزود: باشگاه‌های ورزشی از صبح تا پاسی از شب با گروه‌های مختلف مردم سر و کار دارند که هر کدام می‌توانند ناقل ویروس باشند، برای مثال می‌توان به باشگاه‌های بدنسازی اشاره کرد که همه وسایل این قبیل اماکن به‌صورت مستقیم با دست و سایر نقاط بدن فرد ارتباط دارد.

وی تاکید کرد: باشگاه‌های ورزشی فضای سربسته هستند و تجمع و تنفس افراد در فضاهای سربسته به گفته کارشناسان بهداشت خود عاملی بر گردش هوای آلوده و بروز بیماری است.

عموزاده خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد آلودگی که در باشگاه‌های ورزشی وجود دارد به نسبت اماکن دیگر بسیار بیشتر است چراکه در یک سالن ورزشی امکان دارد تعداد زیادی از افراد تردد داشته باشند.

۹۰ درصد باشگاه‌ها در چهارمحال و بختیاری استیجاری است

مسؤول امور باشگاه‌های ادراه‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: هیچ کس راضی به تعطیلی باشگاه‌ها و ضرر باشگاه‌داران و حتی ورزشکاران نیست اما چه می‌توان کرد، بیماری کرونا یک مشکل اجتماعی است که با اقشار مختلف جامعه مرتبط بوده و سلامت عمومی مردم از هر چیزی مهم‌تر است.

وی گفت: در حال حاضر فقط ۵۰۰ باشگاه خصوصی فعال در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که به همه اینها بیش از ۲۰۰ مکان و سالن ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان و امکان ورزشی دیگر دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی نیز اضافه می‌شود.

عموزاده یادآور شد: حداقل یک هزار مکان، سالن و باشگاه ورزشی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند و به ورزشکاران سرویس‌دهی می‌کنند این بسیار خوب است و سلامت جامعه را تضمین می‌کند اما در شرایط عادی نه در شرایطی که حضور ورزشکاران در این اماکن باعث آسیب جدی به سلامت خودشان و دیگران شود.

مسؤول امور باشگاه‌های ادراه‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: به جرات می‌توان گفت روزانه ۱۰۰ هزار نفر از اماکن ورزشی این استان استفاده می‌کنند که در شرایطی که ویروس کرونا وارد کشور شده است می‌توانست یک فاجعه به بار آورد.

وی با بیان اینکه تنها راه درآمد بسیاری از مالکان و باشگاه‌داران خصوصی همین باشگاه و جذب ورزشکار است و ۹۰ درصد این باشگاه‌ها استیجاری هستند، افزود:بیشتر باشگاه‌ها با اینکه با مشکلات مالی فراوانی مواجه هستند اما به‌خوبی همکاری می‌کنند ولی متاسفانه هستند تعداد اندکی که رعایت نمی‌کنند.

پیگیر کمک به کاهش ضرر باشگاه‌داران هستیم

عموزاده خاطرنشان کرد: اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری به‌عنوان متولی ورزش استان از باشگاه‌ها حمایت می‌کند و راضی به ضرر و زیان باشگاه‌داران نیست اما این یک وضعیت غیر قابل پیش‌بینی بود که برای کشور به‌وجود آمد.

مسؤول امور باشگاه‌های ادراه‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری  تاکید کرد: در حال حاضر بودجه‌ای برای تعطیلی غیرمترقبه باشگاه‌ها ورزشی و تحت این عنوان کنار گذاشته نشده است اما پیگیر هستیم تا کمکی به باشگاه‌داران صورت گیرد.

وی با تشکر از باشگاه‌داران تقاضا کرد: همچنان با ارگان‌های مسؤول در بحث کرونا همکاری داشته باشند تا بساط این ویروس هرچه سریع‌تر از کشور برچیده شود.

عموزاده در خصوص برخی باشگاه‌های خاص ممکن که به‌صورت عمومی کار نمی‌کردند و زمان‌های از روز را در اختیار وزرشکارانی که در سطح قهرنانی کار می‌کنند قرار می‌دادند نیز گفت: نمی‌توان به این باشگاه‌ها خرده گرفت، باشگاه‌هایی وجود دارند که درب را بسته‌اند و به‌صورت اختصاصی باشگاه را در اختیار ورزشکاران قهرمانی قرار می‌دهند هر چند این بحث تخلف است اما باشگاه نباید به‌صورت عمومی باز باشد و به عموم مردم سرویس دهی کنند

تاثیرات عمیق ویروس کرونا بر ورزش

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری نیز درخصوص تعطیلی تمامی باشگاه‌ها مسابقات و اماکن ورزشی به سبب شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: هجوم این ویروس بر روی تمامی لایه‌های اجتماع در بسیاری از کشورهای جهان تاثیر گذاشته است که کشور و استان ما هم از این قاعده مستثنی نبوده است.

حمید کریمی افزود: شیوع این ویروس در چهارمحال و بختیاری محدودتر بوده است و به نسبت سایر استان‌ها آسیب کمتری داشته است.

وی بیان کرد: یکی از لایه‌های مهم جامعه که ‌تاثیرات عمیقی از ویروس کرونا گرفته حوزه ورزش و جوانان است .

تعطیلی ۲۵۰ مکان دولتی و ۴۸۰ باشگاه خصوصی به دلیل شیوع کرونا

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تعطیلی اجباری افزون بر ۲۵۰ مکان ورزشی دولتی و نزدیک به ۴۸۰ باشگاه ورزشی خصوصی از یک سو، بلاتکلیف بودن جامعه وسیعی از مدیران و کارکنان شاغل در این حوزه از سوی دیگر و از همه مهم‌تر به صفر رسیدن فعالیت‌های ورزشی قهرمانان نخبه استان آن هم در آستانه المپیک به‌عنوان بزرگ‌ترین آوردگاه ورزش دنیا هزینه‌های سنگینی است که استان و کشور با آن روبرو شده است.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی اماکن دولتی  ماده ۸۸ ؛ یکی از دغدغه‌های مستاجرین است، اضافه کرد: پرداخت اجاره بدون داشتن کارکرد این افراد را با دشواری مواجه کرده است که قطع و یقین وزارت متبوع برای آن چاره اندیشی خواهد کرد، اما مشکل عمده متعلق به مستاجرین بخش خصوصی است که امیدوارم مالکین گرامی در این دوران سخت اقتصادی و تعطیلی اجباری اماکن ورزشی  مستاجرین خود  را یاری کنند.

کریمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اما دغدغه دیگر در این بین محدود شدن  تحرک عمومی جامعه است که استمرار آن مشکلات عدیده‌ای را ایجاد خواهد کرد.

بیشترین تاثیر کووید۱۹ بر ورزش قهرمانی است

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه در بحث شیوع کرونا در کشور ورزش قهرمانی و حرفه‌ای بیشترین آسیب را دیده است، ادامه داد: چند ماه بی‌تحرک و تمرین، برای این ورزشکاران آن هم در آستانه المپیک می‌تواند آثار جبران‌ناپذیری به لحاظ جسمی، روحی و روانی به ورزشکارانی که با تلاش شبانه‌روزی سهمیه المپیک را کسب کرده‌اند وارد کند.

وی با تاکید بر اینکه از چهارمحال و بختیاری نیز ورزشکارانی جواز حضور در رقابت‌های المپیک را کسب کرده‌اند، خاطرنشان کرد: فدراسیون‌های ورزشی تمهیدات ویژه‌ای برای این قشر خاص و محدود اندیشیده‌ که امید است از استرس موجود نخبگان ورزش کشور بکاهد ، اما در مقایسه  با سایر ورزشکاران دنیا به طور قطع برای ما ایجاد مشکل خواهد کرد.

کریمی افزود: در حوزه قهرمانی فشار مسابقات لیگ با حضور ۵۱ تیم از چهارمحال و بختیاری کاهش پیدا کرده است و امسال شاهد برگزاری مسابقات بسیار خوب در رشته‌های فوتسال، بسکتبال، والیبالبودیم اما متاسفانه  لیگ هندبال و فوتسال جوانان به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این استان  با ۷۳ میزبانی مسابقات بین‌المللی کشوری و منطقه‌ای توانست عملکرد خوبی در بحث ورزش داشته باشد اما لغو شدن  اردوی تیم ملی عراق در رشته‌های دو و میدانی و بسکتبال و هفت میزبانی کشوری دیگر آسیب جدی برای ورزش قهرمانی و استحکام پروژه اردوبام استان بود.

به گزارش ایرنا،

به گزارش ایرنا، با گذشت ۱۷ روز از شیوع ویروس کرونا در کشور بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری، تاکنون ۱۴ بیمار مبتلا به این ویروس در این استان شناسایی شده است.

ویروس کرونا که کووید ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

این ویروس اکنون به حدود ۸۲ کشور سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۴۷ هزار نفر است که با استانهای اصفهان، خوزستان، لرستان و کهکیلویه و بویراحمد همسایه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.