رویکرد ساختاری سازمان‌های مردم‌نهاد یا همان "سمن‌ها" یکی از حوزه‌هایی است که در امر توسعه و پیشرفت در دیدگاه صاحب‌نظران همواره مورد توجه بوده است و به عنوان نهادها و موسساتی در راستای افزایش سرمایه اجتماعی جایگاه ویژه‌ای یافته‌اند.

سازمان‌های مردم‌نهاد به گروهی مستقل، غیردولتی، غیرانتفاعی و داوطلبانه از مردم گفته می‌شود که با اهداف مشخص و آشکار، پیرامون یک نیاز اجتماعی مشترک گرد آمده‌اند.

این سازمان‌ها به علت تعدد و تنوع نقش‌ها و ویژگی‌هایی که به خود می‌گیرند تعاریف متنوعی دارند اما بیشتر با پسوند «غیردولتی» تعریف و شناخته می‌شوند.

این سازمان‌ها مختص به گروه و قشر خاصی نیست و حضور تمامی افراد در عرصه‌های مختلف رشد و توسعه کشور را امکانپذیر می‌سازد.

سازمان‌های مردم‌نهاد در صورت برقراری تعامل درست، می‌توانند باعث شکل‌گیری و تقویت سرمایه‌های اجتماعی شوند.

این تشکل‌های مردمی با داشتن گرایشات غیرسیاسی، غیردولتی و غیرانتفاعی در تلاشند فاصله میان دولت و مردم را به صورت مکمل تکمیل کنند و این خود موجب تقویت سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم در امور کشور می‌شود.

با تاکید بر این موضوع که تشکل‌های مردم‌نهاد حق فعالیت سیاسی ندارند، در آستانه دوم اسفند و برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، سمن‌ها وسازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند نقش پررنگی در امر مشارکت بخشی حداکثری، برگزاری باشکوه‌تر انتخابات و تحقق مشارکت عمومی ایفا کنند.

ورود تشکل‌های مردم‌نهاد به عرصه سیاست ممنوع است

در ماده ۲ اساسنامه تشکل‌های مردم‌نهاد مصوب هیات وزیران در تاریخ ۱۳۹۴/۱۲/۲ این تشکل‌ها از انجام فعالیت‌های سیاسی منع شده‌اند.

در تبصره یک همین ماده تصریح شده است" نداشتن فعالیت سیاسی موضوع قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی با اقلیت‌های دینی شناخته شده است".

با این وجود تشکل‌های مردم‌نهاد به دور از ورود به فعالیت‌های سیاسی و دسته‌بندی‌های حزبی، می‌توانند مطالبات و انتظارات گروه‌های هدف خود را به نمایندگان آینده مجلس اعلام و با تقویت روحیه مشارکت‌جویی مردم در امور اجتماعی و سیاسی، نقش موثری در مشارکت حداکثری ایفا کنند.

رییس ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری با تاکید بر پرهیز از ورود تشکل‌های مردم‌نهاد به مسائل جناحی و گروه‌بندی‌های سیاسی، اظهار داشت: موضع‌گیری این تشکل‌ها به له یا علیه نامزدهای انتخاباتی رصد و به عنوان تخلف انتخاباتی گزارش می‌شود.

جعفر مردانی با اشاره به غیردولتی و غیرسیاسی بودن تشکل‌های مردم‌نهاد، خاطر نشان کرد: این تشکل‌ها نمی‌توانند همانند احزاب و تشکل‌های سیاسی جانبداری سیاسی در عرصه انتخابات داشته باشند.

وی تصریح کرد: تشکل‌های مردم‌نهاد نباید اقدامی کنند که همراه با شائبه سیاسی باشد چرا که اعتماد عمومی به این تشکل‌ها کاهش می‌یابد و در انجام وظایف و رسالت خود حمایت‌های مردمی را از دست می‌دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری، شرکت در انتخابات را یک وظیفه دینی و ملی دانست و گفت: در همین راستا همگان در شور و نشاط‌بخشی به انتخابات و تحقق مشارکت حداکثری وظیفه دارند و تشکل‌های مردم‌نهاد نیز با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قابل توجه انسانی خود می‎توانند با پرهیز از هرگونه شائبه سیاسی‌کاری، در این مسیر حرکت کنند.

برخی از کارشناسان معتقدند تشکل‌های مردم‌نهاد در ارتقای بلوغ سیاسی و اجتماعی مردم و تقویت روحیه مطالبه‌گری می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند تشکل‌های مردم‌نهاد در ارتقای بلوغ سیاسی و اجتماعی مردم و تقویت روحیه مطالبه‌گری و بیان مطالبات و خواسته‌های مردمی به ارکان حکومتی و دولتی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

چهارمحال و بختیاری نیز به مانند سایر استان‌های کشور از ظرفیت بالای تشکل‌های مردمی برخوردار است و این سمن‌ها می‌توانند حضور فعال خود را در عرصه انتخابات با تحقق مشارکت حداکثری به منصه ظهور برسانند.

فعالیت ۳۵۰ تشکل مردم‌نهاد در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: هم اینک در حدود ۳۵۰ تشکل مردم‌نهاد با ۱۰ هزار و ۵۶۰ عضو در این استان فعال است.

شهرام مقدس در همین خصوص افزود: از مجموع اعضای تشکل‌های مردم‌نهاد این استان ۷ هزار و ۳۶۰ نفر مرد و ۳ هزار و ۲۰۰ نفر زن هستند.

وی تصریح کرد: این تشکل‌ها در حوزه‌های محیط‌زیست، آسیب‌های اجتماعی، امور زنان، فرهنگی، سلامت و خیریه فعالیت دارند.

مقدس با اشاره به نقش موثر تشکل‌های مردم‌نهاد در پیگیری مطالبات جامعه، اظهار داشت: این تشکل‌ها چنانچه مطابق اساسنامه خود عمل کنند و از ظرفیت‌های موجود برای عضوگیری و تقویت ارتباط بین مردم و دولت بهره بگیرند می‌توانند نقش موثری در پاسخگویی به مطالبات مردم و رفع مشکلات آنها ایفا کنند.

این کارشناس مسائل اجتماعی افزود: اگر تشکل‌ها با نگاه کلی و توجه به نیازهای اساسی استان به مسائل توجه کنند، می‌توانند زمینه رشد و توسعه استان را فراهم کنند و در عرصه انتخابات نیز می‌توانند به دور از ورود مستقیم به عرصه سیاست، نیازهای مهم و اساسی استان را مطرح و به اطلاع مردم برسانند تا روحیه مطالبه‌گری نسبت به مسئولان تقویت و انتخاب فرد اصلح تسهیل شود.

مقدس خاطر نشان کرد: تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه فرهنگی و اجتماعی می‌توانند با ارتقای فرهنگ سیاسی از جمله تمکین به قانون و رعایت اخلاق انتخاباتی فعالیت کنند و از این طریق در تقویت سرمایه‌های اجتماعی در استان گام بردارند.

رشد بیش از سه برابری تشکل‌های مردم‌نهاد کشور در دولت تدبیر و امید 

به گفته معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور، از ابتدای تصویب آیین‌نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت‌ سازمان‌های مردم‌نهاد در سال ۱۳۸۱ تاکنون، ۶ هزار و ۷۲۲ پروانه تاسیس و فعالیت برای سازمان‌های مردم صادر شده است و بنا بر گفته بهمن مشکینی مشاور وزیر کشور، رشد تشکل‌های مردم نهاد در دولت تدبیر و امید بیش از سه برابر تمام دوره‌های گذشته این دولت بوده است.

عرصه انتخابات فرصت مناسبی است تا این تشکل‌ها با گفتمان‌سازی در ارتقای فرهنگ سیاسی و اجتماعی مردم و پیگیری مسائل اساسی و توسعه‌ای استان‌ها بتوانند نقش خود را در این حوزه به خوبی ایفا کنند.

از همین رو عرصه انتخابات فرصت مناسبی است تا این تشکل‌های مردم‌نهاد با گفتمان‌سازی در ارتقای فرهنگ عمومی سیاسی و اجتماعی مردم و پیگیری مسائل اساسی و توسعه‌ای استان‌ها بتوانند نقش خود را در این حوزه به خوبی ایفا کنند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری بیش از ۹۴۷ هزار نفر جمعیت دارد که از این استان ۴ نماینده به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور با موافقت شورای نگهبان دوم اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.