علی سامان‌پور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران استان، با اشاره به کاهش ۳ درصدی فوتی تصادفات اظهار داشت: در حوادث رانندگی در استان از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۱۹۳ نفر فوت کردند.

به گفته وی، از این تعداد ۱۵۲ نفر مرد و ۴۱ نفر زن بودند که بیشترین آمار فوتی تصادفات به دلیل افزایش سفرهای تابستانی در شهریورماه بود.

سامان پور اظهار داشت: در این مدت معاینات مصدومان تصادفات رانندگی را ۴.۹ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: تعداد پرونده‌های  قصور پزشکی نیز در این مدت افزایش داشته است، اما به دلیل جلوگیری از بی‌اعتمادی مردم نسبت به پزشکان و کاهش جسارت پزشکان در خصوص انجام عمل‌های جراحی از ارائه این آمار ممانعت کرد.

به گفته وی، امسال ۳ مرکز پزشکی قانونی جدید در استان چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری گفت: تا پایان سال ۳ مرکز پزشکی قانونی جدید در شهرستان‌های اردل، کیار و سامان از محل مصوبات قوه قضاییه راه‌اندازی می‌شود. 

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۳ مرکز پزشکی قانونی در شهرکرد، لردگان و بروجن فعال است که با جذب نیروی پزشک برای شهرستان لردگان و بروجن، کالبدشکافی اجساد از شهریورماه سال آینده در این مراکز نیز انجام می‌شود.

افزایش ۶۸ درصدی آمار غرق‌شدگی در استان 

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری، در ادامه از افزایش ۶۸ درصدی آمار غرق‌شدگی از ابتدای سالجاری تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: در این مدت ۳۷ مورد غرق‌شدگی به پزشکی قانونی ارجاع داده شد.

وی اظهار داشت: فوت ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در استان در این مدت نیز ۲۰ درصد کاهش داشته است و تاکنون ۶ نفر بر اثر مسمومیت با گازمنوکسید کربن فوت کرده‌اند.

سامان‌پور، به کاهش دما در روزهای آینده در استان اشاره کرد و گفت: رعایت نکات ایمنی در کاهش آمار فوت ناشی از مسمومیت با گازمنوکسید کربن تاثیرگذار خواهد بود.

وی، از کاهش ۲۰ درصدی فوتی ناشی از برق‌گرفتگی در این مدت در استان خبر داد و گفت: در این مدت ۴ نفر براثر برق گرفتگی فوت کردند.

به گفته وی، فوت ناشی از سوختگی نیز در این مدت در استان ۳۳ درصد کاهش داشته است.

وی، بدون اعلام آمار و درصد فوتی ناشی از سوء‌مصرف مواد مخدر در استان به  افزایش این آمار اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، فوتی ناشی از سوء مصرف مواد مخدر زنان در استان افزایش داشت اما این آمار امسال کاهش داشته است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شرح وظایف پزشکی قانونی گفت: آمار مراجعان مدعی نزاع به پزشکی قانونی استان از ابتدای سال تا پایان آذرماه ۴.۴ درصد افزایش داشته است.

سامان‌پور افزود: در این مدت ۷ هزار و ۷۲۵ نفر به دلیل نزاع جسمانی و روانی به پزشکی قانونی مراجعه کردند.

وی،با اشاره به بالا بودن میزان خشونت خانگی از جمله همسرآزاری، کودک‌آزاری، معلول‌آزاری و سالمندآزاری در استان افزود: به دلیل بافت سنتی و فرهنگ حاکم بر استان تا سال‌های گذشته همسرآزاری (خشونت علیه مردان توسط زنان) کمرنگ بود، اما در چند سال اخیر این خشونت افزایش یافته است.

سامان‌پور اظهار داشت: بیشترین و بدترین نوع کودک‌آزاری و همسرآزاری نوع عاطفی است، که به دلیل مشاهده نشدن عوارض آزار و اذیت کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. 

وی، با بیان اینکه در حوزه خودکشی اجسادی که به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شوند، برای تعیین علت فوت است، افزود: اجرای طرح‌های پژوهشی در حوزه آسیب‌های اجتماعی در پزشکی قانونی از جمله قتل، خودکشی، خشونت و نزاع یک اولویت است.

سامان‌پور، به ناکافی بودن اعتبارات حوزه پژوهش در این اداره کل تاکید کرد و گفت: این اداره کل آماده همکاری با دستگاه‌های اجرایی دیگر ،برای انجام کارهای پژوهشی است.

به گزارش ایرنا، استان چهارمحال وبختیاری دارای ۱۰ شهرستان با بیش از ۹۷۴ هزار نفر جمعیت است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر جاده وجود دارد، که ۲۶۰ کیلومتر از جاده‌های استان بزرگراه، ۸۱۶ کیلومتر راه اصلی،۲۹۰ کیلومتر راه فرعی و مابقی راه شوسه و درون شهری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.