به گزارش ایرنا، مجید علایی اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط سازمان دامپزشکی کشور، طرح واکسیناسیون سراسری گاو و گوساله‌ علیه بیماری لمپی اسکین تا اسفند ماه امسال پایان خواهد یافت.

به گفته وی، بیماری لمپی‌اسکین یک بیماری ویروسی واگیر در جمعیت گاو و گاومیش است که به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان (دام) شناخته نمی‌شود اما به دلیل ایجاد خسارت‌های اقتصادی فراوان در این صنعت، مقابله با آنردارای اهمیت ویژه‌ای است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان کیار تصریح کرد: ویروس عامل این بیماری از طریق خونخواری حشرات (پشه‌ها) از یک دام آلوده یا بیمار، به یک دام حساس منتقل می‌شود و می‌تواند در یک جمعیت حساس، به سرعت گسترش یابد.

علایی تاکید کرد: کاهش یا قطع تولید شیر، کاهش یا قطع اشتها، درگیری دستگاه تنفس ریزش ترشحات از چشم و بینی و ایجاد ضایعات برجسته در پوست حیوان از جمله علایم بالینی این بیماری است که به دلیل ماهیت ویروسی بیماری، درمان قطعی وجود نداشته و تنها درمان حمایتی و علامتی انجام می‌شود که خود هزینه‌هایی را برای دامداران، به دنبال دارد.

وی افزود: باکتری عامل بیماری شاربن می‌تواند در حیوانات و انسان ایجاد بیماری کند و در اغلب موارد در نشخوارکنندگان به صورت حاد و فوق حاد ظاهر شده به نحوی که سبب مرگ ناگهانی دام مبتلا می‌شود و در انسان، اغلب به دلیل بروز ضایعات پوستی خاص، به نام بیماری سیاه زخم شناخته می‌شود.

وی افزود: بهترین و عملی‌ترین روش پیشگیری از بروز این بیماری‌ها در جمعیت دامی -که سبب کاهش خطر برای جوامع انسانی شود- واکسیناسیون به موقع و مناسب دام‌ها بوده که لازمۀ آن همکاری دامداران با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی است.

به گزارش ایرنا شهرستان کیار با داشتن بیش از ۲۴۰ هزار دام سبک عشایری و روستایی و  بیش از ۸ هزار واحد دام سنگین دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.