حمید قیومی روز دوشنبه در شهرکرد در جمع خبرنگاران افزود: در کشور ۱۲۵ میلیون هکتار حوضه آبخیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه به طور متوسط میانگین فرسایش خاک ۱۷ تن در هکتار است، گفت: خاک به عنوان موجودات زنده و  زندگی‌ساز و  مهمترین سرمایه طبیعی هر سرزمین است که در طول هزاران سال بوجود آمده است.

به گفته وی، در کشور یکسری مخاطرات جدی و فلج کننده خاک کشور و زمین را تهدید می‌کند که این مخاطرات متاثر از بارگذاری نادرست طرحها بدون توجه به آمایش است.

وی گفت: در کشور برخی فعالیت‌ها، توسعه شهری و صنعتی بدون مطالعه جانمایی شده که این امر تهدید جدی برای منابع خاکی بوجود آورده است.

قیومی اظهارداشت: برخی فعالیت‌های کشاورزی بی‌رویه که در کشور انجام می شود ، پتانسیل تولید و زیستی خاک را تهدید می‌کند که باید در این زمینه به حفظ خاک توجه شود.

وی، افزایش شوری خاک، استفاده بی‌رویه از خاک کشاورزی و کاهش مواده غذایی خاک‌ها و فقیرشدن خاک‌ها، تغییر کاربری اراضی کشاورزی در کلان شهرها و سکونتگاه‌های بزرگ را از دیگر تهدیدها و مخاطرات خاکها اشاره‌ کرد و گفت: پتانسیل زیست‌پذیری خاک‌ها را حفظ، افزایش و ارتقا دهیم.

وی به تقویت و تجیهز بانک ملی دادههای خاک کشور و تهیه نقشههای خاک در مقیاس مدیریت پذیر برای در اختیار گذاشتن بهره برداران، مدیران تاکید کرد.

عضو هیات علمی مووسیه تحقیقات آب و خاک کشور با تاکید بر اینکه مادر خاک‌های کشور ۲ ژئوساختار مهم زاگرس و البرز است، افزود: خاک از از کوهستان‌ها،جنگل‌ها و مراتع زائیده می‌شود و بهترین خاک‌ها در اطراف حوضه‌های آبرفتی زاینده رود، اروند، سفیدرود است.

وی به ممنوعیت صادرات خاک از سال گذشته بر اساس قانون جامع خاک اشاره کرد و گفت:صادرات خاک‌های معدنی و غیرزیستی مانعی ندارد و قانونگذار بر ممنوعیت خارج کرن خاکهای مولد تاکید کرده است.

وی با تاکید بر اینکه استان چهارمحال وبختیاری نیوزلند ایران است افزود: باید نیروهای جوان که برای بخشداری، و فرمانداری و برنامه ریزی استان به کارگرفته می شود از متخصصان منابع طبیعی استفاده شود.

قیومی اظهار داشت: مهمترین مساله و برنامه‌ریزی و افق آینده استان توسعه و گسترش منابع طبیعی است.

سومین همایش استانی خاک با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیز داری مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی، محیط زیست و دانشگاه شهرکرد با موضوع خاک و فرسایش برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.