به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری، شهرام احمدی گفت: در حال حاضر بیش از ۱۱۰ هزار قطعه پرنده با تنوع حدود ۶۰ گونه در تالاب‌های استان زمستان‌گذرانی می‌کنند.  وی افزود: حضور پرندگان مهاجر زمستان‌گذر در تالاب‌های استان افزایش داشته است.  

 این مقام مسئول عنوان کرد: در سرشماری صورت گرفته و پایش تالابی حضور جمعیتی گونه های پرندگان مهاجر زیبایی خاصی به تالابهای استان بخشیده است. وی اذعان داشت: برای اولین بار در سرشماری‌ها درنا در تالاب گندمان، آنقوت، تنجه، فلامینگو، اردک ارده‌ای و چنگر در تالاب بین‌المللی چغاخور، حواصیل در تالاب علی آباد و اردک سرسبز در تالاب سولقان به صورت تجمعی مشاهده شده‌اند.

احمدی در پایان تصریح کرد: بالا رفتن ضریب حفاظت تالاب‌ها با استفاده از پایش لحظه ای (مانیتورینگ) باعث ایجاد احساس امنیت در پرندگان مهاجر، همچنین وضعیت مناسب اقلیمی و وجود آب در تالاب‌ها نسبت به سایر تالاب‌های منطقه از جمله دلایل افزایش پرندگان مهاجر است.

تالاب گندمان با حدود ۱۰۷۰ هکتار وسعت در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد در شهرستان بروجن قرار دارد. این تالاب جزء ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاههای جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و در اقامتگاه موقت در مسیر پرندگان مهاجر به شمار می رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی(لندن-۱۳۵۲) به ثبت رسیده است.

تالاب بین‌المللی چغاخور نیز با مساحت ۲۴۳۰ هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار، در مسیر جاده شهرکرد ـ خوزستان و نزدیکی شهر بلداجی شهرستان بروجن و ۶۵ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1299220
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.