کتاب پیمان‌شکنی در شاهنامه فردوسی در ۲۰۰ صفحه در سال ۱۳۹۷ چاپ و منتشر شده که علاوه بر تبیین وفای به عهد و حفظ پیمان، به جایگاه این ارزش اخلاقی در شاهنامه فردوسی پرداخته است.

در این کتاب با رویکرد علمی- پژوهشی و روش کتابخانه‌ای انواع پیمان‌ها و پیمان‌شکنی‌ها با تفکیک طرف‌های پیمان، تعداد پیمان‌های بسته شده و پیمان‌های شکسته شده و خصوصیات آن‌ها و آئین‌های بستن پیمان بررسی شده است.

مرضیه حاجیوند در مقدمه کتاب خود به اهمیت جایگاه عهد و پیمان در ایران باستان و بویژه در کتاب شاهنامه فردوسی اشاره کرده و آورده است: " عهد و پیمان در شاهنامه جایگاه مهم و بنیادین دارد و ریشه بسیاری از حوادث را می‌توان در عهد شکنی و وفای به عهد جست و جو کرد."

و در بخش‌هایی دیگر از مقدمه کتاب عهدشکنی در شاهنامه فردوسی با تاکید بر اینکه شاهنامه فردوسی اثری حماسی، اخلاقی و تعلیمی است، تصریح کرده است: " وفای عهد در جای جای شاهنامه فردوسی تعیین کننده و چشمگیر است بطوریکه شخصیت های بیشماری در نقش پهلوانان، زنان، پادشاهان، سپاهیان، جنگاوران، موبدان و ... ظاهر می شوند که نسبت به اصل اخلاقی وفاداری به پیمان حساسیت فوق‌العاده‌ای نشان می‌دهند.

از همین رو می‌توان گفت شاهنامه فردوسی تجلی‌گاه اصل پیمان‌داری است."

۷۳۶۳/۲۰۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.