مهرداد قطره سامانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین بارش های استان از ابتدای سال زراعی جاری تا امروز (2 اردیبهشت)، 817 میلیمتر گزارش شده که این بارش ها در مقایسه با دوره مشابه میانگین بلندمدت از رشد 46 درصدی برخوردار است.
وی ادامه داد: میانگین بارش های سال زراعی شهرستان کوهرنگ نیز به 2 هزار و 115 میلیمتر رسیده و با توجه به ادامه بارش های موثر در استان و این شهرستان، این میزان بارش ها از سال 1340 به بعد یک شگفتی و رکورد به شمار می رود.
قطره سامانی تصریح کرد: این در حالی است که در سال زراعی 71-72 نیز میانگین بارش ها در شهرستان کوهرنگ به بیش از 2 هزار میلیمتر رسیده بود اما با توجه به تداوم بارش های اخیر، آمار سال زراعی جاری به بیش از میانگین سال 71-72 می رسد.
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نیمی از بارش های سال زراعی جاری شهرستان کوهرنگ بصورت باران بوده است، افزود: این موضوع سبب شده تا از حجم بالای بارش های این شهرستان کمترین بهره گیری شود و این حجم بارش ها به استانهای همجوار سرریز شود.
قطره سامانی خاطرنشان کرد: بهبود منابع آب بویژه در حوزه منابع آب های زیرزمینی نیازمند تجمیع برف طی چندین سال پیاپی است که این موضوع با وجود بارش های خوب برف در سال زراعی جاری محقق نشد وباران تمامی حجم برف انباشت در کوهرنگ را آب کرده است.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه 2 رودخانه زاینده رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و کمبود بارش ها در این استان طی یک دهه اخیر استانهای اصفهان، خوزستان و یزد را با چالش مواجه کرد و با وجود بارش های خوب فروردین ماه امسال همچنان کارشناسان بر این باورند که این بارش ها نمی تواند عمق خشکسالی یک دهه اخیر را جبران کند.
سیلاب های ناشی از بارندگی های فروردین ماه امسال حدود 6 هزار میلیارد ریال خسارت در بخش های مسکن بخصوص روستایی، اراضی کشاورزی و باغ ها، تاسیسات زیربنایی و روبنایی چهارمحال و بختیاری وارد کرد.
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.