به گزارش ایرنا، تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک به 2 هزار نفر در چهارمحال و بختیاری دارای مدرک دانشگاهی بودند که بیشتر این افراد یا اهل استان نبودند یا مدارک خود را در دیگر دانشگاه ها اخذ کرده بودند.
این افراد در بخش کشاورزی، پزشکی و در نهایت تحصیلات مرتبط با آموزش و پرورش مدارک تحصیلی خود را بدست آورده بودند.
در شهرهای کوچک یا روستاها اگر کسی دارای مدرک کارشناسی (لیسانس) بود، انگار در بالاترین درجه علمی قرار داشت و حتی از برخی از این افراد به عنوان چهره های علمی یاد می شد.
در حوزه علم و فناوری ، چیزی به نام آزمایشگاه تخصصی در این استان وجود نداشت و بیشتر افراد براساس کارهای تجربی با آزمون و خطا کار خود را پیش می بردند.
تا قبل از دهه 50 هیچ خبری از مراکز علمی و دانشگاهی نبود و حتی در شهرها نیز مدرسه به زحمت یافت می شد، تا اینکه در سالهای پایانی دهه 50 پایه های نخستین مرکز آموزشی این استان زیر نظر دانشگاه اصفهان بنا نهاده شد.
دانشگاه مادر در چهارمحال و بختیاری نبود و بیشتر محققان دانشگاه اصفهان طرح های تحقیقاتی خود در زمینه کشاورزی، پزشکی و علوم تجربی را در این استان اجرا می کردند.
گام ابتدایی برای تاسیس دانشگاه شهرکرد در سال 56 آغاز شد ولی به سرانجام نرسید تا اینکه در نهایت با پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد دانشگاه شهرکرد به عنوان دانشگاه مادر و ملی محقق شد.
در خردادماه سال ۱۳۵۶ دانشکده‌ دامپروری شهرکرد در یک ساختمان استیجاری کار خود را آغاز کرد که در این دانشکده 8 نفر تحصیل می کردند که بیشتر آنها از استانهای دیگر بویژه اصفهان برای تحصیل به این چهارمحال و بختیاری می آمدند.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و آغاز انقلاب فرهنگی، فعالیت دانشگاهی در استان با ایجاد آموزشکده کشاورزی و دامپروری از سال 62 آغاز شد و در نهایت ایجاد دانشگاه ملی در این استان در شهرکرد به تصویب رسید.
این آموزشکده ابتدا به ‌عنوان یکی از زیر مجموعه‌ های دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان با پذیرش ۳۰ دانشجو در 2 رشته امور زراعی و دامی در مقطع کاردانی به کار خود ادامه داد تا در در سال ۱۳۶۷ آموزشکده کشاورزی به مجتمع آموزش عالی ارتقا یافت و در نهایت زمستان ۱۳۷۰ با موافقت شورای گسترش آموزش عالی کشور مجتمع آموزش عالی شهرکرد به 'دانشگاه شهرکرد' ارتقا یافت.
با ایجاد دانشگاه شهرکرد، فضای علمی و توسعه علوم مختلف در چهارمحال و بختیاری شکل جدیدی به خود گرفت و سمت و سوی توسعه این استان در جهت پرورش نیروی دانش آموخته و دانشگاهی گام برداشت.
از سوی دیگر در کنار دانشگاه شهرکرد، دانشگاه علوم پزشکی نیز اقدام به تربیت نیروی متخصص در حوزه پزشکی، بهداشتی و پیراپزشکی کرد.
در کنار دو دانشگاه ملی چهارمحال و بختیاری، دانشگاه پیام نور، آزاد اسلامی، آموزشکده های فنی، علمی کاربردی و فرهنگیان و دانشسراها در تربیت نیروی متخصص در استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی گام برداشتند.
در دانشگاه شهرکرد فضاهای آموزشی، کمک آموزشی و رفاهی به 147هزار مترمربع رسید که اینک ۴۰ هزار مترمربع نیز در دست احداث است.
اکنون دانشگاه شهرکرد دارای ۳۳۰ عضو هیات علمی، بیش از ۳۰۰ کارمند، بیش از ۷ هزار دانشجو و ۴۹ رشته در مقطع کارشناسی، ۷۹ رشته کارشناسی ارشد ، ۳۶ رشته دکترای تخصصی و یک رشته دکترای حرفه‌ ای است که این بیانگر توسعه کمی دانشگاه ملی در استان است.
هم اکنون دانشگاه دارای ۸ دانشکده فنی و مهندسی، ادبیات و علوم‌انسانی،علوم پایه، ریاضی، دامپزشکی، کشاورزی، منابع طبیعی و علوم زمین، علوم انسانی و هنر فارسان ، ۶ پژوهشکده فناوری جنین دام، زیست فناوری، بیماریهای مشترک انسان و دام، مرکز رشد، مرکز تحقیقات منابع آب و نانو است.
از سوی دیگر دانشگاه شهرکرد در سال ۲۰۱۷ میلادی برای نخستین بار در فهرست یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان و همچنین در زمره دانشگاه‌های موثر مهندسی جهان قرار گرفت و بلحاظ تولید بیشترین مقالات یک درصد برتر ISI در میان دانشگاه‌های جامع کشور موفق به کسب رتبه هجدهم شد.
این دانشگاه از سال ۱۳۹۶ شروع به جذب دانشجویان خارجی در رشته‌های ادبیات و علوم انسانی و حقوق کرد.
رئیس دانشگاه شهرکرد می گوید: در سال ۵۷ در سطح استان ۵۹۰ دانشجو وجود داشت و اکنون در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان افزون بر ۵۳ هزار نفر مشغول تحصیل هستند و تعداد اعضای هیات علمی استان قبل از انقلاب از ۱۰ نفر به یکهزار و ۸۱۰ عضو هیات علمی رسیده است.
سعید کریمی روز چهارشنبه به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر افزود: از نظر زیرساخت ها و فضای آموزشی قبل از انقلاب 2 هزار و ۷۰۰ مترمربع زیربنا وجود داشت که اکنون افزون بر ۴۴۷ هزار مترمربع فضای آموزش عالی در سطح استان وجود دارد.
به گفته وی، فضای آزمایشگاهی قبل از انقلاب یکهزار و ۳۰۰ مترمربع بود که امسال این فضا به ۹۲ هزار مترمربع رسیده است.
رییس دانشگاه شهرکرد با اشاره به ارتقای شاخص های پژوهشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان گفت: دانشگاه ها و مراکزآموزش عالی استان همگام با سایر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور گام های بزرگی برداشته اند.
رییس دانشگاه شهرکرد افزود: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان تا پیش از انقلاب هیچ گونه سندی برای مقاله پژوهشی نداشتند، اما در حال حاضر 4 هزار و ۵۷ مقاله پژوهشی معتبر در سطح جهان از پژوهشگران و محققان استان منتشر شده است.
به گفته وی، تا پیش از انقلاب اسلامی تنها دو برنامه فرهنگی در سطح استان اجرا می شد که اکنون یکهزار و۲۲۰ برنامه فرهنگی برگزار شده است که اثر بخشی فعالیت های فرهنگی در کنار مسائل آموزشی باعث جامعه پذیری دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی می شود و این امر منجر به پیشبرد اهداف انقلاب و رفع برخی مشکلات در سطح جامعه می شود.
کریمی یادآور شد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران 2 هزار و ۸۸۰ دانش آموخته در استان چهارمحال و بختیاری وجود داشت، اکنون ۱۱۵ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در سطح استان وجود دارد.
رئیس دانشگاه شهرکرد افزود: پیش از سال 57 در سطح استان خبری از ابداعات، اختراعات و نوآوری نبود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۳۳۴ ثبت اختراع در استان انجام شد.
رییس دانشگاه شهرکرد یکی از محورهای دانشگاه های استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران را توسعه فرهنگ کارآفرینی عنوان کرد و گفت: قبل از انقلاب هیچ طرح کارآفرینی از سوی مراکز علمی انجام نمی شد اما پس از انقلاب یکهزار و ۳۷۵ طرح منجر به کارآفرینی و تبدیل علم به ثروت ثبت شده است.
کریمی به ارتباط گیری دانشگاه ها با صنعت پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اکنون ۶۲۶ قرارداد بین دانشگاهی وجود دارد و دانشگاه شهرکرد ۲۱ تفاهمنامه با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی معتبر دنیا از کشورهایی همچون آلمان، کانادا و استرالیا امضا کرده است.
ریس دانشگاه شهرکرد افزود: اکنون دانشگاه شهرکرد با ۳۵۰ عضو هیات علمی تمام وقت نقش مهمی در توسعه علمی استان ایفا می کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: از ابتدای تاسیس دانشگاه از سال 65 تاکنون 2 هزار و 970 طرح تحقیقاتی در دانشگاه مصوب شده و بیش از یکهزار و 800 مقاله و 65 کتاب در این حوزه به چاپ رسیده است.
مجید شیرانی در گفت وگو با ایرنا افزود: این دانشگاه از سال 65 کار خود را با پذیرش 204 دانشجو در سه رشته و در 3 مقطع تحصیلی در قالب 2 دانشکده آغاز کرد اما اینک 2 هزار و 494 دانشجو در 38 رشته و 8 مقطع تحصیلی در 7 دانشکده مشغول تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه پیام نور چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به جایگاه این نهاد علمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: از ابتدای تاسیس این دانشگاه در استان 25 هزار دانشجو از مراکز و واحدهای فعال این دانشگاه فارغ التحصیل شدند.
علیرضا آبرود در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: این دانشگاه در ابتدای فعالیت با 2 مرکز در استان آغاز به کار کرد اما هم اینک 8 هزار دانشجو در 11 مرکز و واحد فعال در شهرستان های استان در 250 کد رشته و محل مشغول فراگیری علم و دانش هستند.
وی، تعداد اعضای هیات علمی این دانشگاه را 86 نفر برشمرد و گفت: از این تعداد 70 نفر استادیار دانشگاه هستند.
آبرود، مساحت فضاهای آموزشی دانشگاه پیام نور استان را 43 هزار مترمربع اعلام کرد و افزود: این دانشگاه همچنین 2 هزار مترمربع فضای آزمایشگاهی دارد.
رئیس دانشگاه پیام نور چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در طول فعالیت دانشگاه در استان 654 هزار مقاله علمی از سوی استادان و دانشجویان این دانشگاه در مقالات معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسیده و 30 عنوان کتاب توسط اعضای هیات علمی دانشگاه تالیف شده است.
آبرود، انتشار 40 نشریه علمی و فرهنگی، پرورش 67 قهرمان ملی و بین المللی و ثبت 14 اختراع را از دیگر افتخارآفرینی های دانشگاه پیام نور عنوان کرد.
وی، کیفیت آموزش های ارائه شده به دانشجویان دانشگاه پیام نور را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: کیفیت مطلوب دروس ارائه شده در این دانشگاه سبب شده تا 30 درصد فارغ التحصیلان پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد و آزمون های استخدامی کشور پذیرفته شوند.
رئیس دانشگاه پیام نور چهارمحال و بختیاری، توجه به مقوله کارآفرینی را از مهمترین برنامه های این دانشگاه اعلام کرد و افزود: ایجاد مرکز فنی و حرفه ای در دانشگاه برای ارائه آموزش های مهارتی به دانشجویان، برگزاری کارگاه های آموزشی، دوره های عملی و راه اندازی واحد پارک علم و فناوری از جمله اقدامات انجام شده در همین راستا بوده است.
آبرود، ایجاد دانشگاه پیام نور را از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: چهل سالگی انقلاب اسلامی همزمان با سی سالگی تاسیس دانشگاه پیام نور شده است و این دانشگاه تاکنون نقش مهمی را در توسعه علم و دانش در کشور ایفا کرده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز این دانشگاه را مولود اصلی انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: با ایجاد این دانشگاه در ایران بسیاری از جوانان موفق به ورود به دانشگاه شدند.
مظاهر نیکخواه در گفت و گو با ایرنا افزود: تاکنون 50 هزار دانشجو از این دانشگاه در استان فارغ التحصیل شده اند و هم اکنون 11هزار دانشجو در واحدها و مراکز دانشگاه آزاد مشغول تحصیل هستند.
به گفته وی، دانشگاه آزاد اسلامی استان 300عضو هیات علمی تمام وقت و 700 استاد مدعو دارد که این استادان نقش مهمی در تربیت نیروی انسانی دانشگاهی دارند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان چهارمحال وبختیاری نیز گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی حدود 16 هزار نفر دانشجو معلم از دانشسراها، مراکز تربیت معلم و پردیس های دانشگاه فرهنگیان دانش آموخته شدند.
تیمور نظری فرد افزود: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها 2 دانشسرای مقدماتی در شهرکرد و بروجن و 2 دانشسرای روستایی و عشایری در فرخشهر و شهرکرد فعال بود.
وی اظهار داشت: در این مراکز، فارغ التحصیلان مقطع ششم ابتدایی پس از گذراندن یک دوره یک ساله به عنوان معلم، آموزش می دیدند و بعد از فارغ التحصیلی به مدارس عشایری و روستایی اعزام می شدند.
بگفته وی، پس از پیروزی انقلاب 3 دانشسرای مقدماتی در بروجن، فارسان و فرخشهر و 5 مرکز تربیت معلم در فرخشهر، شهرکرد، بروجن و شهرکرد فعال شد.
نظری فرد اظهار داشت: با تصویب اساسنامه جدید دانشگاه فرهنگیان، هم اکنون 3 پردیس در شهرکرد و فرخشهر فعال و مراکز مقدماتی و عشایری و روستایی حذف شدند.
دانشگاه علمی کاربردی نیز یکی از مولودهای انقلاب اسلامی ایران است که در چهارمحال و بختیاری فعالیت خود را آغاز کرد.
رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی چهارمحال و بختیاری می گوید: هم اینک چهارهزار و 730 دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی در 14مرکز علمی- کاربردی در چهارمحال و بختیاری مشغول به تحصیل هستند.
فرید براتی افزود: تاکنون 20 هزار نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند که رشته های این دانشگاه مبتنی بر نیازهای استان دایر شده است.
به گزارش ایرنا، علاوه بر دانشگاه ها، حوزه های علمیه نیز نقش مهمی در توسعه فضای علمی در این استان داشته اند، بگونه ای که اکنون حوزه های علمیه استان در 8 مدرسه علمیه و یک مرکز تخصصی استان افزون بر یک هزار و 95 طلبه برادر و خواهر مشغول تحصیل هستند.
چهارمحال و بختیاری دارای 9 شهرستان با 947هزار نفر جمعیت است و قرار است بخشی از این استان به عنوان شهر علمی تبدیل شود.
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.