مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: برنامه جامع مدیریت زیست بوم تالاب بین المللی گندمان، از سال آینده اجرا می‌شود.

به گزارش ایلنا، شهرام احمدی با بیان تهیه و تدوین پیش‌نویس اولیه برنامه جامع مدیریت زیست‌بوم تالاب بین‌المللی گندمان گفت: این برنامه از اوایل سال ۹۸ و پس از تصویب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان اجرا می‌شود.
 
وی افزود: در این طرح، ضمن شناسایی چالش‌ها، آسیب‎ها، تهدیدات و مشکلات تالاب، تحلیل ذینفعان و بهره برداران هم بررسی و لحاظ شده است.
 
احمدی، بهره برداری اصولی و خردمندانه برای دستیابی به توسعه و حفاظت پایدار و جامع، و حفظ اکوسیستم غنی تالابی با مشارکت مردم و بویژه ساکنان حاشیه تالاب و دستگاه‌های اجرایی را از رویکرد‌ها و اهداف اصلی این طرح بیان کرد.
 
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای احیای تالاب گندمان به عنوان به عنوان یک سرمایه ارزشمند زیست محیطی افزود: تقویت منابع آبی و زیرزمینی، جلوگیری از ایجاد کانون ریز گرد و غبار محلی، افزایش تبادلات فکری و فرهنگی با ورود گردشگر، فراهم شدن سایت پرنده نگری، و مشاهده گونه‌های گیاهی جدید از نتایج احیای این اقدامات است.
 
احمدی یادآور شد: سال گذشته نیز طرح مدیریت تالاب بین المللی چغاخور در استان تهیه و تدوین شد.
 
به گفته وی؛ اجرای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، بمنظور بسط و گسترش مدیریت جامع زیست بومی در اکوسیستم‌های تالابی، از سال ۲۰۰۵ و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) و برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) آغاز شده است.
 
تالاب بین المللی گندمان با ۹۸۰ هکتار وسعت و ۲ هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا، در نزدیکی تالاب بین المللی چغاخور و فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

این تالاب از ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهم‎ترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‎گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن ـ ۱۳۵۲» به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.