به گزارش ایرنا، پخت حلیم نذری که از سحرگاهان روز عاشورای حسینی در برخی از نقاط چهارمحال و بختیاری آغاز شده بود ، پس از اقامه نماز صبح در بین عزاداران و دسته های عزاداری توزیع شد.
آیین سنتی چک چکو(چاق چاقو) در سحرگاه روز عاشورای حسینی در برخی از نقاط ترک نشین چهارمحال و بختیاری با حضور دسته های عزاداری اجرایی شد.
در این آیین به یاد رزم شهدای نینوا صدای کوبش سنگ ها و چوب ها همراه با طبل و سنج در این نقاط شنیده شد.
همزمان با عاشورای حسینی دسته های زنجیر زنی و سینه زنی از مقابل مساجد و تکایا در سطح شهر به راه افتاد و صدای حزن و اندوه عزاداری در شهرها و روستاها طنین انداز شد.
در برخی از نقاط نیز مردم در سحرگاهان روز عاشورا با حضور در گلزار شهدا و آرامستان ها یاد و خاطره درگذشتگان را گرامی داشتند.
همزمان با روز خونین نینوای حسینی، مردم چهارمحال و بختیاری از سحرگاهان با برپایی خیمه های عزا و سوگ ، بار دیگر عاشورایی شدند.
مردم این استان در مناطق روستایی و شهری با سیاهپوش کردن سردرب منازل، مغازه ها، بازار، مساجد و تکایا و با برافراشتن بیرقهای سیاه، خود را نینوایی کرده و با قافله سالار کربلا در این ماتم عظما هم ناله شدند.
مردم چهارمحال و بختیاری با برافراشتن بیرقها، کتل ها و نواختن طبل ها و سنج ها در حواشی خیابانهای منتهی به مساجد، شور حسینی را بار دیگر در جایی جایی این خطه از ایران اسلامی طنین انداز کردند.
آیین های عزاداری از سوی یک هزار و 400 هیات مذهبی، 174 گروه تعزیه و در مساجد و اماکن متبرکه چهارمحال و بختیاری در روز عاشورا برگزاری می شود.
به مناسبت عاشورای حسینی آیینهای سینه زنی و رنجیرزنی، برافراشتن خیمه گاه حسینی و تغزیه خوانی در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری برپاست.
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.