نبرد برق و بیت کوین; کدام یک پیروز می‌شود ؟Reviewed by گروه خبری on Jul 12Rating: 5.0

 از متخصصین بیت کوین شاغل در PwC (یک شرکت ارتباطاتی)، برآورد شده است که مصرف انرژی فعلی جهانی برای سرورهایی که نرم افزار بیت کوین را اجرا می کنند، حداقل ۲٫۵۵ گیگاوات (GW) است.

این رقم در یک سال به ۲۲ تراتوات ساعت (TWh) می رسد که این رقم معادل مصرف کل کشور ایرلند است. البته این مقدار مصرف هم ثابت نیست و سالانه مقدار زیادی به آن اضافه می شود. برای مقایسه ی این مقدار مصرف، کل فعالیت های گوگل در سرتاسر جهان در سال ۲۰۱۵، ۵٫۷ تراوات ساعت اعلام شده است. مقدار برق مصرفی توسط استخراج کنندگان بیت کوین نسبت به سال قبل ۵ برابر افزایش یافته است.

مقدار مصرف در حالت کلی هر سال به نسبت بالایی نسبت به سال قبل افزایش می یابد و هیچ علامت و نشانه ای از کاهش این روند در آینده وجود ندارد. اما چرا این مقدار برق برای تولید یا جابه جایی یک چیز مجازی نیاز است؟ چرا این رقم حتی از مقدار مصرفی در صنایع بزرگ نیز بیش تر است؟

نبرد برق و بیت کوین; کدام یک پیروز می‌شود ؟

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال: یک نوع رمزنگاری در فضای مجازی مانند ارزهای دیجیتال، بر اساس یک زیرساخت تغییرناپذیر به نام بلاک چین ساخته و پرداخته شده اند که در حقیقت یک مقدار را (مانند بیت کوین) از شبه حساب یک طرف (شخص حقیقی، حقوقی یا مجازی). به طرف دیگر جابه جا می کند. استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال، در حقیقت به دنبال حل یک پازل الگوریتمیک هستند و حل کردن این پازل به یک سری ملزومات نیاز دارد. به طور متوسط در هر ۱۰ دقیقه یکی از این پازل ها (در حقیقت تکه هایی از آن ها) توسط سرورهای استخراج کنندگان حل می شود و سیستم مادر بیت کوین برای این کار پاداشی به استخراج کننده ی صاحب آن سرور می دهد. در حال حاظر این پاداشی ۱۲٫۵ بیت کوین (حدود ۸۵۰۰۰دلار) است. جواب های استخراج کنندگان و هم چنین همه ی معاملاتی که با بیت کوین (یا سایر ارزهای دیجیتال) انجام می پذیرد در بلاک چین ثبت می شود. هر جواب یا معامله به محض انجام پذیرفتن به عنوان یک بلوک به بلاک چین اضافه نمی شود بلکه زمانی این اتفاق می افتد که مجموعه ای از جواب ها و معاملات با هم جمع شوند. البته این را در نظر باید گرفت که ممکن است مجموعه ای از جواب ها و معاملات به صورت هم زمان انجام پذیرند.

نبرد برق و بیت کوین; کدام یک پیروز می‌شود ؟

برای اطمینان از این که استخراج بیت کوین ها به سادگی انجام نپذیرد پیچیدگی پازل هایی که باید حل شوند نیز پیچیده تر می شود. معمولا برای هر ۲۰۱۶ بلوک (در زمان حاظر تقریبا دو هفته برای رسیدن به این مقدار زمان نیاز است) رمزنگاری پازل ها از ابتدا تنظیم شده و پیچیده تر می شود. استخراج کنندگان برای دریافت بیت کوین بیش تر نیاز به نیرو محساباتی بیش تر بر روی سرور و شبکه های خود دارند که این نیرو بیش تر، برق بیش تری هم می خواهد.

اگر چه سازندگان سخت افزارها همیشه در حال کار کردن بر روی افزایش قدرت نسبت به مصرف تراشه ها هستند، ولی افزایش مصرف برق برای استخراج بیت کوین بیش تر ازاین اقدامات است. آقای دوییز اعتقاد دارد این روند افزایش مصرف برق بالاخره در نقطه ای متوقف خواهد شد چرا که با درنظر گرفتن قیمت کنونی بیت کوین (۸۰۰۰ دلار) و با توجه به نرخ افزایش مصرف برق و قیمت آن، زمانی که مقدار مصرف برق به ۷٫۶۷ گیگاوات (یا ۶۷تراوات ساعت معادل یک پنجم مصرف انگلستان) برسد، دیگر استخراج بیت کوین به صرفه نخواهد بود.

نبرد برق و بیت کوین; کدام یک پیروز می‌شود ؟

البته ممکن است قبل از رسیدن به این نقطه نیز استخراج بیت کوین متوقف شود. هزینه ی جابه جایی بیت کوین (هزینه ای که هنگام معامله ی بیت کوین از مقدار معامله کسر می گردد) به شدت متزلزل است. یا در آمریکا، کمیسیون امنیت و معماملات (SEC) می تواند به دلیل کاهش نقدینگی معاملات بیت کوینی را متوقف کند. علاوه بر این ممکن است که قیمت برق پیش از این افزایش یابد. بسیاری از استخراج کنندگان بیت کوین در روستاهایی از چین و آمریکا که به دلیل استفاده از هیدروالکتریک قیمت برق ارزانتری دارند مشغول به فعالیت هستند. این کشورها در برخی نقاط خود شروع به متوقف کردن این تکنولوژی کردند و ممکن است این اقدام سایر نقاط کشور را در برگیرد. یک مورد دیگر احتمال تغییر شیوه ی استخراج است. در شیوه ی جدید استخراج کنندگان باید پس از استخراج بیت کوین برای یک مدت زمانی از آن مراقبت نیز بکنند. در این روش نگه داری از بیت کوین خود مقدار زیادی برق می خواهد و هزینه ی قابل توجهی خواهد داشت. به هر حال هر اتفاقی که بیافتد باید مراقب مصرف برق توسط ارزهای دیجیتال باشیم.

print

دیدگاه تان را بنویسید