چند وقتی است که نهادهای قانون‌گذار به دنبال محدودسازی دسترسی کاربران به پرایویسی کوین‌ها هستند و حالا شاهد قطع دسترسی کاربران به این قبیل ارزها در یکی از صرافی‌های بزرگ کره جنوبی هستیم.

پرایوسی کوین‌ (Privacy coin) یا ارزهای دیجیتال پیگیر گریز به آن‌هایی اطلاق می‌شود که تمرکزشان بر حفظ حریم خصوصی کاربران و انجام تراکنش‌های کاملا ناشناس است. پیگیری تراکنش‌ها در این ارزهای دیجیتال تا حد زیادی دشوار و تقریبا غیرممکن است.

به‌نقل از «کوین‌دسک»، بخش کره‌ای صرافی OKEX امروز (دوشنبه ۲۵ شهریور) اعلام کرد که پنج ارز پیگیر گریز را از فهرست ارزهای پشتیبانی‌شده‌اش حذف می‌کند. طبق اعلام این صرافی از ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) پشتیبانی صرافی OKEX در کره از ارزهای مونرو (Monero)، دش (Dash)، زی‌کش (zcash)، هورایزن (ZEN) و سوپر بیت کوین (SBTC) متوقف خواهد شد.

«نقض قوانین و نادیده گرفتن سیاست‌های نهادهای دولتی و نهادهای ارشد بین‌المللی»، دلیل خارج شدن این ارزها از فهرست ارزهای پشتیبانی‌شده بخش کره‌ای OKEX عنوان شده است.

حذف این سکه‌ها به منظور اجرای توصیه نامه‌های (قوانین انتقال) «کارگروه ویژه اقدام مالی» (FATF) به مراجع قانون‌گذار در کشورهای عضو به اجرا در آمده است. بخش کره‌ای OKEX در اطلاعیه خود می‌نویسد:

طبق اعلام کارگروه ویژه اقدام مالی، تمامی صرافی‌ها باید بتوانند اطلاعات مرتبط از جمله اسامی و آدرس فرستندگان و دریافت‌کنندگان دارایی‌های دیجیتال را ضبط و ثبت نمایند. از آنجایی که تراکنش‌های این پنج ارز دیجیتال ناشناس هستند و چنین قابلیتی را در اختیار صرافی‌ها نمی‌گذارند، از بخش کره‌ای صرافی OKEK خط خورده‌اند.

پیش‌تر و در ماه آگوست (مرداد) شاهد حذف زی‌کش از «کوین بیس بریتانیا» بودیم. حذف این ارز دیجیتال در حالی توسط شرکت تابعه کوین بیس در بریتانیا صورت گرفت که امکان ضبط اطلاعات و تعیین هویت کاربران برای این ارزها وجود ندارد.

نامه کارگروه ویژه اقدام مالی در حالی به ۳۷ کشور عضو ابلاغ شد که دارای ملزومات بحث برانگیزی بود. به‌عنوان‌مثال طبق یکی از بندهای این نامه، سرویس‌دهندگان مرتبط با دارایی‌های دیجیتال از جمله صرافی‌های این ارزها موظفند تا در هنگام انتقال سرمایه‌ها میان شرکت‌ها، اطلاعات کاربران را نیز به یکدیگر منتقل نمایند.

طبق قوانین انتقال که چند وقتی است توسط این کارگروه به بانک‌های بین‌المللی ابلاغ شده، چنین بانک‌هایی باید در هنگام انتقال پول به نمایندگی از مشتری، اطلاعات مشتری را نیز در اختیار بانک مقصد قرار دهند. این در حالی است که اجرای این قوانین در خصوص شرکت‌های بلاک چینی سخت است و حریم خصوصی کاربران را به خاطر می‌اندازد.

هیات جهانی مبارزه با پول‌شویی نیز ۱۲ ماه به کشورها مهلت داده تا نامه‌های FATF را اجرایی کنند، اما از آنجایی که این دستور الزام قانونی ندارد، می‌توان انتظار داشت که برخی کشورها آنها را به اجرا نگذارند.

از ماه ژوئن (خرداد) بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه تسهیل به کارگیری ملزومات قانونی به دنبال توسعه و عرضه سیستم‌هایی هستند که بتوان به‌وسیله آنها امکان انتقال داده‌های لازم را میان صرافی‌ها فراهم کرد.

بخش کره‌ای صرافی OKEX تا ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) به کاربرانش مهلت داده تا دارایی‌های خود که به شکل این پنج ارز در پلفترم در اختیار دارند را خارج کنند.

[تعداد: 3    میانگین: 5/5]

دیدگاه تان را بنویسید