اثبات سهام (PoS) یکی از ساز و کارهای شناخته‌شده اجماع است که بر مبنای آن یک فرد بر اساس تعداد سکه‌هایی که در اختیار دارد می‌تواند یک تراکنش را تایید و یا به اصطلاح یک بلاک را ماین کند. سایت کوین‌تلگراف در مطلبی ۱۰ ارز دیجیتال برتر اثبات سهام را مورد مطالعه قرار داده است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

در برخی روش‌های اجماع اثبات سهام، مدت زمان اختصاص دادن دارایی هم اهمیت دارد. بسیاری بر این عقیده‌اند که اثبات سهام احتمال متمرکز شدن را کاهش داده و از طرفی موجب اتلاف انرژی می‌شود. صندوق سرمایه‌گذاری INDX در گزارشی ۱۰ بلاک چین برتر مبتنی بر اثبات سهام را بر مبنای عملکرد توکن‌هایشان معرفی و اعلام کرده است. صندوق INDX، این رده‌بندی را بر اساس معیارهایی چون میزان نوسان، حجم بازار، نقدینگی، خطرپذیری و یکپارچگی انجام داده است.

معرفی 10 ارز دیجیتال برتر که از اثبات سهام استفاده می‌کنند

میزان درآمد سالانه مورد انتظار ۱۰ ارز دیجیتال برتر اثبات سهام

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، هر چقدر مقدار توکن گذاشته شده (Stake) توسط نود بیشتر باشد، احتمال بیشتری دارد که برای تایید بلاک بعدی انتخاب شود. نودهایی که تراکنش‌ها را به صورت صحیح تایید می‌کنند مقداری از کارمزد تراکنش‌ها را به همراه پاداش بلاک دریافت می‌کنند و نودهایی که تراکنش‌های غلط را تایید می‌کنند، سکه‌های خود را از دست می‌دهند.

البته همانند استخرهای استخراج در اثبات کار (PoW)، در اثبات سهام نیز استخرهایی وجود دارد که امکان مشارکت در شبکه را برای سرمایه‌گذاران کوچک فراهم می‌کند.

همان‌طور که انتظار می‌رود، شما با خرید ارزهایی که در جدول بالا به آن‌ها اشاره شد و سهام‌گذاری آن، به سودی که برایش در نظر گرفته شده دست پیدا می‌کنید.

اما ذکر این نکته ضروری است که فارغ از سودی که در اثر سهام‌گذاری نصییبتان خواهد شد، این احتمال نیز وجود دارد که ارزش توکن مورد نظر با افت شدید قیمت مواجه شود.

تحت چنین شرایطی ممکن است حتی اگر سود مورد انتظار سالانه حاصل از سهام‌گذاری عدد قابل توجهی باشد، باز هم نتواند ضرر ناشی از کاهش ارزش توکن را جبران کند و در واقع سرمایه‌گذاری شما با شکست مواجه خواهد شد.

از این جهت توصیه توصیه می‌کنیم که اگر قصد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیر و یا دیگر پروژه‌های مبتنی بر مکانیسم اثبات سهام را دارید، پیش از خرید توکن و سهام‌گذاری آن، این پروژه‌ها را از نظر عوامل فاندامنتال مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار دهید.

۱. پاندی‌ ایکس (Pundi-X)

معرفی 10 ارز دیجیتال برتر که از اثبات سهام استفاده می‌کنند

خبر مشارکت پاندی ایکس با شرکت‌های پایانه فروش یا همان کارت‌خوان که به تازگی به مرحله اجرا در آمده است، موجی از توجهات را به سمت این پروژه و ارز دیجیتال جلب کرده است. پاندی ایکس در مسیر خود به سمت هدف نهایی‌اش، یعنی اتصال دنیای ارزهای دیجیتال به خرده‌فروشی قرار دارد.

پاندی ایکس در ۱۲ جولای (۲۱ تیر) به طور رسمی اعلام کرد که سیستم پرداخت ارز دیجیتال خود را با دستگاه کارت‌خوان شرکت وری‌فون (VeriFone) ادغام کرده است.

این پروژه همچنین با ادغام ابزار پرداخت ارز دیجیتال XPOS خود با دستگاه کارت‌خوان یا پایانه فروش مبتنی بر اندروید X990 شرکت وری‌فون، امیدوار است که فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌هایی که پیش از این از دستگاه کارت‌خوان X990 استفاده می‌کردند، پس از این اتفاق، علاوه بر تراکنش‌های معمولی، تراکنش و پرداخت‌های ارز دیجیتال را نیز بپذیرند.

توکن پاندی ایکس که نماد آن NPXS است، در ۸ جولای ۲۰۱۸ با ثبت قیمت ۰.۰۰۴۰۵۵ دلار و حجم بازار ۳۶۳,۴۹۹,۸۸۸ دلار بالاترین قیمت تاریخ خود را تجربه کرد.

میزان درآمد مورد انتظار توکن پاندی ایکس سالانه ۱۸.۴۶ درصد است و نوسان سالانه قیمت این توکن نیز تاکنون ۳۸ درصد گزارش شده است.

۲. آی‌اواس‌تی توکن (IOST)

معرفی 10 ارز دیجیتال برتر که از اثبات سهام استفاده می‌کنند

آی‌اواس‌‌ توکن، بلاک چینی است که سرعت انجام تراکنش‌های آن بالاست و تعداد زیادی تراکنش را در یک ثانیه پردازش می‌کند. این پلتفرم در بین گیمرها و افراد علاقه‌مند به بازی‌های کامپیوتری بسیار محبوب است و به عنوان توکن منطبق بر استاندارد ERC -20 آغاز به کار کرد. بر روی شبکه اصلی IOST، دارندگان توکن IOST به عنوان بخشی از فرآیند سهام‌گذاری برای شرکای نود رای می‌دهند.

توکن مبتنی بر استاندارد ERC-20 آی‌اواس، واسطه و وسیله‌ای برای مبادله در شبکه است. کاربران با صحت‌سنجی تراکنش و مشارکت در قدرت محاسباتی خدمات ارائه شده، IOStoken به دست می‌آورند.

پروژه IOStoken بر روی پلتفرم و بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده است و در واقع ارز دیجیتالی است که در حوزه اینترنت خدمات، فعالیت می‌کند و هدف آن ایجاد ساختاری برای ارائه‌دهندگان خدمات آنلاین جدید است. الگوریتم اجماع IOST اثبات باورپذیری (Proof of Believability) است و به شبکه این امکان را می‌دهد که با حفظ و تقویت تمرکززدایی نودها، سریعتر نیز باشد. هدف این پروژه پردازش ۱۰۰,۰۰۰ تراکنش در ثانیه است.

در جریان عرضه اولیه سکه (ICO) قیمت این ارز دیجیتال برابر ۰.۰۱ دلار بود. IOST در ۲۴ ژانویه سال ۲۰۱۸ به بالاترین قیمت تاریخ خود یعنی ۰.۱۲ دلار رسید و در آن زمان حجم کل بازار این ارز دیجیتال نیز برابر ۸۶۳,۴۲۹,۴۵۹ دلار بود. میزان درآمد مورد انتظار این ارز سالانه ۱۴.۷۱ درصد است و این توکن رشد قیمتی ۱۰۰ درصدی را در سال جاری تجربه کرده است.

۳. کازماس (COSMOS)

معرفی 10 ارز دیجیتال برتر که از اثبات سهام استفاده می‌کنند

کازماس به بلاک چین‌ها این امکان را می‌دهد که با سرویسی به نام «اینترنت بلاک چین‌ها» با یکدیگر در ارتباط باشند. کازماس که امکان همکاری متقابل بین بلاک چین‌های زیادی را فراهم می‌کند، توانست در عرضه اولیه سکه خود در سال ۲۰۱۷، ۱۶ میلیون دلار جذب سرمایه کند.

سازمان تندرمینت (Tendermint) شبکه کازماس را ایجاد کرد که دارای توکنی بومی به نام ATOM است. اندکی پس از عرضه، قیمت این توکن به ۸.۱۷ دلار رسید و بالاترین قیمت تاریخ خود را ثبت کرد.

میزان درآمد مورد انتظار توکن کازماس سالانه ۱۲.۳۴ درصد تعیین شده است و از زمان راه‌اندازیش در ماه مارس (فروردین) تاکنون کاهش قیمت ۳۳ درصدی را تجربه کرده است.

۴. ویوز (Waves)

معرفی 10 ارز دیجیتال برتر که از اثبات سهام استفاده می‌کنند

ویوز یکی دیگر از بلاک چین‌های کارآمد و با توان عملیاتی بالاست که سابقه پردازش ۶.۱ میلیون تراکنش را در یک روز دارد. این پلتفرم در مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال فعال است و بروزرسانی‌ها بدون توافق آرای ۸۰ درصدی سهام‌گذاران ممکن نیست که به نوعی نشان‌دهنده قدرت صاحبان توکن‌هاست.

ویوز به تازگی نسخه بروزرسانی شده بلاک چین خود را ارائه کرد که بر مبنای آن، این بلاک چین پلتفرمی را برای برنامه‌های غیرمتمرکز فراهم کرده است.

توکن ویوز در ۲۱ دسامبر سال ۲۰۱۷ به بالاترین قیمت خود یعنی ۱۵.۹۸ دلار رسید. این توکن در این  تاریخ حجم معامله ۸۳,۸۵۹,۲۰۰ دلاری در ۲۴ ساعت و حجم بازار ۱,۵۹۸,۴۲۰,۰۰۰ دلاری را تجربه کرد.

میزان درآمد مورد انتظار در نتیجه سهام‌گذاری توکن ویوز ۹.۲۱ درصد است، اما ارزش این توکن نسبت به ابتدای سال جاری ۶۰ درصد افت داشته است.

۵. کیوتوم (Qtum)

معرفی 10 ارز دیجیتال برتر که از اثبات سهام استفاده می‌کنند

کیوتوم بلاک چینی مبتنی بر اثبات سهام است که از بهترین ویژگی‌های بلاک چین‌های پیشین مانند UTXO و قراردادهای هوشمند سالیدیتی در جهت ارائه بلاک چینی کارآمد استفاده کرده است.

همچنین این پروژه از مکانیسم اثبات سهام برای به ارمغان آوردن عدم تمرکز برای جهانیان بهره برده است. تیم این پروژه به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد میمبل‌ویمبل را بر روی پلتفرم خود پیاده‌سازی کند و توکن‌های پیگیرگریز را به بلاک چین خود اضافه کند.

کیوتوم همانند اتریوم، بر روی قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز تمرکز کرده است. بلاک چین مبتنی بر اثبات سهام آن به عنوان یک نرم‌افزار همراه، با سرویس ابری گوگل همکاری می‌کند.

عرضه اولیه سکه کیوتوم در ژانویه ۲۰۱۸ برگزار شد و پس از با رسیدن قیمتش به ۱۰۳.۴۵ دلار، بالاترین قیمت تاریخ خود را تجریه کرد. میزان درآمد مورد انتظار سالانه توکن کیوتوم ۵.۶ درصد است و نسبت به ابتدای سال جاری نیز تاکنون ۱۶ درصد رشد داشته است.

۶. وی‌چین (VeChain)

معرفی 10 ارز دیجیتال برتر که از اثبات سهام استفاده می‌کنند

وی‌ چین بلاک چینی است که هدف آن زنجیره تامین بودن برای تمامی برنامه‌هایش است. به نظر می‌رسد که بنیاد وی‌ چین نسبت به آینده روشن محصول خود اطمینان دارند چرا که به تازگی ۲۵ میلیون دلار از سکه‌های خود را بازخرید کردند.

کمترین قیمت این سکه در سال جاری تاکنون ۰.۰۰۴ دلار بوده است. یکی از نقاط قوت پروژه وی‌چین با برندها و شرکت‌های مختلف است، برای مثال بنیاد وی‌چین به تازگی در آسیا با برند بابِی‌گوست (Babayghost) جهت همکاری به توافق رسیده‌اند.

در سپتامبر سال ۲۰۱۸ توکن وی‌چین با حجم بازار ۱,۰۸۵,۶۲۰,۷۰۶ دلار به بالاترین قیمت تاریخ خود یعنی ۰.۰۱۹ دلار دست یافت. سود مورد انتظار سالانه وی‌چین ۴.۶۱ درصد است و ارزش این توکن نسبت به ابتدای سال جاری ۱۴ درصد افزایش داشته است.

۷. ترون (Tron)

معرفی 10 ارز دیجیتال برتر که از اثبات سهام استفاده می‌کنند

ترون بلاک‌ چینی که از مکانیسم اثبات سهام برای اجماع بهره می‌گیرد. تمرکز اصلی این بلاک چین بر روی پرداخت‌ها و ایجاد یک سیستم مالی غیرمتمرکز است و به تازگی به عنوان ارز پشتیبان به مرورگر اپرا (Opera) افزوده شده است.

چندی پیش جاستین سان (Justin Sun)، خالق و بنیان‌گذار ترون، با پیشنهاد قیمتی ۴.۵۷ میلیون دلاری برنده صرف ناهار با وارن بافت (Warren Buffet) شد.

پس از این‌که دونالد ترامپ (Donald Trump) رئیس جمهور ایالات متحده در توییتی اعلام کرد که طرفدار بیت کوین و ارزهای دیجیتال نیست، سان از او برای پیوستن به آن‌ها در ضیافت ناهار و داشتن یک جلسه آموزشی در رابطه با ارزهای دیجیتال دعوت به عمل آورد.

اما خبرهای جدید حاکی از آن است که فشارهای دولت چین ممکن است باعث لغو ضیافت ناهار وارن بافت با جاستین سان شود.

بالاترین قیمت تاریخ ترون در ژانویه ۲۰۱۸، زمانی که ارزش آن به ۰.۲۵ دلار بود رقم خورد. بالاترین و پایین‌ترین قیمت ترون در سال جاری تاکنون به ترتیب برابر با ۰.۰۴ و ۰.۰۲ دلار بوده است. همچنین میزان درآمد سالانه حاصل از سهام‌گذاری ترون برابر با ۴.۳۵ درصد است.

۸. نم (NEM)

معرفی 10 ارز دیجیتال برتر که از اثبات سهام استفاده می‌کنند

نم بلاک چینی است که می‌تواند برای بلاک چین‌های خصوصی شرکت‌ها مورد استفاده قرار گیرد. تیم نم در جدیدترین بروزرسانی خود با نام Catapult وعده راه‌اندازی پلتفرمی که بنیان‌گذارش آن را «بلاک چین خصوصی انحصاری» می‌نامد را داد‌ه است.

تیم نم در توییتر خود نوشت:

چه چیزی در نسخه ۲ نم که با نام Catapult نیز شناخته می‌شود جدید است؟ کاتاپولت یک موتور بلاک چینی با تمام قابلیت‌هاست که از شبکه‌های خصوصی و عمومی و پلاگین‌های منحصربه‌فرد قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند.

بروزرسانی Catapult شامل تراکنش‌های تجمعی و توده‌ای و حساب‌های چندامضایی چندسطحی است که سبب گسترش موارد استفاده از بلاک چین می‌شود. توسعه‌دهندگان در این رابطه می‌گویند:

تراکنش‌های توده‌ای چندین تراکنش را با امکان معاوضه غیر قابل اعتماد، تراکنش‌های میان زنجیره‌ای خودکار و سایر منطق‌های پیشرفته، با یکدیگر ادغام می‌کنند و تبدیل به یک تراکنش می‌کنند. Catapult این کار را با ایجاد قرارداد هوشمندی که تنها یک بار قابل عرضه‌اند امکان‌پذیر می‌کند. زمانی که تمام طرفین تراکنش را تایید کردند، همه آن‌ها به یک‌باره اجرا می‌شوند.

درآمد سالانه مورد انتظار نم ۴.۲ درصد است و قیمت این ارز دیجیتال در سال جاری ۱۴ درصد کاهش داشته است.

۹. نئو (Neo)

معرفی 10 ارز دیجیتال برتر که از اثبات سهام استفاده می‌کنند

نئو بلاک چین مبتنی بر اثبات سهامی است که وعده داده دارایی‌های جهان را با استفاده از فناوری بلاک چین و قراردادهای هوشمند دیجیتالی و خودکارسازی کند. جدیدترین بروزرسانی نئو، یعنی نئو ۳ به دنبال تحقق هدف ارز دیجیتال یعنی راه‌اندازی و ایجاد «اقتصاد هوشمند» است.

نئو با تمرکز بر روی «هویت دیجیتالی» در بلاک چین برای انطباق نظارتی ارزش قائل می‌شود. افراد، کسب‌وکارها و دیگر نهادهایی که بر روی پلتفرم نئو فعالیت می‌کنند، هویت‌های دیجیتالی منحصربه‌فردی دارند که قابل صحت‌سنجی و اثبات است. نودهای شبکه نئو نیز پیش از این‌که بتوانند در صحت‌سنجی و تایید تراکنش‌ها و دسترسی به دفترکل مشارکت کنند نیاز به تعیین هویت دارند.

میزان درآمد مورد انتظار توکن نئو سالانه ۲.۲۹ درصد تعیین شده است و ارزش توکن آن در سال جاری تاکنون افزایشی ۴۳ درصدی را تجربه کرده است.

۱۰. ایاس (EOS)

معرفی 10 ارز دیجیتال برتر که از اثبات سهام استفاده می‌کنند

ایاس بلاک چینی است که نقطه قوتش سرعت و ابزارهای انعطاف‌پذیر آن است و بر روی این ویژگی‌ها نیز تاکید دارد. این پروژه موفق شد در عرضه اولیه سکه خود ۷.۱۲ میلیون اتر به ارزش ۴.۱ میلیارد دلار جذب سرمایه کند. کیف پول لومی (Lumi Wallet) به تازگی اعلام کرد که از این سکه پشتیبانی می‌کند.

شایان ذکر است که دولت چین در خرداد سال جاری، با کمک مرکز اطلاعات و توسعه صنعتی چین (CCID) رده‌بندی‌ای را برای ارزهای دیجیتال ارائه کرد.

در این رده‌بندی که بر اساس معیارهایی چون تکنولوژی، کاربرد و نوآوری صورت گرفته بود، ایاس در صدر این لیست قرار داشت.

ایاس در آگوست ۲۰۱۸ به بیشترین قیمت تاریخ خود یعنی ۲۱.۴۶ دلار رسید.

میزان درآمد مورد انتظار حاصل از سهام‌گذاری توکن ایاس ۱.۸۴ درصد است، اما ارزش سالانه این ارز دیجیتال تاکنون ۶۶.۱۵ درصد رشد داشته است.

جمع‌بندی

سهام‌گذاری یکی از روش‌های کسب درآمد در دنیای ارز دیجیتال است که دردسر آن نسبت به سایر روش‌ها کمتر و البته از طرفی ریسک‌های خاص خود را دارد.

با بررسی میزان درآمد و نوسان قیمت توکن‌های پروژه در چند ماه اخیر می‌توان نتیجه‌گیری کرد که پروژه‌های پایدار با درآمد سالیانه نسبتا پایین، در برابر افت قیمت از خود مقاومت نشان داده‌اند.

[تعداد: 9    میانگین: 3.9/5]

دیدگاه تان را بنویسید