با توجه به تعرفه صادراتی برق برای استخراج ارزهای دیجیتال، ماینرهای ایرانی به کوچ کردن به کشورهای روسیه، گرجستان، قزاقستان و … فکر می‌کنند و این درحالی است که رهبر انقلاب روز گذشته (۳۰ مرداد) در سخنانی، تولیدکنندگان را رزمندگان جنگ اقتصادی خواند که باید از آن‌ها به شدت حمایت شود.

به عقیده تولیدکنندگان بیت کوین در ایران، قانونی و صنعت شدن ماینینگ با این شرایط کمکی به آن‌ها نمی‌کند و با برخی بندهایی که در مصوبه ماینینگ گنجانده شده است، آن‌ها مجبور به کوچ کردن به کشورهای همسایه هستند.

بهزاد محسنی، یکی از فعالان ماینینگ ایران اخیرا به استان ایرکوتسک در روسیه رفته است و در چند گزارش ویدیویی از وضعیت مساعد این کشور برای ماینینگ صحبت می‌کند. جایی که به عقیده او پس از تعرفه‌های سنگین در ایران، هم‌اکنون ارزان‌ترین نقطه دنیا برای ماینینگ است و امکانات بسیار خوبی برای ماینرها در آنجا وجود دارد.

بهزاد محسنی می‌گوید:

ایرکوتسک، ارزان‌ترین برق جهان برای ماینینگ را دارد. تا قبل از آن ایران بود که با تعرفه‌های جدید دیگر اینطور نیست. در اینجا هزینه برق تقریبا ۳ سنت است، آب و هوای مناسبی دارد، به صورت رسمی و قانونی می‌توان فعالیت کرد و دستگاه ماینر وارد کرد و هیچ سوال و جوابی از شما نمی‌شود.

قسمت اول از گزارش چهار قسمتی بهزاد محسنی در روسیه را در زیر می‌بینید: (تمام قسمت‌ها را می‌توانید در کانال نماشای ارزدیجیتال مشاهده نمایید)

 

در حالی که کارشناسان و فعالان، بارها مزیت‌های استخراج بیت کوین در ایران را برای دولتمردان و مسئولین تشریح و اثبات کرده‌اند، به عقیده ماینرها، مصوبه اخیر ماینینگ در ایران به معنای مرگ این صنعت بزرگ و آینده‌دار در کشور است. جلوگیری از فعالیت صحیح تولیدکنندگان در ایران، موضوعی است که رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به شدت با آن مخالف است.

روز گذشته (۳۰ مرداد) رهبر انقلاب در دیدار با رئیس جمهور و اعظای هئیت دولت، به صراحت بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان ایرانی در شرایط جنگ اقتصادی تاکید کرد. رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود گفت:

نگاهمان به تولیدکننده نگاه مناسب و درستی نیست. نگاه دولت و مسئولین کشور به آن تولیدکننده باید نگاه به یک رزمنده باشد. مگر نمی‌گویید در جنگ اقتصادی هستیم؟ رزمنده این جنگ اقتصادی کیست؟ کسی که اقتصاد داخلی را تقویت می‌کند. اقتصاد داخلی هم با تولید تقویت می‌شود. پس به تولیدکننده به چشم یک رزمنده نگاه کنید. من در جلساتی که داشتیم، چه جلسه دولت و چه جلسه اقتصادی، بارها این را گفته‌ام که یک تولیدکننده برای این که یک کاری را شروع کند، باید از هفت خان عبور کند. من می‌گویم هفت خان اما واقعیتش گاهی هفتاد خان است. قوانین، مقررات، این دستگاه یک چیز می‌گوید، دستگاه دیگر یک چیز دیگر می‌خواهد. چه لزومی دارد؟

 

به گفته فعالان ماینینگ ایران، هفت خانی که رهبر انقلاب از آن سخن می‌گوید، در مصوبه و مجوز استخراج ارزهای دیجیتال هم وجود دارد. هفت خانی که در نهایت کمتر کسی از آن عبور می‌کند. برنامه ریزی صورت گرفته برای ماینینگ به‌گونه‌ای است که به گفته ماینرها فقط تعداد انگشت شماری از افراد می‌توانند مجوز فعالیت دریافت کنند.

ماینرهای ایرانی در حال فرار به روسیه/ رهبر انقلاب: تولیدکنندگان، رزمندگان جنگ اقتصادی هستند

هفت خانی که فعالان ماینینگ ایران از آن حرف می‌زنند

محمد رضا شرفی، رییس کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران بیان کرد:

برای این مصوبه هیچ نظری از بخش خصوصی گرفته نشد. پس از این همه کشمکش که چند وقت اخیر شاهد آن بودیم، تنها نکته مثبت این مصوبه به رسمیت شناختن صنعت ماینینگ است. همه چیز بسیار گنگ است و این مصوبه عین فرصت‌سوزی و خودتحریمی است. مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید اعلام کردند و به تعطیلی برخی کارخانجات اشاره کردند که در این مصوبه نادیده گرفته شده است.

او تصریح کرد:

اینکه می‌گویند حدود ۳ تا ۴ ماه زمان برگشت سرمایه در ماینینگ است، حرف درستی نیست. هیچ ماینری تایید نمی‌کند که در این مدت کوتاه برگشت سرمایه انجام پذیرد.

ماینرهای ایرانی در حال فرار به روسیه/ رهبر انقلاب: تولیدکنندگان، رزمندگان جنگ اقتصادی هستند

سوال اینجاست که چه کسی مسئول از دست رفتن این همه فرصت کارآفرینی، ارزآوری و تولید در کشور است؟

[تعداد: 21    میانگین: 4.1/5]

دیدگاه تان را بنویسید