به‌تازگی کمیسیون «بورس و اوراق بهادار» ایالات‌متحده اطلاعیه‌ای در ارتباط با نشست این کمیسیون درباره طرح ETF بیت کوین که در تاریخ ۲۸ نوامبر برگزار شد، منتشر کرده است. این درخواست ابتدا توسط شرکت سرمایه‌گذاری VanEck و شرکت SolidX، که درزمینه نرم‌افزارهای بلاک چینی و خدمات اقتصادی فعالیت می‌کند، مطرح‌شده بود.

در این اطلاعیه آمده است که نمایندگان این دو شرکت، و همچنین نمایندگان بورس شیکاگو با اعضای بخش‌های مختلف کمیسیون بورس و اوراق بهادار به بحث و تبادل‌نظر نشستند. نمایندگانی از بخش‌های اقتصادی، مالی، امور بازارها و تبادلات، آمار و مجمع عمومی این کمیسیون در این نشست حضور داشتند.

اطلاعیه کمیسیون بورس آمریکا در مورد جلسه بر سر ETF بیت کوین

همان‌طور که پیش‌تر اعلام شده بود، دو شرکت SolidX و VanEck طرح درخواست فعالیت قانونی ETF بیت کوین را که در بورس شیکاگو به ثبت رسیده بود، در ماه ژوئن سال جاری میلادی مطرح کردند.تصمیم گیری در مورد تصویب یا عدم تصویب این طرح در حال حاضر به دلیل رأی کمیسیون بورس و اوراق بهادار به تعویق افتاده است.

موضوع اصلی این بحث، مقایسه بیت کوین با کالاهای دیگری مانند نفت خام، طلا و نقره بود. چراکه کالاهای مذکور در حال حاضر ETF خود را برای مبادله در بازار دریافت کرده‌اند.

در بررسی‌هایی که میان بیت کوین و دیگر کالاها رایج صورت گرفت، تیم تحقیق بر این صحت این موضوع اختلاف‌نظر داشتند که «بیت کوین نیز مانند طلا و نقره می‌تواند جایگزین پول شود، چراکه دارای ارزش است. از طرف دیگر برخلاف نفت خام، یک محصول تماماً صنعتی نیست»

در این جلسه ارائه دهندگان طرح اذعان داشتند که، قیمت‌های تمام‌شده و آتی سه کالای ذکر شده ممکن است با تغییر قیمت یکی از آنها، قیمت دیگری نیز دچار تغییر شود، از همین رو این کالاها به‌شدت به یکدیگر مرتبط‌اند. در مورد بیت کوین نیز، با نگاهی به قیمت تمام‌شده و آتی و با توجه به الگوی ذکرشده، می‌توان گفت که بازار سرمایه بیت کوین دارای عملکردی سالم است.

بنا بر ادعاهای SolidX و VanEck، بیت کوین نسبت به کالاهایی که با آنها مقایسه می‌شود، دارای ثبات قیمتی بیشتری بوده و این در حالی است که سه کالای دیگر تائیدیِ ETF را دریافت کرده‌اند.

این تیم همچنین اعلام کرده که اطلاعات منتشره مانند ادله‌های افشاشده از منابع جدید یا کاهش شدید در سایت‌های تولید، می‌توانند مرکز توجه سو استفاده گران باشد. در حالی که در ارتباط با بیت کوین انجام چنین اعمالی غیرقابل اجراست.

در ادامه از بیت کوین با عنوان کالایی که نمی‌توان آن را دست‌کاری یاد شده. در مقابل بیت کوین متهم شده که در هیچ‌یک از صرافی‌های خود از تمرکز سرمایه برخوردار نیست. در این نشست عنوان شد که «معامله گران می‌بایست سرمایه‌های خود را در چندین پلتفرم تبادل، سرمایه‌گذاری کنند تا به‌وسیله جابجایی‌های مقطعی به سود برسند.»

اطلاعیه کمیسیون بورس آمریکا در مورد جلسه بر سر ETF بیت کوین

« همچنین آربیتراژ در بیت کوین در مقایسه با دیگر کالاها، یک مزیت محسوب می‌شود و این مسئله باعث به وجود آمدن یکپارچگی جهانی در استفاده از این ارز خواهد شد. چرا بازارهای محلی و منطقه‌ای، نیمه‌مستقل‌اند و این مسئله باعث به وجود آمدن چنددستگی در چنین بازارهایی خواهد شد.»

اوایل هفته جاری میلادی نیز VanEck اعلام کرد که همکاری جدیدی را با بازار بورس نزدک آغاز می‌کند تا پلتفرمی شفاف و قانونمند را برای تبادل کالاهای دیجیتالی ایجاد نمایند. این پلتفرم قرار است تا در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ فعالیت خود را با عرضه قراردادهای آتی بیت کوین آغاز نماید. لازم به ذکر است که نزدک دومین بازار بورس بزرگ دنیاست.

منبع: cointelegraph
print

دیدگاه تان را بنویسید