طی ۱۰ روز گذشته تمام بازار ارزهای دیجیتال متحمل یک کاهش قیمت شدید و فروش یکجا شده است.

دلایل متفاوتی پشت چنین احساسات منفی و نزولی در بازار وجود دارد، اما دیدن چنین وضعیتی برای خیلی‌ها عذاب آور است. هر چقدر که کاهش ارزش بیت کوین و آلت‌کوین‌های معتدد به سمت سطوح حساس ادامه یافته، به دنبال آن بر ترس و وحشت میان سرمایه‌گذاران هم افزوده شده است.

چه بر سر بازار ارزهای دیجیتال آمده است؟/ تحلیلگران پاسخ می‌دهندوب‌سایت کوین تلگراف به منظور یافتن دلایل این سقوط شدید در بازار و همچنین بررسی اتفاقات احتمالی در هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو، با چند تن از مختصصان این صنعت ارتباط برقرار کرده است.

عواملی که باید در نظر گرفته شوند

برای درک این که چرا وضعیت بازار قرمز شد، ابتدا باید به دنبال فاکتورهای اجتماعی و اقتصادی متغیری باشیم که تاثیر منفی برای احساسات سرمایه‌گذاران در بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال گذاشته‌اند.

تام لی، سرمایه گذار مطرح وال‌استریت، تحلیل موشکافانه‌ای درباره وضعیت فعلی بازار ارزهای دیجیتال دارد.

در ابتدا، لی به فورک اخیر بیت کوین کش اشاره می‌کند که در طول چند هفته گذشته به بحثی مهم تبدیل شده بود و جنگ هشی که اتفاق افتاد موجب یک احساس شک و ترید جدی در بازار شد. هفته پیش، یکی از مقامات شرکت کوین شیرز، ملتم دمیررز (Meltem Demirors) اظهار داشت که هاردفورک بیت کوین کش موجب شده تا سرمایه‌گذاران نهادی برای مقابله با ریسک‌های احتمالی از هاردفورک، پول‌های خود را از بازار خارج کنند.

چه بر سر بازار ارزهای دیجیتال آمده است؟/ تحلیلگران پاسخ می‌دهند

انشعاب درگیرانه‌ بیت کوین کش در روز ۱۵ نوامبر اتفاق افتاد که موجب ایجاد دو زنجیره جداگانه به نام‌های بیت کوین ای‌بی‌سی (Bitcoin ABC) و بیت کوین اس وی (Bitcoin SV) شد که طی آن بخش از ارزش بیت کوین کش به زنجیره جدید یعنی بیت کوین اس وی تعلق گرفت.

علاوه بر این، لی با اشاره به تصمیم کمیسیون بورس ایالات متحده مبنی بر دریافت مالیات از چندین عرضه اولیه سکه (ICO) و برخورد با متخلفان، معتقد است که این فشارهای مقرراتی هم نقشی در این فضای نزولی بازی کرده‌اند. یکی دیگر از علل این سقوط، اخباری مبنی بر تحقیقات تازه درباره ارز دیجیتال باثبات تتر(USDT) است.

به عقیده لی فشارهای جهانی مانند تنش های تجاری، سیاست‌های سختگیرانه بانک‌های مرکزی و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هم اثر خود را بر روی این وضعیت گذاشته‌اند.

آیا این به معنای شکست بیت کوین است؟ خیر

بازارهای سنتی هم دست کمی از بازار ارزهای دیجیتال ندارند. تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که پس از ارزهای دیجیتال و بازارهای نفت، یک سقوط کوبنده هم در کمین بازارهای سنتی است. لی در این خصوص گفت:

تمام بازارهای سنتی سراسر دنیا در ضعف و ترس به سر می‌برند و احساسات در بازار نقش اجتناب ناپذیری دارند. آیا این به معنای شکست بیت کوین است؟ نه. بیت کوین هنوز وجود دارد اما در کوتاه مدت، ترس و وحشت همیشه یک معنی دارد.

یکی دیگر از تحلیل‌گران برجسته بازار، ماتی گرین‌اسپان، با اشاره به سقوط بازارهای جهانی سهام، این احساسات را طبیعی خواند.

چه بر سر بازار ارزهای دیجیتال آمده است؟/ تحلیلگران پاسخ می‌دهند

نمودار ۵ روزه نزدک

چه بر سر بازار ارزهای دیجیتال آمده است؟/ تحلیلگران پاسخ می‌دهند

نمودار ۵ روزه شاخص S&P 500

چه بر سر بازار ارزهای دیجیتال آمده است؟/ تحلیلگران پاسخ می‌دهند

نمودار ۵ روزه میانگین صنعتی داو جونز

افزایش قیمت کوتاه مدت اخیر در بازارهای سهام و ذخیره سازی بیشتر پول در بانک‌های مرکزی موجب شد تا این بازارها در وضعیت قرمز قرار بگیرند.

گزارش‌ها حاکی از این است که تنش‌های اقتصادی هم بر تجارت جهانی تاثیر گذاشته و نرخ‌های بهره بالاتر به این وضعیت کمکی نمی‌کند.

همانطور که گرین‌اسپان می‌گوید، تمام این عوامل در فشار بازارهای مختلف دست داشتند.

دلایل حاشیه‌ای متعددی را می‌توان به این سقوط نسبت داد اما احساس می‌کنم که عوامل اصلی، شکست‌های قیمتی تکنیکالی که در هفته پیش شاهد آن بودیم و همچنین چرخه کلان اقتصادی جهان که بازار بورس را تحت تاثیر گذاشته، هستند. در سال ۲۰۱۷ شاهد رونق در تمامی بازارها بودیم چون بانک‌های مرکزی سیاست‌های پولی سفت و سختی نداشتند و حالا که بانک‌های مرکزی در حال افزایش نرخ‌ها هستند، پول در جریان کم شود و مردم را مجبور به خروج از سرمایه‌گذاری‌هایشان می‌کنند.

حجم معاملات پایین و شک و تردید بالا

در حالی که اغلب تحلیل‌گران، فورک بیت کوین کش را یکی از دلایل این وضعیت وحشتناک می‌دانند، برخی دیگر به این نکته اشاره کردند که این بازار از چند هفته پیش نشانه‌های نزولی را از خود بروز داده بود.

چه بر سر بازار ارزهای دیجیتال آمده است؟/ تحلیلگران پاسخ می‌دهند

چند تن از تحلیلگران اظهار داشتند که بیت کوین از چندی پیش درگیر حرکت در روی خط حمایت بود. پادشاه ارزهای دیجیتال نتوانست از پس سطوح زیر ۶,۰۰۰ دلار برآید. حجم معاملات و فعالیت‌ها کم شدند و شک و تردید افزایش یافت که نتیجه ای جز سقوط بزرگ در پی نبود.

گابور گورباسس، استراتژیست شرکت VanEck به کوین تلگراف گفت که بازارهای سنتی به دلیل اینکه کسب و کارها در اواخر سال حساب و کتاب‌های خود را یکی می‌کنند، متحمل اصلاح قیمت شدند.

در طول ماه گذشته، در حالی که بیت کوین و دارایی‌های دیجیتال تقریبا باثبات بودند، همان موقع بازارهای سهام و اوراق قرضه درگیر یک اصلاح قیمت بزرگ شدند. آشفتگی اخیر در نتیجه ی دو دلیل عمده بود: ۱- برخی از کارهای قاعده دار که موجب افزایش خود به خودی فروش شدند (مثلا کسب و کارها دفترهای حساب خود را می‌بندند) ۲- اتفاقاتی که حول محور فورک بیت کوین کش رخ داد.

با توجه به این تحلیل، آنتونی پمپلیانو، اجرا کننده پادکست و خبرنامه محبوب ارزهای دیجیتال، «Off The Chain» طی چند روز گذشته درباره وضعیت فعلی بازار صحبت کرده است. او سه عامل اساسی را در این سقوط بزرگ دخیل می‌داند:

نمودارهای تکنیکال، حرکت رو به پایین‌تری را از خود نشان می‌دهند. تاریخ و بحث‌‌های احساسی به ما می‌گویند که هنوز برای پایین رفتن و وضعیت قرمزتر جا داریم. بالارفتن فشار فروش در ICO‌ها و صندوق‌های سرمایه بازار را به سمت اصلاحات بیشتر پیش خواهد برد.

چه بر سر بازار ارزهای دیجیتال آمده است؟/ تحلیلگران پاسخ می‌دهند

به بیان ساده، حجم معاملات کم و تردید بالا موجب یک فروش سریع و یکباره در بازار شد که خود این اتفاق ترس بیشتر و در نتیجه فروش بیشتری را رقم زد. یکی از کارآفرینان حوزه بلاک چین، وینی لینگهام به طور مختصر درباره شرایط فعلی اظهار داشت:

این یک کاهش معمولی در این بازار نزولی بود که در اکثر سال ۲۰۱۸ شاهد آن بودیم. فورک اخیر و جنجالی بیت کوین کش، به علاوه شک و ترید در مقررات این حوزه درباره ICO‌ها و تصمیمات اخیر SEC در مورد پیش‌فروش‌های توکن به طور کلی موجب وضعیتی شد که می‌بینید.

چشم انداز کوتاه مدت

در فضای نوپای ارزهای دیجیتال پیش بینی کردن قیمت‌ها تا حد بالایی دشوار است اما تحلیل‌گران می‌توانند با استفاده از بررسی نمودارها و حرکت‌های قیمتی تا حدی اطلاعات مفیدی بدست آورند.

طبق گفته آقای گرین‌اسپان، حدس و گمان در مورد بازارها در شش هفته آینده ساده نیست و او اعتقاد دارد همه چیز می‌تواند برعکس اتفاق بیافتد:

با اطمینان حرف زدن غیرممکن است. اکنون نقطه روانی ۵,۰۰۰ دلار در بیت کوین از بین رفته و به جز قیمت ۳,۰۰۰ دلار نمی‌توانیم نقطه روانی بعدی را مشخص کنیم. لزوما این تفکرات درست نیستند و هر لحظه امکان چرخش و صعودی شدن بازار وجود دارد. احساس می‌کنم که آخرین نفرات از فروشندگان وحشت زده در حال خروج از این بازار هستند. تریدرهای زیادی با وجود سقوط شدید بازار، همچنان بر نگهداری دارایی‌های خود اصرار دارند و کاملا راضی هستند. چه بسا که سرمایه‌گذاران بزرگ نهادی در این قیمت‌ها فرصتی برای اندوختن بیشتر ارزهای دیجیتال پیدا کنند.

چه بر سر بازار ارزهای دیجیتال آمده است؟/ تحلیلگران پاسخ می‌دهند

آقای پامپلیانو در آخرین خبرنامه خود با رجوع به جنبه‌های فاندامنتال بیت کوین که نمی‌تواند توسط یک نهاد خاص کنترل شود، چشم انداز فلسفی‌تری این خصوص ارائه داد:

یادآوری اینکه بیت کوین دارایی سنتی نیست مهم است. هیچ یک از سیاست‌های پولی نمی‌توانند موجب بازگشت دوباره قیمت‌ها شوند. دولت نمی‌تواند خیلی موجب جلوگیری از بیت کوین شود. هیچ کس نمی‌تواند معاملات بیت کوین را متوقف کند. زنده یا مرده بودن بیت کوین به دست خودش است. در حالی که این سقوط شاید برای سرمایه گذاران بازارهای سنتی ترسناک باشد، برای ایمان آورندگان واقعی به کریپتو این وضعیت جذاب است. آن‌ها درک کرده‌اند که این دارایی بدون نوسان نخواهد بود. آن‌ها از ریسک‌های موجود برای سرمایه‌گذاران آگاه هستند. بیت کوین یک آزمایش است: چقدر واقعا به آن عقیده دارید؟

حتی در سطوح کنونی، تام لی چشم اندازی خوش بینانه برای بازار ارزهای دیجیتال تا قبل از پایان سال ۲۰۱۸ ارائه کرده است. حتی با وجود سقوط های پی در پی، او در هفته جاری بارها روی پیش‌بینی قیمت ۱۵,۰۰۰ دلاری بیت کوین تاکید کرده است. لی معتقد است که واضح شدن مقررات ارزهای دیجیتال، تردید در بازار را از بین خواهد برد. به عقیده او در اکثر روزهای سال ۲۰۱۸، وضعیت مقرراتی این فضا سایه سنگینی روی بازار انداخته است.

تام لی، این تحلیلگر مطرح وال استریت اذعان کرد که سرمایه‌گذاران نهادی تاثیر زیادی در جان گرفتن دوباره بازار خواهند داشت. لی اظهار داشت که این اتفاق با احتمال راه‌اندازی پلتفرم دارایی‌های دیجیتال بکت (Bakkt) در ژانویه ۲۰۱۹ رخ خواهد داد.

وضعیت نزولی فعلی بازار موجب شده تا آقای لینگهام، چشم‌اندازی محافظه کارانه از خود برای دسامبر و سال جدید ارائه کند. به اعتقاد او عبور بیت کوین از قیمت ۶,۰۰۰ دلار در سال ۲۰۱۸ مشکل است. او همچنین بر نیاز پروژه‌های بلاک چینی برای ایجاد راه‌حل های کاربردی بیشتر تاکید کرد:

بازار باید کاربردهای بیشتری را پیدا و آن‌ها را اثبات کند. شرکت‌هایی که روی بلاک چین فعالیت می‌کنند باید کاربرد واقعی آن را نشان دهند. این صنعت در سال ۲۰۱۹ نیازمند خروج از حالت آزمایشی و افزودن ارزش است. بازار در دو سال گذشته پر از امید های واهی و افرادی در سودای یک شبه پولدار شدن بوده است. این وضعیت می‌تواند تحولی در شرکت‌های بلاک چینی ایجاد کند تا کسانی که واقعا مایل به خلاقیت هستند بمانند.

منبع: cointelegraph

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا بازار می‌تواند خود را احیا کند و به روزهای خوبش بازگردد؟

print

دیدگاه تان را بنویسید