به گزارش جماران، آذر منصوری در کانال تلگرامی خود نوشت: 

سال هاست که الگوی حکمرانی خوب به عنوان بهترین الگو برای توسعه همه جانبه و پایدار کشور،مقابله با فساد سازمان یافته و رانت و‌رفع تبعیض های موجود و اداره کشور از جانب مجموعه ای از اصلاح طلبان‌مطرح می شود.

در واقع شاخص های هشت گانه ؛شفافیت، پاسخگویی،حاکمیت قانون،اجماع سازی،کارآیی و اثر بخشی،عدالت و انصاف و ...که ذیل خود به مشارکت شهروندان و مبارزه مؤثر با فساد و مهار فساد و رانت را نیز به دنبال دارد و‌در سایه تحقق آن حداکثر رضایتمندی شهروندان محقق می شود و ظرفیت های دموکراتیک دولت و‌ملت فرونی می یابد،از برنامه هایی است که اصلاح طلبان به عنوان باورهاو برنامه های خود برای اداره کشور ارائه می کنند.در سایه تحقق حکمرانی یا حکمروایی خوب ،شکاف دولت-ملت نیز نه تنها ترمیم می شود،بلکه اصل مهم دستیابی به یک تفاهم ملی برای برون رفت از چالش ها و ترمیم گسست ها را نیز به دنبال دارد.

با چنین باوری اصلاح طلبان باید پیشگامان مبارزه با رانت و فساد و خویشاوند سالاری باشند و در این راه از همه ظرفیت هایی که شاخص شفافیت و پاسخگویی را تقویت می کنند حمایت و دفاع کنند.

از موضوع تلاش برای پاسخگو کردن نهادهای قدرت و ثروت غیر پاسخگو تا ارائه الگویی دست یافتنی که نشانگر تجربه موفق اجرای الگوی حکمرانی خوب باشد.

تجربه عدم شفافیت و پاسخگویی و فربه شدن دولت و دولت موازی و خویشاوند سالاری و پیدایش فساد سبستماتیک و رانت های جدید،در بین سالهای ۸۴تا۹۲ در ناکارآمدترین صورت ممکن، دور شدن کشور را از الگوی حکمرانی خوب به نمایش در آورد و اصلاح طلبان با درک این واقعیت تلاش کردند بار دیگر با اصلاح رویه ها و روندهای گذشته ،این شاخص ها را احیاء کنند. 

هر چند با آنچه که از دولت ضد توسعه گذشته به جای مانده بود،کاری بس دشوار پیش روی دولت مورد حمایت اصلاح طلبان بود،اما به هر روی تنها امکان موجود برای توقف روندهای مخرب و اصلاح رویه ها و تنها عرصه مشارکت سیاسی ممکن، صندوق رأی و انتخابات بود که باید از همه ظرفیت های آن برای تحقق اهداف خود بهره می گرفتند.

در انتخابات ۹۴و۹۶هم اصلاح طلبان با همین پیش فرض و با همه توان به رغم محدودیت ها در انتخابات شرکت کردند تا با اثر گذاری بر نهاد های انتخابی ،بتوانند شاخص های مطلوب حکمرانی خوب را در کشور تقویت کنند.

این قابل پیش بینی بود که موانع پیش روی اصلاح طلبان هم قبل و بعد از انتخابات،انجام اصلاحات لازم را برای آنها دشوار تر از قبل می کند.اما نگاه واقع بینانه به ظرفیت های موجود کشور و باور به راهبرد اصلاحات ،مسیر دیگری را پیش روی آن ها قرار نمی دهد.در این راه سخت و دشوار اما مهم ترین پشتوانه و‌سرمایه اصلاح طلبان اعتماد عمومی است،چرا که آن ها با اتکاء به این پشتوانه می توانند پیروز انتخابات باشند و اگر این اعتماد از دست برود نه تنها برداشتن گام های بعدی سخت تر از قبل خواهد شد،بلکه امید به اصلاح و تغییر نیز بیش از پیش رنگ خواهد باخت.پیامد بلند مدت چنین فرآیندی به طور قطع منافع ملی کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

به نظر می آید اصلاح طلبان در جریانسازی گردش آزادانه اطلاعات در مجموع موفق عمل کرده اند.هر چند به دلیل ضعف نظام حزبی و نهادهای مدنی در کشور،این شفافیت همچنان به پاسخگویی حداکثری نیانجامیده است ،اما جای خالی احزاب و نهاد های مدنی را امروز رسانه های و شبکه های مجازی پر کرده است. 

بنا بر این لازمه بهره گرفتن از این شفافیت جهت تقویت شاخص های حکمرانی خوب و حفظ اعتماد مردم ،پاسخگویی به موقع گروهی از اصلاح طلبان است که پس از پیروزی به عنوان نمایندگان منتخب و یا مدیران اجرایی منصوب شده اند.به طور قطع فارغ از اینکه پس از پایان دوره مسئولیت و نمایندگی خود در نهادهای قدرت باید گزارش دقیقی از پیشرفت هر یک از شاخص های مورد اشاره ارائ کنند،هر گونه رفتاری که به این اعتماد خدشه وارد کند،مستقیما سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان را نشانه گرفته است و گروهها و افراد مورد اشاره باید بدانند که امانتدار چه مسئولیت سنگینی هستند.حفظ اعتبار جریان اصلاحات مهم ترین و سنگین ترین مسئولیت کسانی است که امروز به نوعی در ارکان انتخابی و مسئولیت های اجرایی حضور دارند.

به خصوص اعتراضات هفتم دی باید هشدار جدی به همه کسانی باشد که امروز سهمی از قدرت سیاسی در کشور دارند.

موضوع ژن خوب و یا خویشاوند سالاری،نام دیگر رانت و فسادی سازمان یافته ای است که اصلاح طلبان باید برای مقابله با آن پیشگام باشند. 

برای مقابله با این پدیده امید سوز و اعتماد سوز این رسانه ها هستند که باید بیش از پیش، فارغ از جناح بندی های موجود نقش نظارت و پرسشگری را ایفا کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.