سفیر کشورمان در لندن این پرسش را مطرح کرده که آیا اعلام عمومی تمامی موارد زمین لرزه هایی که لرزه نگارها ثبت می کنند لازم است و آیا اصولا این اعلام نتیجه ی مفیدی در بردارد؟

به گزارش جماران؛ حمید بعیدی نژاد در کانال تلگرامی خود نوشت:

بعد از زلزله ی کرمانشاه برخی از رسانه ها با اعلام اخبار وقوع زلزله ها حتی در ریشترهای پایین در ایران باعث شده اند که مردم در التهابی دائمی در انتظار وقوع زلزله بسر ببرند ولی آیا اعلام عمومی تمامی موارد زمین لرزه هایی که لرزه نگارها ثبت می کنند لازم است و آیا اصولا این اعلام نتیجه ی مفیدی در بردارد؟ 

لرزش زمین جزو وقایع طبیعی زمین و بدلیل فعل و انفعالات داخل کره صورت می گیرد و تمامی این لرزه ها هم توسط لرزه سنج ها ثبت و ضبط میشوند. بر اساس اطلاعات و آمار موسسات بین المللی، تعداد وقوع زلزله در هر سال بدینصورت طبقه بندی میشوند:

١- هر سال "یک میلیون" لرزه در حد دو ریشتر و پایین تر که توسط انسان حس هم نمی شوند ثبت می گردند و این به این معناست که هر روز صدها زمین لرزه دو ریشتری در همه جای زمین اتفاق می افتد. 

٢- تعداد زلزله های در حد سه ریشتر نیز که معمولا توسط انسان حس نمیشوند به "یکصد هزار" مورد در سال می رسد. 

٣- تعداد زلزله های در حد چهار ریشتر که تا حدی ممکن است حس شوند سالانه حدود "ده هزار" مورد میباشد.

٤- زلزله های حدود پنج ریشتر که می توانند حس شوند و ممکن است به خرابیهای جزیی بینجامد در سال به "هزار و پانصد" می رسد.

٥- زلزله های شش ریشتر که قطعا حس میشوند و موجب خرابی هم میشوند سالانه به "صد و بیست" مورد یعنی میانگین ده بار در ماه در کل جهان می رسد.

٦- زلزله های هفت ریشتر که باعث خرابی و خسارات سنگین و گسترده مالی و انسانی می شوند حدود "هجده" مورد در سال یعنی با میانگین بالاتر از یک مورد در ماه اتفاق می افتد.

٧- تعداد زلزله های بالای هفت که قدرت وارد آوردن خسارات بسیار زیادی را دارند در سال بطور میانگین فقط یک مورد اتفاق می افتد.

پس ملاحظه می فرمایید که با آنکه لرزه نگارها زلزله را در هر سطح و درجه ای باشد میتوانند ثبت کنند، اعلام عمومی و مداوم لرزه های زیر چهار ریشتر که در سال بیش از یک میلیون و صد و ده هزار بار اتفاق می افتند هیچ فایده خاصی ندارد. زلزله هایی که معمولا حس میشوند و تا حدی میتوانند بسته به شرایط محل و ماهیت وقوع لرزه حس شوند و موجب خسارات جزئی شوند، زلزله های بالای چهار و نیم ریشتر میباشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.