معصومه ابتکار  در تازه ترین پست اینستاگرامی خود با ارسال فیلمی از تالاب هور العظیم در جنوب کشور حد فاصل ایران و عراق و فعالیتهای انجام گرفته در دولت روحانی نوشت: 

دوم دی ماه جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اجماع آرا قطعنامه «مقابله با ریزگردها» را که پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران بود، به تصویب رساند.

ارائه این پیشنهاد و پیگیری آن طی جلسات مختلف در مجامع بین المللی دو هدف کلی داشته، یکی ایجاد شناخت برای کشورها و سازمان های منطقه ای و بین المللی از این پدیده و اینکه نشان دهیم ریزگردها چه اثرات وخیمی بر زندگی مردم می گذارند.

دومین هدف، چگونگی مقابله با ریزگردها از طریق همکاری های منطقه ای و بین المللی است. پدیده ریزگردها مرز نمی شناسد و با توجه به سیال بودن آن از یک کشور به کشور دیگر منتقل می شود. بنابر این، برای کنترل، کاهش و مقابله با آن همکاری های محلی، منطقه ای و بین المللی اجتناب ناپذیر بوده که این قطعنامه بر ضرورت چنین همکاری هایی تأکید می کند.

اما اقدام دیگر دولت یازدهم تلاش برای شناسایی و برنامه ریزی در جهت مقابله با کانون های داخلی گرد و غبار بوده که تالاب هورالعظیم را می توان نمونه موفق آن دانست. البته با توجه به خشکسالی نزدیک به دو دهه ای و مدیریت نامناسب منابع آب به ویژه در دولت های نهم و دهم، اینکار بسیار دشوار است ولی در مورد هورالعظیم که امکان آن وجود داشت، اینک به نتایج خوبی رسیده، اگر چه برای ایجاد شرایط بهتر باید سال ها تلاش کرد. 

فیلم تصاویری از شرایط هورالعظیم قبل از سال 92 را نشان می دهد که به بیابانی وسیع تبدیل شده بود و نیز شرایط کنونی این تالاب بین المللی که آب، رطوبت و احیای کیلومترها نیزار جای کانون های گرد و غبار را گرفته است. عکس های ماهواره ای نیز این تصاویر را تایید می کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.