نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند و در بین این گستره وسیع بسیاری از زنان شایسته، اندیشمند و تحصیلگرده مناسب منصب وزارت وجود دارند و اینکه در کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم حتی یک زن وجود ندارد، یک نقص است.

به گزارش جماران؛ مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی نوشته است: 

بسم الله الرحمن الرحیم 

« فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَعَلَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا یَذْرَؤُکُمْ فِیهِ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَهُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ » (سوره شوری، آیه ۱۱) 

خداوند که خالق آسمان‌ها و زمین است برای شما از جنس خودتان زوج‌هایی را آفرید و برای چهارپایان نیز زوج‌هایی آفرید تا در این زوجیّت تکثیر شوید چیزی همانند پروردگار نیست و او شنوای بیناست. 

***

نگاه قرآن کریم به جامعه انسانی یک نگاه مرد سالارانه و یا زن سالارانه نیست بلکه بحث «زوجیت» مطرح است یعنی مرد در کنار زن و زن در کنار مرد تا در اثر این زوجیت به تکثیر و تکامل برسند. 

حضرت امام خمینی (رض) نیز در تکریم جایگاه والای زنان در جامعه فرمودند: 

«زن مظهر تحقق آمال بشر است، زن پرورش دهنده زنان و مردان ارجمند است، از دامن زن مرد به معراج می‌رود، دامن زن محل تربیت بزرگ زنان و بزرگ مردان است». 

نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند و در بین این گستره وسیع بسیاری از زنان شایسته، اندیشمند و تحصیلگرده مناسب منصب وزارت وجود دارند و اینکه در کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم حتی یک زن وجود ندارد، یک نقص است که امیدوارم در مرحله بررسی وزراء در مجلس و معرفی افراد جایگزین این نقیصه برطرف شود. 

نگاه جمهوری اسلامی به جامعه زنان مانند نگاه جوامع غربی که بیشتر نگاه صوری و ابزاری دارند، نیست بلکه میدان رشد و فعالیت برای بانوان در بسیاری از عرصه‌های علمی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی پدید آمده است و شایسته است. همانطور که در مجلس شورای اسلامی نیز چهره‌های برجسته‌ای از زنان حضور دارند در کابینه دولت نیز میدان حضور شایسته به آنان داده شود و نگاه مردسالارانه را از دولت برداریم و بدانیم مدیریت بانوان در برخی جاها اگر از مدیریت آقایان بهتر نباشد، کمتر نیست، پس بیائیم همانطور که در قرآن کریم مکرراً مردان و زنان در کنار هم مطرح می‌شوند، ما هم همین نگاه را داشته باشیم. 

برای بنده در وهله اول که لیست پیشنهادی کابینه دولت جناب حجت الاسلام و المسلمین رئیسی را دیدم عدم حضور یک زن در آن‌ها برایم بسیار تعجب آور بود و برای اطمینان خاطر حتی ساعتی سایت‌های مختلف خبری را دیدم شاید در خبری نامی از زنان از قلم افتاده باشد ولی متأسفانه این نقص جدی وجود داشت و با توجه به شناخت دیرینه‌ای که از جناب آقای رئیسی دارم و احترام ایشان به جامعه بانوان و جلب رضایت آنان را همواره شاهد بوده‌ام برایم این معنا که هیچ سهمی به زنان در کابینه دولت داده نشود بعید بود و قطعاً جبران خواهند کرد. 

این تذکر از ناحیه یک دوست و ارادتمند قدیمی است که از دهه هفتاد با ایشان آشنایی دارد و از نزدیک سلوک ایشان را دیده‌ام و بر خلاف ترسیمی که دشمنان دارند و همواره می‌خواهند از وی چهره‌ای منفی و خشن به جامعه معرفی کنند بلکه بالعکس فردی بسیار مهربان، بذله گو و دوست داشتنی است که مصاحبت با او شیرین و لذت بخش است. 

بنده در «استقبال از آمدن آقای رئیسی» برای ریاست قوه قضائیه اولین یادداشت را در حمایت و تبیین مزایای ایشان منتشر کردم و پس از آن نیز با مشاهده اقدامات ضد فسادی ایشان در آن قوه، چندین مقاله و یادداشت در حمایت از مبارزه با مفسدان اقتصادی نوشتم، البته چندین سال است که توفیق دیدارشان را نداشته‌ام ولی آنچه که مبرهن است امروزه جامعه و کشور ما به اقدامات ضد فسادی و اصلاح ساختارها توسط ایشان دلبسته است و امیدواریم این معنا به شایستگی محقق یابد. 

نکته‌ای هم راجع به بقیه وزراء لازم به تذکر می‌دانم و آن این است که گرچه در معرفی وزیران پیشنهادی چهره‌های برجسته و مهمی وجود دارند امّا برخی هم به نظر می‌آید که در حدّ وزارت نیستند و علم و تجربه لازم را برای صندلی وزارت ندارند. 

از روزی که دفتر جناب آقای رئیسی از همه آحاد ملت ایران دعوت کرد تا در معرفی افراد شایسته دولت، پیشنهادهایشان را با رزومه افراد مورد نظرشان ارائه دهند، بسیار خوشحال شدم که این دوره شایسته سالاری به معنای واقعی رخ خواهد داد، من نمی‌دانم چند هزار نفر این فراخوان را اجابت کردند و به معرفی افراد پرداختند، ‌امّا آیا واقعاً به این پیشنهادات مردمی توجهی شده؟!‌ ای کاش آماری و توضیحی در این زمینه داده می‌شد و تصور نمی‌شد که این کار صوری بوده است. 

به هر حال چینش شایسته وزراء شرط موفقیت دولت است و هنوز دیر نشده و در مرحله بررسی وزیران در مجلس امکان این اصلاح وجود دارد و امیدواریم با هدایت‌ها و رهبری‌های خردمندانه رهبری معظم انقلاب و دولتمندان خدمتگزار، مشکلات جمهوری اسلامی برطرف شده و شاهد دولت قوی و ایرانی سربلند باشیم. 

مرتضی نجفی قدسی 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.