پرویز اسماعیلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کرواسی، در اینستاگرام گزارشی فرهنگی از بازدید خود از محل تولد نیکولا تسلا (Nikola Tesla) منتشر کرد.

به گزارش جماران، در مسیر شهر قدیمی ورگوراتس (برای شرکت و سخنرانی در مراسم کتاب سال کرواسی به دعوت انجمن نویسندگان)، سری هم به محل تولد نیکولا تسلا (Nikola Tesla) دانشمند و فیزیکدان برجسته زدم. (زاده ۱۰ ژویٔیه ۱۸۵۶ – درگذشته ۷ ژانویه ۱۹۴۳).
او مخترع، مهندس برق و مکانیک بود ولی بیشتر برای نقشش در طراحی سیستم نوین برق‌رسانی براساس جریان متناوب شناخته می‌شود. به پاس خدماتش، یکای چگالی شار مغناطیسی در سیستم SI، به نام وی، تسلا است.
تسلا در سال ۱۸۸۴ به آمریکا مهاجرت کرد تا در کنار توماس ادیسون مشغول به کار شود. موتور القایی و ترانسفورماتور، از اختراعات ثبت‌شدهٔ تسلا است. در جریان اختلاف بر سر انتخاب جریان متناوب یا مستقیم به عنوان استاندارد انتقال توان الکتریکی، مشهور است که جریان متناوب تسلا، جریان مستقیم ادیسون را شکست داد و دلیل آن هم ترانسفورماتورها (مبدل‌های ولتاژ) بودند؛ جریان متناوب، امکان تبدیل ولتاژهای مختلف به هم را فراهم می‌کند و این، برگ برندهٔ جریان متناوب بود.
برخی تسلا را مخترع رادیو هم برشمرده‌اند.
جهت اطلاع بیشتر شما:
- محل تولد تسلا در اطراف شهر گوسپیچ (Gospic) در ۱۴۸ کیلومتری جنوب غربی زاگرب است.
- وی را آینده نگر هم می نامند، بواسطه اینکه تمام مشاهدات و مسیر زندگی را روایت کرده است. از جمله؛ روی سنگ سفیدی کنار محل تولد او مسیر شهرهایی که بترتیب اقامت داشته و فاصله آنها با محل تولدش را با محاسبات خودش (که دقت آن هم ثابت شده) روی آن حک کرده اند.
گوسپیچ ۷، بلگراد ۴۱۲، بوداپست ۴۳۸، زاگرب ۱۴۸، کارلواچ ۱۰۴، ماریبور۲۲۲، گراتس ۲۷۸، پراگ ۶۱۷، کلرادو ۸۹۹۵، شیکاگو ۷۷۵۲... نیویورک ۶۹۴۷ و پاریس ۱۰۹۸ کیلومتر.
- پدر او کشیش بود و کنار خانه شان، کلیسای کوچکی قرار داشته است.
- در کنار محوطه خانه تسلا، یک پارک الکتریکی هم برای خانواده ها ساخته شده است. البته فناوری روز هم در خدمت است. نیمکت ها موبایل شما را با استفاده از انرژی خورشیدی شارژ می کنند.
یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.