به گزارش جماران؛ محمدرضا جلائی‌پور در کانال تلگرامی خود یادداشتی منتشر کرده که انتشارش از سوی جماران به معنی تایید آن نیست:

«متاسفانه علی‌رغم این‌که هیج نشانه‌ای از کنترل رشد سریع کرونا دیده نمی‌شود، رئیس جمهور امروز گفت از شنبه روال‌ها عادی می‌شود و قاعدتا مدارس و ادارات باز می‌شوند.

این سیاست‌ فوق‌العاده غیرمسئولانه اگر اجرا شود یکی از بزرگ‌ترین خطاهای کمیته‌ی مدیریت بحران کرونا و ریاست جمهوری روحانی خواهد بود و می‌تواند به افزایش سرعت شیوع کرونا و قربانیان آن بیانجامد.

بر اساس تجارب موفق سایر کشورها در کنترل سرعت شیوع ویروس نوظهور کرونا، تعطیلی مدارس و ادارات و همه‌ی کانون‌های جمع شدن شهروندان و کاهش هر نوع تماس حضوری با دیگر شهروندان و هم‌زمان «منع سفر» از ضروریات اولیه‌ی کنترل رشد کرونا است.

به نظر می‌رسد متاسفانه در کمیته‌ی مدیریت بحران کرونا در وزارت بهداشت، متخصصان حکمرانیِ کنترل کرونا در کنار پزشکان قرار نگرفته‌اند و در همین چند روز چند نمونه بی‌توجهی پرآسیب به تجارب موفق سایر جوامع دیده می‌شود.

هنگ کنگ در هفته‌های اول رشد کرونا یک ‌ماه تمام همه‌ی مدارس را تعطیل کرد و اکنون یک ماه دیگر هم آن را تمدید کرده است{اینجا}

در ووهان و ۱۵ شهر دیگر چین (با بیش از ۵۰ میلیون شهروند، یعنی دو سوم جمعیت ایران) هم برای کنترل رشد کرونا همه‌‌ی مدارس تعطیل (و حتی همه‌ی شهروندان در شهر  و استان و خانه قرنطینه شدند {اینجا}

 حتی در بریتانیا که هنوز کرونا در آن رشد نکرده است، تعدادی از مدارس بعد از بازگشت دانش‌آموزان و معلمانشان از ایتالیا (که میزان آلودگی‌اش به کرونا دیگر بیشتر از ایران نیست) تعطیل و همه‌ی معلمان و دانش‌آموزانش موظف به قرنطینه خانگی شدند {اینجا}

اگر فرزندی داشتم تا زمان کنترل کرونا او را به مدرسه نمی‌فرستادم و امیدوارم حکمرانان ما هم اینقدر مسئولیت و درایت داشته و برای جان شهروندان ارزش قائل باشند که در این وضعیت و قبل از کاهش ابتلا به کرونا مدارس و ادارات را بازگشایی نکنند، واگرنه به درستی توسط کارشناسان و شهروندان مسئول دانسته خواهند شد.

منع سفر هم البته مکمل ضروری این سیاست است. بر اساس اجماع کارشناسان جهانی، «خانه‌نشینی» (نه مدرسه و کار بیرون از خانه و نه سفر) و کاهش ارتباط حضوری با دیگران موثرترین راه کنترل گسترش کرونا است.

آقای رئیس جمهور، وزیر محترم بهداشت، وزیر محترم آموزش و پرورش! با بازگشایی مدارس و «بازگشت به روال عادی» ابعاد روزافزون این بحران را بزرگ‌تر و با جان شهروندان بازی نکنید.»

انتشار این یادداشت لزوما به معنی پذیرفتن دیدگاه نویسنده آن نیست و جماران آماده انتشار سایر نظرات موافق یا مخالف این نظر هست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.