به گزارش جماران؛ عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«توضیح چند نکته را ضروری می دانم

آمارهای رشد نقدینگی باید با توجه به روندهای بلند مدت متغیرهای پولی کشور تحلیل شود، بطوری که رشد نقدینگی امسال اندکی از میانگین رشد نقدینگی 50 ساله کشور که 25 درصد بود، بیشتر است. افزوده شدن خالص ذخایر ارزی کشور نقش عمده ای در این رشد داشته است، همزمان باید دقت شود که شرایط نسبتا مساعد، زمینه شروع رشد اقتصادی غیر نفتی و کاهش فشار تورمی را ایجاد کرده است. در ضمن، به هنگام شوک شدید هزینه ای و افزایش اندازه اسمی اقتصاد، تلاش برای کنترل بیشتر رشد کمیتهای پولی، رکود را تعمیق می کرد.

در تحلیل آمار متغیرهای پولی، به کاهش شدید اضافه برداشت بانکها، کنترل موثر سود بانکی و در بعد خارجی به کاهش بدهی خارجی و افزایش ذخایر نیز توجه شود. علیرغم فشار تحریمی حداکثری، پیش بینی های بدبینانه از طوفان تورم و رشد افسار گسیخته نرخ ارز، بانک مرکزی در یک سال گذشته تا حدود زیادی در مهار تورم و نرخ ارز موفقیت نسبی داشته است.

در کنار تاب آوری بی نظیر ملت ایران در مقابل فشارهای گوناگون آمریکا، در کنترل متغیرهای پولی و ارزی نیز، غلیرغم شرایط شرایط سخت تحریمی، توفیقات خوبی حاصل شده است. مبارزه با سفته بازی و پولشویی و کنترل جریان ریال و مهار التهابات ارزی از طریق مدیریت علمی بازار، رشد صرفا 5 درصدی نرخ ارز در بازار آزاد، نسبت به ابتدای سال و پیش بینی پذیر نمودن بازار ارز و روند کاهنده تورم و مثبت شدن رشد اقتصادی غیرنفتی، نمونه هایی از این توفیقات است.

همزمان با اقدامات انجام گرفته، اجرای عملیات بازار باز و تغییر چارچوب سیاستگذاری پولی به سمت مهار تورم و اصلاح ترازنامه بانکها، در حال انجام است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.