وزارت خزانه داری آمریکا ظریف را به استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای «پروپاگاندا و نشر اطلاعات غلط» متهم کرده و همچنین اعلام کرده که وزارت امور خارجه و دیپلمات‌های ارشد ایرانی با نیروی قدس سپاه پاسداران، همکاری دارند.

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه کشورمان در حساب توییتری خود نوشت:

«دلیل اینکه آمریکا مرا تحریم کرده این است که من «سخنگوی اول ایران در سراسر جهان هستم».

حقیقت واقعا این قدر دردناک است؟ این اقدام تاثیری روی من یا خانواده ام ندارد، چون من دارایی یا منافعی خارج از ایران ندارم. از شما تشکر می کنم که مرا به عنوان چنین تهدید بزرگی برای اهدافتان محسوب می کنید.»

وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی دیگر نوشت:

«ما می‌دانیم که دعوت به گفتمان و صلح برای موجودیت تیم "ب" یک تهدید به حساب می‌آید.

از آن‌جا که دلیل تحریم شدن من کلماتم هستند، آیا «اشخاص آمریکایی» برای «سروکار داشتن» با من از طریق خواندن نوشته‌هایم و گوش کردن به مصاحبه‌هایم به مجوز اوفک احتیاج خواهند داشت؟»

 

واکنش‌ها به تحریم ظریف توسط آمریکا

*یک مقام ارشد دولت آمریکا در این زمینه به رویترز گفته است، ایالات متحده محمد جواد ظریف را به عنوان فردی اصلی در مذاکرات احتمالی هسته‌ای نمی دانیم و تمایل داریم با کسی در تماس باشیم که نقشی تعیین کننده در تصمیم گیری‌ها دارد./ خبرهای فوری

*ریچارد نفیو، معمار تحریم ها علیه ایران در دوره اوباما: تحریم ظریف مضحک ترین تصمیمی است که دولت ترامپ گرفته است. این اقدام بر دیپلماسی ظریف تاثیری نخواهد گذاشت و تاثیر زیادی از لحاظ ایجاد دردسر برای او یا توقیف اموال نخواهد داشت. این اقدام فقط سایر سران جهان را عصبانی می کند/انتخاب

*بابی گاش، عضو شورای سردبیری «بلومبرگ اپینین»:  یک هفته پیش، یک مقام دولت ترامپ گفت که ظریف «تصمیم گیر» (در حوزه سیاست خارجی) نیست. اگر اینطور است، پس چرا خودتان را به زحمت انداخته و او را تحریم کردید؟ / انتخاب

* سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به تحریم ظریف و گزارش رویترز در صفحه توییتر خود نوشت: «اوج تناقض و حماقت رهبران آمریکا آنجاست که بارها دکتر ظریف را در سیاست ایران کاره ای نمی دانند اما با نابخردی محض دست به تحریم او می زنند! آمریکایی ها از منطق دکتر ‎ظریف و هنر مذاکراتی او به شدت واهمه دارند.»

* پمپئو وزیر خارجه آمریکا با انتشار توئیتی ظریف را توجیه‌کننده سیاست‌های ایران عنوان کرد.

*رضا نصری حقوقدان بین‌المللی در تحلیلش از تحریم وزیر خارجه توسط دولت ترامپ نوشت: «سند وحشت و کینه آمریکا از جواد ظریف برای تاریخ به ثبت رسید.»

*حسام الدین آشنا: ‌اگر خواستار مصالحه‌اید با دکتر ظریف طرف هستید؛ سردار سلیمانی هم پشتیبان اوست. اگر خواستار مبارزه‌اید با سردار سلیمانی طرف هستید؛ ظریف هم پشتیبان اوست. می‌دانید چرا؟ چون ملت ایران فقط یک رهبر، یک رئیس جمهور و یک ستاد کل نیروهای مسلح دارد. در ایران از تیم ب خبری نیست.  خیالتان راحت»

 شرمن: تحریم ظریف به جریان دیپلماسی ضربه می زند

*مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا در توئیتی با اشاره به ادعای ترامپ درباره مذاکره بدون پیش شرط، نوشت که تصمیم دولت او برای تحریم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران کمکی به دیپلماسی نمی کند./ ایرنا

*اسحاق جهانگیری: تحریم وزیر امور خارجه ایران از سوی دولت ترامپ نشانه جدیدی از بی منطقی، درماندگی و ماجراجویی یک قدرت زورگوست. دکتر ظریف نماد و نماینده توانای دیپلماسی مقبول و قانونمند ایرانی است. حتی دشمنان عاقلِ ‎ظریف بر دانش، مهارت و توانمندی کم نظریش در گفتگو و ‎خلق فرصتهای پرهیز از منازعه و جنگ واقف اند. تحریم ظریف دلیل دیگری بر ‎ریاکاری و ‎دروغگویی در باب دعوت به ‎مذاکره است.

*حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس: تحریم دکتر ظریف وزیر خارجه ج.ا.ایران ، دلیل روشنی بر رفتار غیر معقول و غیرمتمدنانه سیاستمداران آمریکاست. ترامپ نه قادر به جنگ است و نه توانسته از مسیر تهدید ایران را وادار به مذاکره کند.  تیم ‎ترامپ به شدت دچار سرگیجه سیاسی شده اند و بی تردید انتهای این سرگیجه سقوط است. 

*محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور: تحریم ظریف جز رسوایی عاید آمریکایی‌ها نمی‌کند. ظریف معمار دیپلماسی، صدای رسای حقانیت ایرانیان و نماد استقبال افکار عمومی دنیا از منطق ایرانی است. منطق با تحریم از کار نمی‌افتد؛ بلکه کاراتر و موجب عزت و اقتدار بیشتر او می‌شود.

*معصومه ابتکار: ‌با تحریم ظریف که سخنگو و مذاکره کننده موفق مردم ایران است، نمیتوانید صدای حق طلبی و صلح جویی مردم ایران را خاموش کنید.

*حسین قریبی، دستیار وزیر امور خارجه: تصمیم ترامپ نه در راستای منافع آمریکا است و به ایران و ظریف که فردی توانمند و حرفه‌ای است، آسیبی وارد نمی‌کند.بیش از پیش روشن است که تحریم‌های یک‌جانبه، بی‌اثر و بی‌فایده می‌شوند. ملت‌ها این اقدامات را تهدیدهایی برای روابط مدرن بین‌المللی تلقی می‌کنند که باید در عصر ما متوقف شوند.

*فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: ‌تحریم ظریف نشان داد که صاحبان قدرت و ثروت در مقابل« دیپلماسی عمومی» آسیب پذیرند.حقانیت ایرانیان با ادامه این راه بیشتر اثبات می شود.

* پرویز اسماعیلى معاون ارتباطات و رسانه دفتر رییس جمهور: کاخ سفید، قهرمان با اخلاق گفتگو و معمار بزرگترین دستاورد دیپلماسی را تحریم کرد و تیم بی ؛ مهمترین نقطه ضعف ترامپ در انتخابات 2020 را به رقبای او نشان داد: عقلانیت ایران و ظریف.

* بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن: آمریکائیها بعد از واکنش تُند جهانی در مقطع اولی که میخواستند علیه دکتر ظریف تحریم اعلام کنند، از موضع خود عقب نشینی کرده بودند. امیدوار باشیم که اهانتهای سریال «گاندو»، آمریکائیها را به اشتباه نینداخته باشد.

*علیرضا معزی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: ‌آشکار کردن نقش گروه بی در سیاست‌های خصمانه آمریکا، تجزیه تحریم‌ها به مفهوم اصلی آن یعنی تروریسم اقتصادی، گفت‌‌وگوی منطقی و صریح با رسانه‌ها و مهمتر از همه نشان دادن اقتدار دیپلماتیک ایران، دلایل کافی برای شکست سیاسی آمریکا است. تحریم ظریف فقط اعتراف به این شکست از سوی کاخ سفید است.

* عباس عراقچی: تحریم محمد جواد ظریف این فرمانده با اقتدار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نشان داد آمریکا در عرصه های سیاسی و دیپلماتیک توان رویارویی با فرزندان شجاع و غیور این مرز و بوم را ندارد. ظریف زبان پرصلابت دیپلماسی ایران و نماینده مقتدر جمهوری اسلامی در تمامی عرصه های جهانی و بین المللی است. نه تیر دشمن، نه بند تحریم، نه طعنه دوست، نه هیچ چیز دیگر ما را از پیشبرد منافع ملی این کشور و این مردم بازنخواهد داشت. بر عهد و پیمان خود با ایران و انقلاب قوی تر از گذشته ایستاده ایم.

*محمدرضا عارف: دکتر ظریف وزیری صاحب سبک و صدای رسای صلح‌طلبی ملت ایران است و با اقدامات ایذایی نمی‌توان این صدا را خاموش کرد. مقامات کاخ سفید با تحریم وزیر امور خارجه کشورمان اوج استیصال خود را نشان دادند. در چنین شرایطی است که یک صدا باید از داخل کشور در عرصه بین‌الملل شنیده شود و آن هم حمایت از دستگاه دیپلماسی و سیاست‌های راهبردی آن است که همان حمایت از منافع ملی است.

*محسن رضایی: ‌‌تحریم آقای دکتر ‎ظریف به ایشان آسیبی وارد نمی‌کند ولی این اقدامات جاهلانه، برای رژیم آمریکا جز زیان، چیزی در بر ندارد.

*محمود صادقی: ‌دولت نامتعادل ترامپ با تحریم وزیر خارجه ایران صلاحیت کشور متبوع خود برای میزبانی ملل متحد را زیر سؤال برده است؛ تحریم وزیر خارجه یک کشور به این دلیل که سخنگوی حاکمیت و رهبری کشور متبوعش در روابط بین‌المللی است، یعنی تحریم یک وزیر خارجه به این دلیل که وزیر خارجه است.

*فاطمه سعیدی سخنگوی فراکسیون امید: تحریم ظریف، وزیر امور خارجه ایران این دیپلمات برجسته و صاحب‌اعتبار در جهان تنها حقارت تحریم کنندگان را می‌رساند. آنها که در دیپلماسی حریف توانمندی ایران نمی‌شوند دست به اقدامات اینچنینی می‌زنند اما نمی‌دانند جایگاه ایران نزد افکار عمومی در جهان بالاتر می‌رود.

*محمود نادری معاون ارتباطات دفتر معاون اول رئیس جمهور: دولت ترامپ با تحریم ظریف نشان داد که برای ارزشهای نهادینه شده بین المللی هیچ ارزشی قائل نیست.از دوران ترامپ نه تنها در تاریخ روابط بین الملل که در تاریخ خود آمریکا هم بعنوان سیاه ترین دوره یادخواهد شد.نژاد پرستی، نقض معاهدات بین المللی و تحریم دیپلماتها تنها بخشی از اقدامات ترامپ است.

*عباس صالحی وزیر ارشاد: تحریم ⁧ سپاه ⁩ و تحریم ⁧ ظریف ⁩ دو رویه یک‌سکه‌اند. دشمنان فهمیده‌اند، دوستان ناآگاه چطور؟!

 

*‌احمد مازنی: تحریم ‎ظریف از یک سو نشانه ی درماندگی دولت عقب مانده ترامپ و از سوی دیگر نشانه ی این است که آمریکا صلاحیت میزبانی ملل متحد را ندارد. از ‎رییس جمهور می خواهم در اجلاس سپتامبر 2019  پیشنهاد تغییر محل ‎سازمان ملل متحد را مطرح کند.

photo_2019-08-01_20-19-28

*آذری جهرمی وزیر ارتباطات: ما به تحریم ها اهمیت نمی دهیم. ما حامی یکدیگریم.

*طیبه سیاوشی: تحریم وزیر خارجه در زمانی که طرف مقابل دم از مذاکره می‌زند، خارج از عرف بوده و نشان داد آمریکا بیش از همه، ناقض قواعد بین‌المللی است. 

طیبه سیاوشی: ‌تحریم وزیر خارجه در زمانی که طرف مقابل دم از مذاکره می‌زند، خارج از عرف بوده و نشان داد آمریکا بیش از همه، ناقض قواعد بین‌المللی است. کسانی که از تحریم ظریف ذوق‌زده و درعین‌حال از تحریم سپاه ناراحت شدند، اقلیتی‌اند که با معیارهای دوگانه، استکبار داخلی را بازتولید می‌کنند.

علیرضا رحیمی: بازی کودکانه ‎ترامپ در تحریم دکتر ‎ظریف و مقامات ارشد کشورمان آمریکا را مضحکه جهان قرارداد و تصمیمات ابلهانه در سیاست خارجی آمریکا را به اوج رساند. تشدید تنش در حوزه سیاسی باعث انتقال تنش به حوزه های دیگر خواهد شد.

تکمیل می شود...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.