به گزارش جماران؛ حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس، در کانال تلگرامی خود نوشت:

۱- بی بی سی فارسی نمیتواند یک شبکه خبری مستقل باشد، چون بودجه آن از بودجه عمومی کشور و لذا فعالیت آن تحت نظارت دولت انگلیس است. کمیته ای از مجلس بریتانیا نیز سه سال قبل از تشکیل این شبکه، موکدا به شبکه بی بی سی توصیه کرده بود که برای ایجاد تغییرات سیاسی در ایران به ایجاد سرویس فارسی اقدام نماید.

۲-‌شبکه بی بی سی از حق اشتراک تامین میشود ولی حق اشتراکی که توسط هر انگلیسی دارنده تلویزیون باید پرداخت شود که فعلا برای هر شخص حدود صد و چهل و پنج پوند در سال است. بودجه بی بی سی توسط دولت تعیین، توسط مجلس تصویب و توسط عموم مردم پرداخت میشود.طبیعتا هزینه کرد بودجه بر اساس سیاستهای کلان کشور تحت نظارت دولت است.

۳-از سال دو هزار و چهارده سرویس جهانی بی بی سی شامل شبکه زبانهای خارجی از جمله فارسی نیز هزینه های خود را از همین بودجه دریافت می کنند. لذا مسئولیت نظارت بر هزینه کرد اموال عمومی برعهده دولت است که البته گزارشات نظارتی خود را به مجلس می فرستد. توصیه مجلس نمایندگان به ایجاد تلویزیون بی بی سی فارسی هم به همین علت بوده است.

۴-‌البته بغیر از این حق اشتراک همگانی که از هر دارنده تلویزیون دریافت میشود، منابع مالی دیگر شامل کمک مستقیم دولت انگلیس، کمکهای حامیان و بنیادهای بین المللی و البته حق آگهی و دریافتهای خاص دیگر هم به بودجه بی بی سی کمک می کند.

۵-‌در ایران، فعالیت رادیو بی بی سی فارسی ابتدا با هدف مقابله با نفوذ نازیسم آغاز گردید که بعدها برای مقابله با نفوذ کمونیسم ادامه یافت.اما برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی، ماموریت این رادیو در مسیر دخالت در امور داخلی ایران قرار گرفت که نمونه های روشنی در دوره های مختلف ایران دارد.

۶-‌در اسناد محرمانه منتشره توسط بریتانیا، به بهره برداری مستقیم بولارد سفیر وقت انگلیس از این رادیو از یکطرف و نارضایتی مسئولین بی بی سی از دخالتهای زیاد مستقیم نمایندگان وزارتخانه های دولتی در تنظیم مطالب در دوره های متفاوت تاریخی ایران از جمله سالهای ملی شدن صنعت نفت اشاره شده است.

docu

۷-‌بر اساس سندی که شبکه رادیو چهار بی بی سی پیرامون مداخله ی بی بی سی فارسی در امور داخلی ایران تحقیق و منتشر کرده است، این رادیو بی بی سی فارسی است که برای اطلاع شاه، اسم رمز شروع کودتا علیه مصدق را اعلام میکند. اسم رمز عملیات کلمه ی«دقیقا» میباشدکه در جمله همیشگی «اینجا لندن است، الان ساعت دوازده نیمه شب به وقت تهران است» اضافه میشود.

۸- علیرغم هزینه ها و بودجه سنگینی که بی بی سی دارد، بر اساس آخرین آمار رسانه ای در انگلیس، از هر شش نفر تنها یک نفر در انگلیس به اخبار و تحلیلهای بی بی سی اعتماد دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.