قالیباف رییس مجلس گفت: سختی هایی که امروز مردم تحمل می‌کنند برای بنده به عنوان خدمتگزار مردم در مجلس مایه خجالت است!

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست شورای اداری استان لرستان که پس از دو روز نظارت ستادی از این استان برگزار شد، با قدردانی از مقامات کشوری و لشگری، استاندار و مردم ولایتمدار و شهید پرور لرستان که نمادی از مکتب و فرهنگ قرآنی و اهل بیت هستند و سابقه طولانی در فرهنگ و تمدن دارند گفت: در این جلسه جا دارد تا یادی کنیم از همه شهدا و ایثارگران استان و روحانیت بزرگ استان همچون آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله کمالوندی خرم آبادی، آیت‌الله طاهری خرم آبادی که توفیق داشتیم مدت‌ها در سپاه پاسداران در خدمت ایشان باشیم و همچنین حضرت آیت الله شاهرخی خرم آبادی و شهدایی مانند شهید بروجردی.

رئیس قوه مقننه افزود: این استان از ۲ نعمت و موهبت بزرگ برخوردار است که یکی از آنها منابع انسانی با علم، فرهنگ و تمدن و همچنین فرصت‌ها و منابع طبیعی خدادادی که در این استان وجود دارد که امیدوارم دست به دست هم دهیم و کمک کنیم سختی‌هایی که مردم عزیز در این استان تحمل می‌کنند که برای من به عنوان خدمتگزار آنها در مجلس باعث خجالت است و اگر دغدغه‌مند باشیم خواب را از چشم ما می‌گیرد، ان شاءالله برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: با روحیه جهادی توأم با برنامه‌ریزی دقیق، همدلی، محبت و گذشت باید برای این مردم عزیز تلاش کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هفته دولت را خدمت رئیس جمهور، وزرا، معاونین رئیس جمهور و همه زحمتکشان قوه مجریه که مجاهدین عرصه کار و تلاش هستند، تبریک عرض کنم گفت: حتماً سفر من و سفر رئیس جمهور به این استان حول یک محور و با یک برنامه‌ریزی مشخص دنبال می‌شود و مکمل و تقویت‌کننده همدیگر هستند.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های ما در این استان و استان‌های دیگر بحث محرومیت‌زدایی و توانمندسازی است که این مسئله در اولویت اول ما قرار دارد. توجه به محرومیت نیز با اولویت حاشیه شهرها و روستاها برای موضوع تأمین آب و توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و اشتغال است که ضرورت دارد این مسائل در اولویت قرار گیرد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه شرایط در استان لرستان به گونه‌ای است که باید این استان در اولویت بیشتری قرار گیرد گفت: تاکنون ۳۲۵ روستا در برنامه رفع تنش‌ آبی قرار گرفته‌اند که ان‌شاء‌الله کار آن انجام خواهد شد؛ قبل از سفر نیز به استاندار لرستان گفتم که باید ۴۲۵ روستای دیگر که در مجموع بیش از ۷۰۰ روستا می‌شود را در دستور کار برنامه رفع تنش‌های آبی قرار دهیم و امیدوارم استان لرستان جزو استان‌های پیش تازی باشد که طی دو سال آینده روستایی دارای تنش آبی نداشته باشد.

 وی در همین زمینه افزود: برای رفع تنش‌ آبی ۳۲۵ روستا اعتبارات لازم پرداخت شده است و ۴۲۵ روستای دیگر به هر نسبت که قرارداد آن امضا و دنبال شود اعتبار آن برقرار می‌شود.

قالیباف با اشاره به بازدید از روستاهای محروم منطقه دلفان گفت:  شهرستان های چگینی و دلفان به عنوان دو منطقه پایلوت برای محرومیت‌زدایی در اولویت قرار داده‌ایم و طرحی را در این ۲ شهرستان به طور فشرده دنبال می‌کنیم که محرومیت زدایی و توانمندسازی در آنجا شکل بگیرد.

وی در توضیح این بخش سخنان خود افزود: در این طرح خانواده‌هایی که از این مناطق برای کارگری به یک استان دیگر سفر می‌کنند به طور ویژه در دو شهرستان دلفان و چگینی مورد توجه قرار گیرند و موضوعات در حوزه توانمندسازی و بحث اشتغال با اولویت انجام خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: همچنین با حضور نیروهای داوطلب جهادی و نخبگانی که در این زمینه مطالعه کرده‌اند و پیشنهادهای خوبی دارند و تجربه‌های چندین دهه کار مشابه دارند ان شاءالله اتفاقات خوبی رقم خواهند زد.

وی با اشاره به تجربیات به دست آمده در خصوص مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) در نظارت ستادی کهگیلویه و بویر احمد که امکان اجرای این برنامه در استان لرستان هم وجود دارد گفت: این موضوع را در این استان‌ هم  به‌طور ویژه دنبال می‌کنیم که اشخاصی که معسر هستند و نیز بعضی از خانواده‌های شهدا برای حداقل‌های زندگی دچار مشکل نباشند.

رئیس قوه مققنه افزود: از آقای استاندار می‌خواهم تا در سقف ۵ هزار واحد مسکونی زمین تهیه کنید به شرط آن که ساختمان‌های یک طبقه باشد و بیشتر در مناطق محروم و روستاها، ما هم متعهد می‌شویم که اعتبار ساخت این واحدها خاص این اقشار ضعیف را دنبال کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خواهش می‌کنم استاندار و همه مدیران استانی به مرکز نگاه نکنند. بنده به عنوان خدمتگزاری که از پایین‌ترین سطوح کار را شروع کرده‌ام و امروز در این مسئولیت حقوقی، خدمت شما عرض می‌کنم که باید گره اصلی را اراده و باور تک تک شما باز کند. البته ما هم در مرکز اثرگذار هستیم ولی تلاش اصلی بر عهده شما است و مطمئن باشید که مجلس و دولت به دنبال تمرکززدایی هستند تا اختیارات را از مرکز به استان‌ها منتقل کنیم.

قالیباف ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه ما به دستور مقام معظم رهبری مسئله‌محور حرکت می‌کنیم و حتما بر اساس مسئله‌محوری پیشران‌های کشور را مشخص می‌کنیم.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور با اشاره به موضوع آب به عنوان یک مسئله مهم گفت: به نظر می‌رسد یکی از پیشران‌هایی که در کل کشور از جمله این استان وجود دارد که می‌تواند این استان را سامان داده و همه را تحت تأثیر قرار دهد موضوع آب است. این مسئله موضوعی است که در کشور از سطوح ملی تا سطوح محلی با یک وحدت رویه و حکمرانی دقیق، با اولویت آب آشامیدنی و حوزه صنعت و آب کشاورزی و مخصوصاً با سیاست‌گذاری در حوزه مصرف بهینه و درست باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه خسارت سیل سال  ۱۳۹۸ در این استان و استان‌های دیگر در مناطق بالادست و پایین دست چند ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است گفت: با یک حکمرانی و تقسیم آب درست و سدسازی استاندارد و مناسب می‌توان از این مسائل جلوگیری کرد البته در بحث سدسازی باید حقابه محیط زیست و سهم آب آشامیدنی مناطق و آب کشاورزی، سهم بالادست و پایین‌دست مد نظر قرار گیرد که این نیازمند همدلی و همکاری دقیق است.

قالیباف با اشاره به بازدید از سد معشوره ادامه داد: روند ساخت این سد بسیار ناراحت‌کننده است زیرا از سال ۱۳۸۰ تا الان این موضوع مورد بحث بوده و مباحث مربوط به روند اجرای آن بیش از دو دهه است که ادامه دارد. قطعاً موضوع سدسازی و بحث رفع مشکلات مرتبط با آب استان لرستان در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به نقش پیشران آب در حوزه کشاورزی و توسعه استان لرستان افزود: مطمئن باشید این مسئله باعث می‌شود که اتفاق بزرگی در حوزه گردشگری که ظرفیت بزرگ این استان است، رخ دهد. زیرساخت‌های صنعتی این استان گسترده بوده که می‌تواند به تولید استان ارزش افزوده‌ زیادی اضافه کند و این ارزش افزوده در استان با اولویت باقی بماند، در حالی که کالاهای تولیدی به بقیه استان‌ها و به خارج از کشور صادر خواهد شد که این مسئله در تولید ناخالص ملی اثرگذار خواهد بود و این مسئله زیرساخت‌های راه این استان را هم حل خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ان شاء الله در برنامه هفتم که بررسی و تدوین آن، پیش روی ما است و بودجه ۱۴۰۲ بر اساس برنامه توسعه جدید بسته خواهد شد، این مسائل مورد توجه قرار می‌گیرد؛ البته حل مشکلات قبل از هر چیز همت یکایک شما عزیزان را می‌خواهد که با همدلی و تلاش پیش بروید.

قالیباف افزود: در مسائل اجرایی نمی‌خواهیم دخالت کنیم، بحث ما بحث نظارت و اجرای قانون و بودجه در مسیر مصوبات است. موضوع کار و خدمت به مردم موضوعی است که هیچ مقوله دیگر نباید روی آن سایه بیندازد. امروز نیازمند مدیران قوی و امین هستیم، من در گذشته هم تاکید کرده‌ام که باید به مدیران قوی و امین در کشور اجازه و میدان دهیم تا آنها با شجاعت تصمیم بگیرند. امروز تحول در کشور و حل این مشکلات نیازمند شجاعت در مدیرانی است که خردمندانه و شجاعانه تصمیم بگیرند و این کارها را پیش ببریم.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای سیاست‌های صحیح و ایجاد تحول و حل مشکلات قطعاً باید در مدیریت ثبات و همدلی داشته باشیم، گفت: شب گذشته در جلسه‌ای که بودم، عکس‌های استانداران استان لرستان که  تا به الان خدمت کرده بودند را نگاه می‌کردم؛ در طول این ۴۰ سال، ۱۶ استاندار در این استان عوض شده‌اند درحالی که برنامه‌ریزی و حل مشکلات در سطح استان بیش از این زمان و ثبات می‌خواهد.

رئیس قوه مقننه گفت: من بارها در جلسات شنیده‌ام که چرا به مدیران استانی و اهالی لرستان برای مدیریت استان اعتماد نمی‌شود که از شخصی بومی استفاده شود. امروز که یک مدیر استانی آمده، همه دست به دست هم بدهند و آن مدیر را کمک کنید و کار را پیش ببرید. امروز مردم از قوا توقع دارند که هماهنگی بین آنها منجر به هم افزایی و حل مشکلات شود. این هماهنگی باید از پایین‌ترین سطوح در بخشداری و شهرداری و فرمانداری و سطح استانداری و در سطح مرکز توأمان ایجاد شود. این نحوه و روحیه کار قطعاً موجب برکت می‌شود و خداوند در رفع مشکلات کمک می‌کند.

قالیباف ادامه داد: ما امروز بیش از هر زمان دیگر باید بدانیم برای خنثی‌سازی تحریم و مقابله با جنگ اقتصادی که با آن درگیر هستیم و در این جنگ شناختی و رسانه‌ای که دشمنان انقلاب علیه ایران و انقلاب ساماندهی کرده‌اند، فقط با هماهنگی و همدلی و باور به سنت‌های الهی و با باور به مردم می‌توانیم موفق شویم.

وی افزود: در شرایط کنونی مشاهده می‌کنیم که صنایعی که در استان بر روی زمین باقی مانده، آنجا که سرمایه‌گذار مردمی به میدان می‌آید، کار به راحتی پیش می‌رود تا آن نقطه ای که می‌خواهیم از بانک پول و تسهیلات بگیریم!

وی تاکید کرد: امروز در هر کجای این استان فرصت وجود دارد، این استان به مرکز کشور نزدیک است و فرصت‌های بزرگ از جمله اراضی، معادن، آب و امنیت مناسب دارد لذا این ما هستیم که باید فرِآیند بروکراسی را که سیستم را سرمایه‌گریز کرده، اصلاح و روند را تسهیل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان نمونه ای از اقدامات محلی برای مقابله با بروکراسی افزود: مجلس قانون تسهیل صدور مجوز کسب‌وکارها را برای اجرا ابلاغ کرده  بوده و صراحتا بگویم که این یک قانون است و ما در مجلس پای اجرای این قانون ایستاده‌ایم و هیچ کسی برای ایجاد کسب و کار نباید به ادارات مراجعه کند، باید به درگاهی که مشخص شده برود و مجوزی که می‌خواهد را طبق فرآیند قانونی در مدت زمانی کوتاه اخذ کند.

قالیباف با بیان اینکه همین امروز چندین نفر به من مراجعه کرده و از روند اخذ صدور مجوز گلایه‌مند بودند و می‌گفتند که اخذ مجوز برای آنها ۶ ماه زمان برده است، ادامه داد: برای اجرای این قانون  به عنوان نمونه استاندار باید ستادی تشکیل دهد و موانع اجرای آن را رفع کند.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از طرفی من از صدا و سیما خواهش می‌کنم که درباره این قانون اطلاعات مردم را بالا ببرد تا مردم به ویژه جوانان با این قانون آشنا شوند، و همه توجه داشته باشند که در حوزه دانش‌بنیان‌ها و مجوزها اتفاقات بزرگی رخ داده است.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه پیش از سفر شبکه مسایل استان را مورد بررسی قرار داده و با روسای کمیسیون‌ها جلساتی را برگزار کردم  گفت: در استان لرستان، بحث کشاورزی در اولویت است از این رو بنده قبل از سفر در خصوص این نکات از جمله  بحث آبخیزداری و... با مسئولان دولتی صحبت کردم تا اعتبارات مورد نیاز این حوزه‌ها را به رقم  مورد نیاز برسانیم که با این کمک به حوزه کشاورزی و آب به بحث پیشران استان توجه جدی خواهد شد.  

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به  برخی مشکلات در اجرای پروژه ها افزود: گاهی اوقات ما پروژه‌های سدسازی را اجرایی کرده‌ایم اما شبکه زیردست آن را درست نکرده‌ایم به طور مثال مردم می‌گویند سدی با عظمت کرخه ساختید اما کانال‌های زیردست چرا برای انتقال آب ایجاد نشده است. مهم این است که ما جوابگوی مردم باشیم، «بله» و «نه» هر دو جواب است؛ اگر جایی در توانمان نیست بگوییم نه؛ این مسئله هیچ اشکالی ندارد. شهید بهشتی معتقد بودند که برخورد تلخ صادقانه بهتر از رفتار شیرین کاذبانه است. وقتی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم به مردم بگوییم که این کار در این زمان از دست ما برنمی‌آید.

قالیباف ادامه داد: من بارها این را در مجلس گفته‌ام که ما به «حق» رأی دهیم؛ مردم ما خیلی شریف و دقیق هستند ولی ما باید برنامه دقیق و روشنی را اعلام کنیم که ما به عنوان خدمتگزاران شما این برنامه را داریم و سپس بر اساس آن حرکت کنیم.

 

تفاوت سلیقه‌های سیاسی را برای خدمت به مردم کنار بگذاریم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هر سلیقه‌ای داریم و از هر گروهی که هستیم کمک کنیم و در خدمت به مردم همه این تفاوت سلیقه‌ها را کنار بگذاریم.

محمدباقر قالیباف شامگاه پنجشنبه پس از نشست جمع‌بندی نظارت ستادی از استان لرستان با حضور در میان روحانیون استان گفت: استان لرستان از ظرفیت‌های مادی و نیروی انسانی برای حل مشکلات برخوردار است، در برنامه ۵ ساله هفتم که از سال ۱۴۰۲ شروع می‌شود و قبل از آن اعتبارات و بودجه بسته می‌شود که علت سفر من به این استان نیز همین مسئله بود.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: هر سلیقه‌ای داریم و از هر گروهی که هستیم، با وجود اینکه می‌‌دانیم در جبهه انقلاب بیش از تعداد انگشتان دست سلیقه متفاوت داریم، باید کمک کنیم و در خدمت به مردم همه آنها را کنار بگذاریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییر ۱۶ استاندار لرستان طی حدود ۴۰ سال و تغییر مدیریت استان در هر دو سال و نیم  عنوان کرد: با این سرعت تغییر در مدیریت نمی توان شاهد سیاست گذاری های موثر و ایجاد تحول در بخش‌های مختلف باشیم. 

وی با بیان اینکه اگر ما به خودمان رحم نکنیم کسی به ما رحم نمی‌کند گفت: هر کسی که روحیه من را می‌شناسد می‌داند که اگر مخالفین من کار بلد باشند روی کار می‌گذارم و آنها را رشد می‌دهم و به آنها کار واگذار می‌کنم در عین حالی که می‌دانم با سلیقه سیاسی من مخالف هستند، ۴۰ سال اینگونه کار کردم و نمونه‌ای نیست که بیاورید و بگویید قالیباف این کار را نکرده است.

قالیباف افزود: قبلا انتقاد می شد که چرا یک استاندار برای لرستان از خود استان تعیین نمی‌شود و اکنون که استاندار از خود شما است همه جمع شوید و ثابت کنید که اگر از این استان، استاندار انتخاب شود رشد اقتصادی شما بهتر می‌شود.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: باور کنید مشکلات این استان که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید با وحدت، همدلی و دوستی برطرف می‌شود. در سطوح ملی، محلی و حوزه شهرستان‌ها وقت بگذارید و کار کنید، مطمئن باشید و تردید نکنید که یک سال آینده آثار آن را می‌بینید.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز در حین بازدید از مناطق مختلف همه از جمله استاندار مشکلاتی را مشاهده کردیم که برای حل‌شان باید بیش از این انسجام و همدلی داشته باشیم و برخی اختلافات را کنار بگذاریم تا خداوند به کار و تلاش ما برکت بدهد و ان شاءالله مشکلات مردم را حل کنیم.

حجم ویدیو: 2.34M | مدت زمان ویدیو: 00:00:55
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.