در گفت و گو با جی پلاس؛

سقوط یک سرمایه ملی! / برهانی: پاس را به تهران برگردانید/ شاهرخی: نابودگران پاس الان در خانه استراحت می کنند

شاید سقوط پاس به دسته سوم فوتبال برای نسل جدید فوتبالی ها مهم نباشد اما این خبر باعث حسرت و تاسف هواداران فوتبال فارغ از هر رنگی شد. تا چند سال قبل نام پاس با پرورش نسل جوان و به عنوان یکی از غول های فوتبال ایران گره خورده بود اما امروز خبری از نام این تیم در سطح اول و حتی دوم، سوم فوتبال ایران هم نیست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ فرهاد بهارفر: مدت ها بود که دیگر از خیانت مدیران ورزشی دولت نهم به فوتبال ایران شنیده نمی شد اما سقوط پاس به لیگ دسته سوم و سطح چهارم فوتبال ایران، شوک دیگری را به جامعه فوتبال وارد کرد.

کمتری هوادار نوجوانی وجود دارد که با پاس آشنایی داشته باشد چرا که ظهور این نسل با انتقال پاس به همدان و شروع نابودی این تیم همراه شد. پاس بزرگ که فوتبالیست های بزرگی را به آب و خاک معرفی کرده بود و آخرین قهرمانی یک تیم ایرانی در آسیا به نام این تیم گره خورده، روز گذشته با شکست برابر نماینده بم در لیگ دسته دوم، راهی لیگ دسته سوم فوتبال ایران شد تا برای مدت زمان طولانی نام از این تیم نباشد. پاس به جایی رفت که هم نسلانش مانند ابومسلم از مدت ها قبل راهی آنجا شدند.

تا زمانی که پاس در تهران بود، به عنوان قطب سوم فوتبال تهران، افتخاراتش با استقلال و پرسپولیس برابری می کرد و همیشه مدعی قهرمانی لیگ برتر بود اما یک تصمیم اشتباه و شاید سلیقه ای از یک مسئول نظامی در دولت نهم، این تیم را به عنوان خوش خدمتی نمایندگان همدان در مجلس به این استان منتقل کردند و ریشه این تیم را زدند.

انتقال پاس به این استان با مشکلات متعددی همراه شد که یکی از آن ها نبود امکانات سخت افزاری و مالی بود و البته مهمترینش، غریبگی با دیار جدید که هیچ ریشه ای در آن ندارد! رفته رفته این تیم اشک ریخت و از لیگ برتر به لیگ یک، دوم و حالا به لیگ دسته سوم رفت!

پنج بار قهرمانی های پاس در تاریخ لیگ های فوتبال ایران و ملی پوشان بزرگ و نامداری که این تیم به فوتبال ایران معرفی کرده، نشانگر بزرگی این تیم است. زمانی که استقلال و پرسپولیس در گیر و دار داشتن زمین تمرین بودند، پاس در مجموعه اختصاصی خود در اکباتان بازی می کرد. با رفتن پاس از تهران، مجموعه شهید دستگردی در به صورت اجاره ای در اختیار تیم ملی و حالا سایپا قرار گرفته است.

حسین فرکی، همایون شاهرخی، حسن حبیبی، حشمت مهاجرانی، فرامرز ظلی، محمود یاوری، حسین کازرانی، فیروز کریمی، اصغر شرفی، محمد رنجبر، ابراهیم قاسمپور و ... نسل پر افتخار پاس هستند که اکثر آن ها در نخستین حضور ایران در جام جهانی 1978 نقش ایفا کردند.

پاس در ادامه هم به سازندگی خود ادامه داد و بازیکنانی مانند جواد نکونام، وحید هاشمیان، آرش برهانی، حسن رودباریان، حمید استیلی، محمد خاکپور، مارکار آقاجانیان، مجید صالح، ستار همدانی، رسول خطیبی، خداداد عزیزی، محمد نصرتی، محسن بیاتی نیا، بهزاد غلامپور، علی اصغر مدیر روستا، محسن گروسی و ... به نسل دوم بازیکنان پرافتخار این تیم تبدیل شدند که اکثریت آن ها به سرخابی ها پایتخت رفتند.

شاهرخی: خبر سقوط پاس به لیگ دسته سه دردناک است

همایون شاهرخی از نسل اول بازیکنان پاس است که هدایت تیم ملی را هم بر عهده داشته است. او که از سقوط پاس به دسته سوم فوتبال ناراحت است، در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس؛ زوال و نابودی این تیم را به خاطر تصمیمات غلط مدیریان نابلد و سیاسی کاری می داند.

سرمربی سابق تیم ملی به تصمیمات اشتباه مدیران در انتقال این تیم به همدان اشاره می کند و به جی پلاس گوید: در روزهایی که خبرهای خوبی از فوتبال نمی شونیم، خبر سقوط پاس به لیگ دسته سوم بسیار دردناک است. پاس باشگاه سازنده و پر افتخاری بود که همه چیز داشت اما الان باید در دسته سوم بازی کند.

شاهرخی با بیان اینکه مقصران نابودی پاس به راحتی در خانه خود نشسته اند، تصریح کرد: تفکر عامیانه‌ای باعث شد برای افزایش حضور مردم شهرستان‌ها در ورزشگاه‌ها و فوتبال، تیم‌های تهرانی نظیر پاس و صبا را به شهرستان ها فرستاده شود. دلیل اتخاذ این تصمیمات را نمی دانم آن موقع جلوی این اتفاق، ایستادگی جدی غیر از برخی رسانه ها وجود نداشت. زمانی  که این باشگاه رو به انحلال بود هیچ کدام از دوستان تهرانی نه در فدراسیون، نه در مجلس شورای اسلامی و نه در ارکان مختلف کشور مقابل این قضیه نایستادند و افرادی که تصمیم به نابودی پاس گرفتند اکنون به راحتی در خانه خود نشسته‌اند و استراحت می‌کنند!

او درباره اینکه چه کسی مقصر وضعیت امروز پاس است، می گوید: مدیرانی که بدون سابقه ای در ورزش مدیریت کردند، پاس را به این حال و روز انداختند. بعد از انقلاب، مدیران ورزشی خوبی نداشتیم و مدیران کمی به ورزش پرداختند. مطمئنا اگر آب در مسیر خود جاری می‌شد و افراد درست به روی کار می‌آمدند نه پاس از بین می‌رفت و نه فوتبال ایران با چنین وضعی روبه‌رو می‌شد.

سرمربی سابق تیم ملی درباره راهکار نجات پاس و آوردن این تیم به سطح اول فوتبال ایران به جی پلاس می گوید: این اتفاق نیاز به همت بزرگی دارد. اول باید این تیم به تهران بازگردد و دوم با محکم کردن پایه های آن در تهران و استفاده از امکانات این مجموعه در تهران، می توانند پاس را احیا کنند.

برهانی: نباید پاس فراموش شود

آرش برهانی با پیراهن پاس به فوتبال ایران معرفی شد و با این تیم به مقام قهرمانی لیگ برتر سوم هم رسید. او در گفت و گو با جی پلاس؛ با ابراز ناراحتی خود از سقوط این تیم به لیگ دسته سوم می گوید: رفتن پاس به همدان اشتباه بود. زمانی که این تیم به لیگ دسته یک رفت باید پاس را به تهران باز می گرداندند. پاس به همدان رفت اما فوتبال این استان احیا نشد. پاس متعلق به تهران بود؛ جایی که بهترین امکانات را داشت و بازیکنان زیادی را ساخته بود.

مهاجم سابق پاس با نام بردن از بازیکنان بزرگی که از این باشگاه پرورش یافتند گفت: در تمام ادواری که به جام جهانی رفتیم، بازیکنان پاس سهیم بودند. جای پاس همیشه در فوتبال ما خالی است. پاس آخرین قهرمان آسیایی ایران است و باید فکری به حال این تیم شود.

او با استقبال از بازگشت پاس به تهران می گوید: در این سال ها چند تیم مانند نفت تهران و سپیدرود بلافاصله بعد از صعود به لیگ دسته یک به لیگ برتر صعود کردند. پاس با یک مدیریت اصولی در تهران احیا می شود و همه پیشکسوتان هم به موفقیت این تیم کمک می کنند. امیدوارم مسئولان ورزش کشور برای احیای این تیم کمک کنند. پاس نام بزرگی است که نباید به فراموش شود.

  • فرشاد ارسالی در

    اولا انتقال پاس به همدان بزرگترین تصیمم اشتباه فوتبال باشگاهی بود این تیم حتما باید به تهران برگردد هرچه زودترباشه ایدواری بهتره

دیدگاه تان را بنویسید