گزارش جی پلاس/ قوت و ضعف میزبانی ایران در مسابقات دوومیدانی آسیا

چرا این "عروسک" برای نماد میزبانی ایران انتخاب شد؟!

برگزاری رقابت های دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا نکات مثبت و منفی متعددی در پی داشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ هشتمین دوره رقابت های دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا از 12 بهمن به میزبانی تهران و در ورزشگاه آفتاب انقلاب برگزار شد. در این رقابت ها تیم قزاقستان با کسب 7 طلا، 4 نقره و یک برنز به مقام قهرمانی رسید و تیم ملی ایران نیز بعد از قزاق ها با 5 طلا، 9 نقره و 10 برنز نایب قهرمان شد. قطر هم با 4 طلا، 3 نقره و 2 برنز سوم شد. این برای سومین بار بود که ایران میزبانی این رقابت ها را به دست می آورد.

حسن تفتیان در 60 متر، امیر مرادی در ۱۵۰۰ متر، حسین کیهانی در سه هزار متر ، علی ثمری در پرتاب وزنه، سپیده توکلی در پنجگانه (طلا)، پژمان یارولی در دوی ۸۰۰ متر، محمد بنی آدم در پرش با نیزه، میلاد میری در هفتگانه، کیوان قنبرزاده در پرش ارتفاع ، سپیده توکلی در پرش ارتفاع، الناز کمپانی 60 متر با مانع، مهسا میرزاطبیبی پرش با نیزه، مریم نوروزی پرتاب وزنه، تیم ۴ در ۴۰۰ متر امدادی دختران (نقره)، علی محبی در هفتگانه، علی فهیمی در دوی ۱۵۰۰ متر, وحید صدیق در پرش سه گام، همایون همتی در سه هزار متر، تیم ۴ در ۴۰۰ متر امدادی مردان، فرزانه فصیحی دوی 60 متر، سارا ندافی 60 متر با مانع، سارا کریمی پرش با نیزه، نیلوفر فشخورانی پرش با نیزه و ثنا دادرس پرتاب وزنه(برنز) مدال آوران ایران در این رقابت ها بودند.

سپیده توکلی تنها دوومیدانی کار ایرانی بود که در دو ماده موفق به کسب مدال شد. اتفاق خوشایندی که برای دختران رخ داد. دختران در این رقابت ها چهار رکورد ملی را جا به جا کردند که از میان توکلی رکورد پرش ارتفاع و پنجگانه را بهبود بخشید.

با وجود کاستی هایی که وجود داشت اما در کل برگزاری رقابت ها در هرسطحی برای ایران خوب خواهد بود. "عسی موتاز برشیم" قهرمان و رکورددار پرش ارتفاع جهان بهترین ورزشکاری بود که در این رقابت ها حاضر شد. این پرنده قطری که در زمان مسابقه اش هیجان خاصی در سالن برگزاری حاکم شد، به بالارفتن کیفیت این رقابت ها کمک زیادی کرد.

ضمن اینکه از مهم ترین اتفاقات این رقابت ها در بخش بانوان کسب سهمیه رقابت های جهانی توسط یکی از دوندگان 60 متر خارجی بود.

افتتاحیه بی زرق و برق

سالن آفتاب انقلاب نسبت به گذشته و قبل از برگزاری رقابت ها بسیار مدرن تر شده است و از بسیاری از مسائل شاهد بهبود وضعیت بودیم اما در کل کاستی هایی هنوز وجود داشت.

مراسم افتتاحیه این رقابت ها با حضور رضا صالحی امیری - رئیس کمیته ملی المپیک برگزار شد. افتتاحیه ای که خیلی مدرن و شکیل نبود. یک آتش بازی ساده، خاموش کردن چراغ ها و رژه نمایندگان تیم های شرکت کننده.

نمی توان میزبانی فدراسیون دوومیدانی را خیلی ضعیف و پراز ایراد قلمداد کرد چرا که از بسیاری جهات نسبت به گذشته و یا حداقل میزبانی رشته های دیگر شرایط کمی بهتر بود با این حال نمی توان گفت همه چیز سرجای خودش بود.

یک نکته دیگر هم این بود که اطراف زمین برگزاری رقابت ها نفرات غیرمسئول به راحتی راه می رفتند ولی افرادی که با آی دی کارت بودند و اجازه داشتند در آن منطقه حاضر باشند، دائم از سوی حراست با تذکر رو به رو می شدند!

 

دوومیدانی

دوومیدانی

 

دوومیدانی

 

نمایشگرهایی برای دکور

 

فدراسیون دوومیدانی برای این رقابت ها یک نمایشگر بزرگ در سالن نصب کرده بود که آن را می توان یکی از اتفاق های خوب این مسابقه ها دانست. در این نمایشگر برخی از رقابت ها به صورت زنده نشان داده می شد.

 

اما اسکوربوردها و نمایشگر های داخل زمین که در تمام دنیا برای نمایش رکورد، اسم و ملیت ورزشکار و رده او به کار برده می شود در این رقابت ها کارایی لازم را نداشتند. این نمایشگرهای داخل زمین اطلاعات لازم را به نمایش نمی گذاشتند و یا اگر این اتفاق رخ می داد به دلیل شلوغی حول آن، دیدی به آن وجود نداشت.

در واقع علاوه بر تماشاگران حتی خبرنگاران هم نمی دانستند که شخصی که در حال مسابقه دادن است چه کسی است؟ از چه کشوری؟ چه رکوردی زده است؟ و چه رده ای را در اختیار دارد؟ تا زمانی که گوینده سالن مدال آوران رشته ها را اعلام نمی کرد و یا خود آن شخص خوشحالی نمی کرد کسی متوجه نمی شد که چه کسی مدال گرفته است.

در تمام مسابقات دنیا به ویژه رقابت های بین المللی و جهانی نتایج به صورت آنلاین روی اسکوربورد سالن نمایش داده می شود تا همه افراد حاضر در سالن از آن آگاه شوند.

غیبت معاون وزیر در مسابقه ها و حضور در اهدای مدال

از دیگر نکاتی که در این سه روز مسابقه به چشم می آمد غیبت فریبا محمدیان معاون وزیر ورزش در رقابت های زنان بود. مسابقه های بانوان صبح برگزار می شد اما معاون وزیر در هیچ یک از آن ها حضور نداشت و فقط در مراسم اهدای مدال ها که عصر برگزار می شد حاضر بود.

پریسا بهزادی - نایب رئیس بانوان فدراسیون هم که زحمات فراوانی را برای بانوان می کشد جزء نفراتی بود که کمترین سهم را در اهدای مدال ها داشت. در حالی که همه انتظار داشتند مدال طلای سپیده توکلی را او اهدا کند اما این اتفاق نیافتاد.

 

57632065

دوومیدانی

 

اطلاع رسانی نامناسب برای حضور تماشگران

تبلیغات دور زمین یکی دیگر از موانع برای دیدن رقابت ها بود. ارتفاع این تابلوهای تبلیغاتی دور زمین به اندازه ای بود تنها با نشستن روی دو یا سه ردیف بالایی جایگاه تماشاگران، زمین قابل دیدن بود. ضمن اینکه تماشاگر زیادی هم در سه روز مسابقه ها حاضر نشد.

یکی از دلایل این موضوع اطلاع رسانی ضعیف فدراسیون بود. با وجود اینکه مسابقه ها از طریق صداوسیما پخش زنده داشت اما با این حال در اطراف محل برگزاری رقابت ها هیچ نشانی از برگزاری مسابقه های قهرمانی آسیا در آن مکان نبود. حتی در سطح شهر و مناطق نزدیک به ورزشگاه آفتاب انقلاب هیچ تبلیغی در این رابطه صورت نگرفت.

 

دوومیدانی

 

بلوط؛ نماد مسابقه ها

فدراسیون دوومیدانی با همکاری با محیط زیست مدت هاست که حامی درخت بلوط است و فدراسیون به همین منظور تصمیم گرفت همان چیزی که مورد حمایت خود قرار داده را به عنوان نماد مسابقه ها انتخاب کند و هیچ فلسفه دیگری در انتخاب آن مطرح نبوده است.

در عکس هایی که از نماد این مسابقه ها به صورت گرافیکی منتشر شد تا حدودی امکان تشخیص این نماد وجود داشت اما عروسکی که به مدال آوران داده می شد و حتی عروسک های انسانی که در سالن برگزار حضور داشتند خیلی شبیه به میوه درخت بلوط نبود.

قطعا حمایت از محیط زیست به معنای عام اقدام نامبارکی نیست اما حاوی هیچ مفهوم خاص و نماد ملی یا فلسفه دیگری که معمولا دلیل انتخاب یک نماد برای ساخت عروسک رقابت های مهم جهانی و بین المللی می شود نیز نبود!

همینطور معمولا در حاشیه برگزاری این رقابت ها نمادهای مختلف آن به فروش می رسد و از همین طریق و خرید این نمادها از سوی ورزشکاران و مسئولان خارجی درآمدزایی خوبی را انجام می دهد اما فدراسیون و اسپانسر فدراسیون این کار را انجام نداد وگویا نسبت به این امکان غافل بوده است. ضمن اینکه تصمیم برای تولید این نمادها بعد از مسابقه ها دیگر هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

 

دوومیدانی

دوومیدانی

دوومیدانی

 

برخی نمادهای مسابقات جهانی:

دوومیدانی
در المپیک آتن به جای عروسک، از شاخه های زیتون که به نوعی نماد کشور یونان بود استفاده شد و آن را روی سر مدال آوران قرار می دادند

 

دوومیدانی
این "گربه سان"های برزیلی نیز نماد بازی های المپیک ریو شدند

 

 

4b7c72ed-1f43-4ce5-a37d-62df8aa2daa4
نماد رقابت های دوومیدانی قهرمانی جهان در مسکو در دست ورزشکاران

 

دیدگاه تان را بنویسید