محرومان استقلال بخشیده شدند

کمیته انضباطی رای خود درباره تخلفات سه بازیکن تیم استقلال برای عدم حضور در اردوی تیم امید را صادر کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس ،  کمیته انضباطی رأی خود را درباره تخلفات سه بازیکن استقلال تهران صادر کرد که متن کامل این رأی به شرح زیر است:

این پرونده حکایت از آن دارد که پس از دعوت بازیکنان تیم امید جهت شرکت در مسابقات مقدماتی زیر 23 سال آسیا  و علی‌رغم همکاری همه باشگاه‌ها با مسئولان فدراسیون و تیم امید، متأسفانه تیم استقلال تهران از اعزام سه بازیکن خود به نام سید مجید حسینی، امید نورافکن و مهدی قائدی جهت حضور در تیم امید و همراهی آن تیم در مسابقات مذکور که در قرقیزستان برگزار و به باخت و حذف تیم ملی کشورمان از آن مسابقات منجر شد، خودداری کرد. مراتب رفتار بازیکنان و مقامات باشگاه استقلال که عملاً تیم امید را تحریم کرده بودند، مورد شکایت مقامات و مسئولان تیم امید و فدراسیون فوتبال قرار گرفت. به این شرح که مقامات مذکور با انعکاس سیر مراحل دعوت و مکاتبات انجام شده با باشگاه استقلال و موضوع عدم حضور بازیکنان و هزینه‌های انجام شده بابت انتقال حداقل یک نفر از سه نفر بازیکن دعوت شده و سایر مدارک و مستندات به دبیرکل فدراسیون فوتبال، درخواست رسیدگی را داشتند که شکایت آنها در تاریخ 96/4/31 به این کمیته ارجاع شد.

سپس این کمیته پس از وصول شکوائیه و به دلیل حساسیت موضوع و پیامدهای قانونی و آثار فعالیت این بازیکنان در ادامه، با صدور قرار دستور موقت، هرگونه فعالیت بازیکنان و همراهی تیم‌شان در مسابقات رسمی را تا اطلاع ثانونی معلق کرد. همچنین پرونده مقید به وقت رسیدگی شد که با در خواست بعدی باشگاه استقلال و موافقت مقامات فدراسیون، این جلسه رسیدگی فوق‌العاده در تاریخ 96/5/3 با حضور مدیرعامل، سرمربی، سرپرست و سه بازیکن تیم استقلال و همچنین آزاد، دبیر دپارتمان جوانان فدراسیون فوتبال تشکیل  شد.

بدواً شکایت و مفاد اوراق پرونده برای حاضران قرائت شد و نماینده فدراسیون نیز گزارش استنکاف باشگاه استقلال را ارائه کرد. مدیرعامل باشگاه استقلال در مقام دفاع  گفت: شرایط تیم ما با سایر تیم‌ها فرق می‌کند. ما تجربه دادن امید نورافکن به تیم امید و باختن در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا را داشتیم. علی‌رغم میل باطنی این تصمیم را گرفتیم و  من قول همکاری دادم، اما دربی آلمان در پیش بود و کادر فنی تصمیم دیگری گرفت. من در همان موقع طی پاسخ کتبی، صورتجلسه کادر فنی را نیز ضمیمه و ارسال کردم. یعنی قول صددرصد ندادم و در پاسخ به بی‌جواب گذاشتن هشت نامه فدراسیون نیز گفتند که یک نامه را پاسخ دادیم.

منصوریان در ادامه گفت: طبق قوانین فیفا، ما حق داشتیم که بازیکنی به تیم ملی ندهیم. وی در پاسخ به این سؤال که چرا بقیه باشگاه‌ها بازیکن دادند، تصریح کرد: ما استقلالی هستیم، مصدوم داشتیم و نمی‌توانستیم بازیکن بدهیم. علت عدم معرفی بازیکنان به تیم امید را در 96/4/24 کتباً به فدراسیون اطلاع دادیم. در مجموع نیاز در مسابقه دربی در آلمان نیز مؤثر در اتخاذ این تصمیم بود.

در ادامه جلسه از بازیکنان حاضر در جلسه که از حضور در برنامه‌های تیم ملی خودداری کرده بودند نیز تحقیق شد. آنها به صورت متفق‌القول گفت: ما با جان و دل حاضر به همکاری هستیم، اما تابع باشگاه هستیم. ما به دستور آقای منصوریان  و باشگاه عمل کردیم و از باخت و حذف تیم ملی هم ناراحتیم.

از طرفی، با مدارک موجود در پرونده، فدراسیون با توجه به موافقت نهایی باشگاه در خصوص اعزام سیدمجید حسینی برای او به دفعات متوالی، بلیت هواپیما نیز تهیه کرد که با این وجود، باشگاه نسبت به معرفی و اعزام وی نیز کوتاهی کرد و خسارات مالی قابل توجه متوجه فدراسیون شد.

کمیته انضباطی دفاعیات و اظهارات مسئولان و بازیکنان تیم استقلال را کافی ندانسته با توجه به اینکه:

1- همه باشگاه‌ها بازیکنان مورد نیاز تیم امید را در اختیار مقامات فدراسیون قرار دادند و اگر هم مشکلاتی داشتند مانند (تراکتورسازی) مراتب را با مکاتبه و مذاکره حل و فصل کردند. آنها تعداد بازیکنان مورد نظر تیم امید را کاهش دادند، اما باشگاه استقلال به مکاتبات مکرر فدراسیون از تاریخ 96/3/31 تا 96/4/24 توجه نکرده و حتی دلایل عدم همکاری خود را اعلام نکرده است.

2- بنا به اظهارات صریح مدیرعامل باشگاه استقلال و نیز مستندات موجود در پرونده، محرز شد که باشگاه استقلال قول همکاری با تیم ملی امید را داده و حتی پس از مذاکرات متعدد با مقامات فدراسیون، با کاهش سه بازیکن به یک بازیکن عملاً مقامات تیم ملی را امیدوار به حضور سید مجید حسینی کردند که حتی در موارد مکرر بلیت هواپیما نیز برای او رزرو شد.

3- دلیل دیگری که توافق اولیه باشگاه استقلال با حضور بازیکنان در تیم ملی امید را تأیید می‌کند، صورت‌جلسه کادر فنی آن باشگاه است. این صورت‌جلسه به امضای سرمربی این تیم و سایر اعضای کادر فنی رسیده است. در صورت‌جلسه مذکور، با حضور دو بازیکن دیگر غیر از سیدمجید حسینی توافق شده است. در حالی که تیم ملی امید با تقلیل تقاضای خود از سه نفر به یک نفر فقط خواستار حضور سید مجید حسینی در خط دفاع تیم امید بوده است.

4- چنانچه باشگاه استقلال با تکیه بر  قوانین فیفا و ماده 83 آیین‌نامه انضباطی اعتقاد راسخ به عدم همکاری داشته است، می‌بایست در همان تاریخ تصمیم خود را اعلام می‌کرد و مقامات تیم امید را امیدوار به حضور ‌ملی‌پوشان نمی‌کرد. در این صورت مقامات تیم امید هم می‌توانستند که با حفظ حق شکایت خود علیه باشگاه استقلال، به فکر جایگزینی بازیکن دیگری باشند و از سایر تیم‌ها بازیکن مورد نیاز را دعوت می‌کردند.

5- قطع نظر از اینکه تاسیس فیفا دی و لزوم همکاری باشگاه‌های بین المللی با تیم‌های ملی بر اساس تقویم فیفا بوده و لزوماً رده‌های سنی پایه از نونهالان تا زیر 23 سال (که نقش عمده ای در فوتبال بزرگسالان ندارند)، با تدابیر و مدیریت ملی کشورها به تیم ملی دعوت می‌شوند. (همان‌طور که سایر تیم‌های آسیایی بازیکنان خود را از باشگاه ها فراخوانده بودند). اصولاً از نظر فیفا و قوانین بین‌المللی، محور همکاری باشگاه‌ها با تیم‌های ملی بر مبنای دو روش  فیفا دی یا تصمیم خاص است. در این پرونده مشخص است که همه تیم‌ها با احترام به تصمیم فدراسیون برای دادن بازیکن به تیم امید توافق و به توافق خود عمل کردند. برخلاف آنها باشگاه استقلال علی‌رغم موافقت قبلی و قول همکاری، در نهایت برخلاف توافق انجام شده از حضور حتی یک بازیکن مورد نظر تیم امید در اردو و مسابقات خودداری کردند.

6-  هر سه بازیکن موضوع پرونده صراحتاً عدم همکاری خود را ناشی از دستور سرمربی و عدم اجازه ایشان اعلام کردند که در اوراق پرونده منعکس است. 

کمیته انضباطی رفتار باشگاه استقلال را سرپیچی از تصمیمات فدراسیون فوتبال و نقض اهداف فدراسیون تشخیص داده، چرا که مستنداً به بند یک ماده 10 و نیز شق یک بند، یک ماده 14 اساسنامه فدراسیون فوتبال باشگاه‌ها عضو فدراسیون هستند و باید از تصمیمات اتخاذ شده توسط فدراسیون تبعیت کامل کنند. با توجه به ماده سه آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال و بند 11 پیوست هشت قوانین نقل‌وانتقالات فیفا که تصمیمات فدراسیون‌ها را در زمره قوانین فوتبال قلمداد کرده است و مستنداً به تبصره ذیل ماده 83 آیین‌نامه انضباطی، باشگاه استقلال را به‌خاطر استفاده از بازیکنان به نام‌های سیدمجید حسینی و امید نورافکن و مهدی قائدی در یک مسابقه رسمی، با احتساب محرومیت ناشی از دستور موقت محروم و باشگاه استقلال به پرداخت غرامت و خسارت وارده بر فدراسیون مطابق هزینه‌های کمیته تشریفات محکوم می‌شود. هر یک از بازیکنان که اقدامی برای مطلع کردن مقامات تیم ملی به عمل نیاورده‌اند نیز به دریافت توبیخ کتبی محکوم هستند.

 این رأی قطعی است.

 

دیدگاه تان را بنویسید