جی پلاس،

چرا در فوتبال اسپانیا از تکنولوژی گل استفاده نمی شود؟

در فوتبال اسپانیا از چشم شاهین (تکنولوژی گل) استفاده نمی شود و این موضوع بارها جنجال به وجود آورده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم:  VAR چند سال پیش به منظور بهبود عملکرد داوران به فوتبال اسپانیا وارد شد. در میان مدافعان و مخالفان به نظر می رسد در مجموع این تکنولوژی مثبت عمل کرده است. دیگر گل هایی که در شرایط آفساید به ثمر می رسند ثبت نمی شوند، کارت مناسب برای خطاهای شدیدی که در زمین اتفاق می افتد انتخاب می شود و هر گونه خطای احتمالی پیش از به ثمر رسیدن گل بررسی می شود. 

با این حال اتفاقات احتمالی که در زمین رخ می دهد خیلی زیاد است و VAR قادر است بیشتر اتفاق هایی که از نگاه داوران پنهان می ماند را تشخیص دهد. این تکنولوژی کامل نیست و نمی تواند همه چیز را پوشش دهد. زمانی که گل خیالی به ثمر برسد VAR بهترین گزینه برای بررسی این صحنه نیست. در ال کلاسیکو لالیگا که یکشنبه شب بین دو تیم رئال مادرید و بارسلونا برگزار شد چنین صحنه جنجالی دیده شد. 

لامینه یمال در دقیقه ۲۹ به توپ ضربه زد و لونین در حالی که داخل دروازه بود توپ را مهار کرد. به نظر می رسید توپ از خط رد شده است. با این حال سوتو گرادو پس از گزارش VAR اعلام کرد که توپ کامل از خط رد نشده است. در آن زمان نتیجه یک بر یک بود و بارسلونا می توانست ۲ بر یک پیش بیفتد. ژاوی، سرمربی تیم کاتالانی به تصمیم داور اعتراض کرد (آبی اناری ها ۳ بر ۲ مغلوب رئال مادرید شدند و دیگر شانسی برای فتح لالیگا نخواهند داشت). 

گل خیالی

خاویر تباس، رییس لالیگا پس از گل خیالی یامال که به ثبت نرسید به سرعت واکنش نشان داد. او در توییترش نوشت: "حرفی برای گفتن نیست". همچنین چهار گزارش رسانه که به اشتباه های فاحش "چشم شاهین" (تکنولوژی تشخیص گل) در لیگ های اروپایی اشاره داشت را به اشتراک گذاشت. "تکنولوژی چشم شاهین پس از اعلام گل، اولین اشتباهش را در ایتالیا به ثبت رساند"، "VAR ناجی بزرگترین اشتباه تکنولوژی گل در آلمان شد: چگونه می توان دید توپ وارد دروازه شده است؟"، "رسوایی در انگلیس: تکنولوژی اشتباه کرد و گل را مردود اعلام کرد" و "فرانسه تکنولوژی گل را به خاطر اشتباه های فاحش کنار گذاشت" تیترهای انتخابی رییس لالیگا بودند. 

اسپانیا بر خلاف دیگر کشورهای اروپایی مانند انگلیس و آلمان از تکنولوژی گل استفاده نمی کند. این وسیله زمانی که توپ به طور کامل از خط دروازه عبور می کند به داوران هشدار می دهد.

به نوشته آس، با وجود اینکه برخی از افراد برجسته و باشگاه ها خواستار استفاده از این تکنولوژی شدند اما لالیگا تصمیم نگرفته است از آن بهره ببرد. با توجه به صحنه های مشابه مانند دیشب این بحث دوباره از سر گرفته شد که فوتبال اسپانیا به تکنولوژی گل نیاز دارد. 

تباس در شروع فصل در مصاحبه با مویستار پلاس گفت: "عدم استفاده از تکنولوژی گل به مسائل مالی ارتباطی ندارد. در طول یک فصل تنها چهار یا پنج صحنه این چنینی دیده می شود و به همین خاطر نیازی نیست از چشم شاهین استفاده کنیم." رییس لالیگا معتقد است VAR قادر است چنین صحنه هایی را بررسی کند. او اظهار کرد: "به متئو لائوس گفته ام، ۹۹ درصد مواقع تشخیص می دهد که گل است یا نه. آنجایی که اشتباه می شود مربوط به تکنولوژی گل است. در لیگ برتر این اتفاق افتاده است. تکنولوژی گل کامل نیست و برنامه ای برای استفاده از آن نداریم."

در جریان فصل رافائل بنیتس، سرمربی سلتاویگو در دیدار برابر مایورکا پس از این که گل خیالی جاناتان بامبا مردود اعلام شد خشمگین شد. سرمربی اسپانیایی اظهار کرد: "زمانی که به داور چهارم گفتم تکنولوژی گل دارند و به ساعت نگاه خواهند کرد داور جواب داد که تکنولوژی گل وجود ندارد. عصبانی شدم. تصور نمی کردم در اسپانیا این فناوری نباشد." او افزود: "باورم نمی شد لالیگا اسپانیا چنین چیزی را نداشته باشد. همه لیگ ها با چنین سطحی باید این تکنولوژی را داشته باشند."

گل خیالی

تباس بی دلیل نمی گوید که تکنولوژی گل خطا دارد. این درست است اما درصد خطایش خیلی کم است. چشم شاهین در انگلیس در دیدار استون ویلا و شفیلد یونایتد در دوران کرونا جنجال آفرید. نیلند، دروازه‌بان استون ویلا با توپ وارد دروازه شد. تکنولوژی گل به داور هشدار نداد و VAR هم به خاطر اینکه چشم شاهین را فناوری قابل اعتمادی می دانست صحنه را بررسی نکرد. 

پس از بازی تصاویر نشان داد که توپ از خط عبور کرده است. شرکت هوکای، تولید کننده این تکنولوژی اعلام کرد که باید عبور از خط را نشان می داد و به همین خاطر عذرخواهی کرد. همچنین اعلام کرد پس از ۹ هزار بازی برای نخستین بار چنین اشتباهی رخ داده است. 

با وجود اظهارات تباس، هزینه این تکنولوژی هم روی استفاده نکردنش در لالیگا اسپانیا تاثیر گذار بوده است. چشم شاهین تقریبا هر فصل ۴ میلیون یورو هزینه دارد که رقم قابل توجهی است. با این حال استفاده از آن می تواند برای خیلی از تیم ها تعیین کننده باشد چون که هرگز نمی توان فهمید که یک شکست یا پیروزی و کسب سه امتیاز چه نتیجه ای در پایان سال خواهد داشت. 

لالیگا تنها رقابت هایی نیست که در آن از تکنولوژی گل استفاده نمی شود. در کوپا دل ری که زیر نظر فدراسیون فوتبال اسپانیا برگزار می شود نیز این فناوری استفاده نمی شود. چند سال پیش، لوییس روبیالس، رییس سابق فدراسیون فوتبال اسپانیا در این رابطه گفت: "این سرویسی است که باشگاه ها باید هزینه اش را بپردازند. اگر آن ها این کار را انجام دهند، آن وقت باشگاه ها می توانند تصمیم بگیرند چه سرویس هایی که خواهانش هستند را به ما آن ها بدهیم." مدینا کانتالخو، رییس کمیته داوران اعلام کرد: "اگر باشگاه بخواهند از این تکنولوژی استفاده کنند من هم موافق هستم." با این حال هنوز پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است. 

دیدگاه تان را بنویسید