جی پلاس

وینیسیوس؛ سیاه پوستی که با نژادپرستی مبارزه نمی کند!

ادامه جنجال های وینیسیوس و البته سکوت او مقابل توهین های نژادپرستانه به دیگر بازیکنان بازهم اعتراض مخالفان او را به همراه داشته و به نظر می رسد او فقط زمانی که خودش قربانی نژادپرستی است با آن مبارزه می کند!

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، شبنم روحی: درگیری هواداران والنسیا و وینیسیوس جونیور بازیکن برزیلی رئال مادرید از فصل گذشته همواره مورد توجه رسانه های اسپانیا و جهان بوده است. در حالی که وینی و بسیاری از مربیان و بازیکنان، هواداران والنسیا را به خاطر توهین به این بازیکن مورد سرزنش قرار دادند اما آن ها معتقد بودند این درگیری نه به خاطر رنگ پوست وینی بلکه به خاطر رفتارهای زشت و تحریک آمیزش در میدان مسابقه بوده است.

رفتارهای تحریک کننده وینیسیوس جونیورو نه فقط مقابل والنسیا بلکه در بسیاری از مسابقه ها تکرار شده و اعتراض یک سری از بازیکنان را هم به همراه داشته و آن ها معتقدند که او تلاش می کند رقبا را عصبانی کند و خود را مظلوم جلوه می دهد. ضمن اینکه بسیاری از مخالفان می گویند وینیسیوس فقط زمانی که خودش مورد توهین قرار می گیرد جنجال می سازد و هیچ گاه به حمایت از دیگر فوتبالیست های سیاه پوست نمی پردازند.

البته این نقد فقط متوجه وینیسیوس نیست بلکه رسانه ها نیز در این باره تاثیرگذار بودند. بعد از جنجال بازی والنسیا و رئال مادرید در فصل گذشته در بسیاری از بازی ها بنر مبارزه با نژادپرستی توسط بازیکنان حمل شد. در بازی والنسیا و مایورکا اما دیاخابی که در دیدار چند روز پیش مقابل رئال مادرید با آسیب دیدگی شدید رو به رو شد حاضر به ایستادن جلوی بنر لالیگا نشد. این رفتار از جانب یک سیاه پوست جنجالی اما علت مختار دیاخابی کاملا منطقی بود.

w1szyvtm

او سال 2021 با توهین های نژادپرستانه هواداران کادیس رو به رو شد و چندین بار از این اتفاق ابراز ناراحتی کرد اما هیچ گاه مربیان، بازیکنان، مسئولان لالیگا و ... او را حمایت نکردند و همین باعث شد او حاضر نشود کنار بنر ضد نژادپرستی بایستد. به عقیده او و معترضان به وینیسیوس چون او بازیکن رئال مادرید است و جنجال می سازد همه توجه می کنند و این حمایت ربطی به مبارزه با نژادپرستی ندارد. در حالی که هر فصل فقط در لالیگا و نه لیگ های دیگر بسیاری از بازیکنان با توهین نژادپرستانه رو به رو می شوند اما کسی به آن اهمیت نمی دهد و قربانی ها مورد حمایت قرار نمی گیرند. در واقع در سال های اخیر که متاسفانه در بسیاری از نقاط جهان نسبت به فوتبالیست ها یا ورزشکاران سیاه پوست توهین می شود، هیچ گاه هیچ شخصی به اندازه جونیور مورد توجه نبوده است.

نکته جالب توجه اینکه در بازی شنبه شب در مستایا پیتر فدریکو بازیکن سیاه پوست والنسیا که به صورت قرضی از رئال مادرید آمده بازی خوبی به نمایش گذاشت و بعد از پایان دیدار با توهین های نژادپرستانه هواداران مادریدی رو به رو شد! با این حال نه رسانه های اسپانیا و نه وینیسیوس او را حمایت نکردند و همین باعث شد روزنامه سوپردپورته با انتشار تصویری از وینیسیوس و فدریکو از تیتر "همیشه باید مخالف نژادپرستی بود" به بازیکن برزیلی رئال مادرید طعنه بزند.

2tt0t1iq (1)

این همان روزنامه ای است که تصویر معروف وینی با شمایل پینوکیو را منتشر کرد و نوشت:"دست از دروغگویی بردار"

به هرشکل رفتارهای تحریک آمیز وینیسیوس نه فقط انتقاد مخالفانش بلکه بسیاری از سیاه پوستان را نیز به همراه داشته و با وجود اینکه گاهی او نماد مبارزه با نژادپرستی اما بسیاری از سیاه پوستان از رفتار او ناراحت هستند و تصور می کنند او مبارز توهین به خودش است؛ نه ضدنژادپرستی! 

دیدگاه تان را بنویسید