جی پلاس؛

تاریخچه ۴ تقابل ایران و ژاپن در جام ملت های آسیا

تیم ملی فوتبال ایران تاکنون در تقابل با ژاپن در جام ملت های آسیا به برد نرسیده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ "بازی ایران و ژاپن می توانست در فینال برگزار شود." این جمله امیر قلعه نویی در کنفرانس خبری روز جمعه، احتمالا حرف دل بسیاری از فوتبال دوستان در قاره آسیا بود. دو تیم بزرگ و مدعی که طی سال های اخیر رتبه اول و دوم برترین تیم های آسیایی در رنکینگ فیفا را بین خود دست به دست کرده اند، در حالی از ساعت 15 روز شنبه در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا به مصاف هم خواهند رفت که آمار تقابل های پیشین دو تیم در این تورنمنت، کفه ترازو را به نفع سامورایی ها سنگین می کند.

در آستانه این دیدار حساس و سرنوشت ساز، مروری داشته ایم بر 4 تقابل ایران و ژاپن در تاریخ جام ملت ها آسیا. تقابل هایی که ایران در آن نه تنها هرگز رنگ برد را ندیده، بلکه هیچ گلی هم نتوانسته وارد دروازه ژاپن کند.

 

ایران 0-0 ژاپن/جام ملت های 1988

اولین تقابل دو تیم در تاریخ جام ملت ها به سال 1988 بر می گردد. جایی که باز هم قطر میزبان جام بود و ایران جوان شده با هدایت پرویز دهداری، پس از پیروزی در بازی اول مقابل قطر، در گام دوم به مصاف ژاپنی رفت که در آن روزگار، اصلا وضعیتی شبیه دوران حال حاضرش نداشت. ایران اما از پس تیم نه چندان قدرتمند ژاپن برنیامد تا آن بازی با نتیجه تساوی بدون گل خاتمه یابد. در پایان دور گروهی، ایران به همراه کره جنوبی راهی مرحله بعد شد و ژاپن هم با همان تک امتیازی که از ایران گرفت، در قعر جدول گروه جا خوش کرد.

 

ایران 0-1 ژاپن/جام ملت های 1992

چهار سال بعد، ژاپن در مسیر توسعه فوتبالش میزبانی بازی های جام ملت ها را به دست آورد و تیم های برتر قاره را در سرزمین آفتاب تابان گرد هم جمع کرد. میزبانی ژاپن در جام 1992 اما با یکی از ضعیف ترین عملکردهای ایران در تاریخ جام ملت ها مصادف شد. تیم علی پروین در شرایطی که بازی ها را با پیروزی مقابل کره شمالی و مساوی با امارات آغاز کرده بود، برای قطعی کردن صعودش به دور بعد احتیاج داشت تا از ژاپن میزبان در بازی آخر دور گروهی فقط یک امتیاز بگیرد. بازی اما برای تیم ملی گره خورد و جمشید شاه محمدی در نیمه دوم از زمین بازی اخراج شد تا مقاومت ایران در مقابل ژاپنی ها در دقیقه 87 فرو بریزد و ایران با پذیرش اولین شکست تاریخ خود مقابل ژاپن در جام ملت ها در همان دور گروهی از جام کنار برود. لازم به ذکر است که پس از گل برتری ژاپن، نادر محمدخانی و فرشاد پیوس هم با کارت قرمز داور جریمه شدند تا یکی از خشن ترین بازی های تیم ملی در تاریخ خود، در استادیوم شهر هیروشیما رقم بخورد. ژاپن در پایان آن جام، برای اولین بار به مقام قهرمانی جام ملت ها دست یافت و دوران فرمانروایی خود بر فوتبال آسیا را کلید زد.

ایران ژاپن 1992

ایران 0-0 ژاپن/جام ملت های 2004

دو سال پس از شاهکار ژاپن و کره جنوبی در میزبانی مشترک جام جهانی، ژاپن با یکی از بهترین نسل های خود و با ستاره هایی فراموش نشدنی نظیر کاواگوچی، اندو، الکس و ناکامورا، تحت هدایت زیکوی برزیلی پا به جام ملت های 2004 به میزبانی چین گذاشت. از آن سو ایران هم با سرمربیگری برانکو ایوانکوویچ یکی از پر ستاره ترین و جذاب ترین تیم های خود را به لطف بازیکنان بین المللی اش عازم جام کرده بود تا خیلی ها انتظار داشته باشند که تقابل دو تیم در آخرین روز دور گروهی، به جدالی دیدنی بدل شود اما این اتفاق نیفتاد. دو تیم میل زیادی به ریسک کردن و فوتبال تهاجمی مقابل هم نداشتند و با اندوخته ای که از دو بازی قبل دور گروهی جمع آوری کرده بودند، به نتیجه تساوی بدون گل رضایت دادند و پا به یک چهارم نهایی گذاشتند. ژاپن که درنهایت به عنوان تیم نخست گروه صعود کرد، در پایان تورنمنت قهرمان شد و ایران هم علی رغم شایستگی ای که دستکم برای حضور در فینال داشت، به رتبه سوم رضایت داد.

 

ایران 0-3 ژاپن/جام ملت های 2019

احتمالا یکی از شوکه کننده ترین شکست های تاریخ فوتبال ایران را بتوان شکست در نیمه نهایی جام ملت های 2019 مقابل ژاپن دانست. شکستی که کسی انتظار نداشت برای تیم سر حال و آماده کی روش رقم بخورد. تیمی که از ابتدای دور گروهی تا نیمه نهایی، حتی یک بار هم دروازه خود را باز شده ندیده بود اما در نیمه نهایی، بخاطر اشتباهات فردی بازیکنان، ناگهان از هم پاشید و پس از دریافت گل اول، دیگر نتوانست خود را جمع کند تا گل های دوم و سوم سامورایی ها هم یکی پس از دیگری از راه برسد و ایران را با شکستی سنگین، روانه خانه کند. ایران در حالی نیمه نهایی را با سه گل واگذار کرد که بسیاری آن تیم را بخت اول قهرمانی می دانستند اما ژاپن، طبق معمول در جام ملت ها مقابل ایران نتیجه ای خوب گرفت و پا به فینال گذاشت. البته که در فینال، این قطر بود که با شکست ژاپن جام ملت ها را فتح کرد.

ایران ژاپن 2019

دیدگاه تان را بنویسید