جی پلاس؛

قانون های خاص فوتبال که شاید ندانید| قسمت چهاردهم: تمام توپ از تمام خط!

فوتبال در کنار قوانین عام و معروف خود، قانون هایی عجیب و کمتر شنیده شده هم دارد. ما قصد داریم در چند گزارش، به معرفی قانون های خاص فوتبال بپردازیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ هواداران فوتبال با قانون های معروف و شناخته شده این رشته ورزشی کاملا آشنا هستند. احتمالا دیگر مسائلی چون آفساید، هند و خطای پنالتی مفاهیم پیچیده ای برای آن ها نباشد. اما قوانین کمتر شناخته شده فوتبال چطور؟ قوانینی که شاید افراطی ترین هواداران فوتبال هم کمتر درباره آن بدانند. 

یکی از قانون های مهم فوتبال در مورد عبور توپ از خط های موجود در زمین است. توپ وقتی خارج از جریان بازی محسوب می شود که تمام آن از تمام خط عبور کرده باشد. چه روی زمین و چه روی هوا. بنابراین اگر تمام توپ از خطوط طولی یا عرضی زمین عبور کند، به فراخور، اعلام پرتاب اوت، ضربه دروازه یا کرنر می شود و اگر تمام توپ از تمام خط دروازه عبور کند، اعلام گل می شود.

این قانون از این جهت حائز اهمیت است که تعیین کننده در جریان بودن یا متوقف بودن بازی است. مسئله عبور توپ از خط دروازه به حدی در فوتبال به مسئله ای جدی و حیاتی بدل شد که حالا سال هاست با تشخیص فیفا، از تکنولوژی خط دروازه استفاده می شود و با کمک آن، تعیین می گردد که آیا تمام توپ از تمام خط دروازه عبور کرده است یا خیر.

دیدگاه تان را بنویسید