گزارش جی پلاس از جام ملت های آسیا ۲۰۲۳

آغاز مسیر آسیایی ایران برای شکستن طلسم 47 ساله

تیم ملی فوتبال ایران برای شکست طلسم سال ها قهرمان نشدن در قاره کهن، پا به رقابت های جام ملت های آسیا می گذارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ 47 سال، یک عمر است. نزدیک به نیم قرن. عدد کمی نیست و وقتی این سال ها بیشتر خود را نشان می دهد که متوجه شویم این 47 سال برای ما مترادف بوده با یک حسرت. حسرت قهرمان نشدن در جام ملت های آسیا. چیزی که نسل جدید هرگز تجربه اش نکرده و صرفا لذت کهنه شده آن را در لا به لای سطور کتاب ها و نشریات و معدود تصاویر به جا مانده از دهه 60 و 70 میلادی جست و جو می کند.

حالا اما یک بار دیگر گوی و میدان در اختیار ایران قرار گرفته. تیمی پر ستاره که هر چند پا به سن گذاشته اند اما هنوز هم در مقیاس فوتبال آسیا، کارآمد و سر حال محسوب می شوند. تیمی که بازیکنانش به ویژه در فاز هجومی، آنقدر مهارت های فردی شان بالاست که یک تنه می توانند سرنوشت یک بازی را عوض کنند. البته به شرطی که پاشنه آشیل تیم ملی یعنی فاز دفاعی، اجازه چنین کاری را بدهد.

در ادامه به سه بازی تیم ملی در دور گروهی و مسیری که ایران از یکشنبه شب باید برای راه یابی به مرحله بعدی رقابت ها طی کند، نگاهی می اندازیم:

ایران-فلسطین

همیشه می گویند نخستین بازی هر تورنمنت خیلی مهم است. فارغ از این که چه حریفی مقابل شما قرار می گیرد، این که یک تیم بازی اول را با اعتماد به نفس و قاطعیت شروع کند، روحیه خوبی به آن تیم می دهد و می تواند ادامه مسیر را هم با سلامت و آرامش بیشتری طی کند. حالا حکایت ایران در دیدار مقابل فلسطین در نخستین بازی دور گروهی جام ملت ها هم به همین ترتیب است. در این که ایران تیمی قدرتمندتر و برتر نسبت به فلسطین است، تردیدی نیست. اما نباید فراموش کرد که انگیزه بازیکنان کم نام و نشان فلسطینی مقابل ستاره های بین المللی ایران، مهم ترین چالش تیم قلعه نویی در نخستین بازی خواهد بود. فلسطین تیمی است که قبل جام ملت ها مقابل عربستان روبرتو مانچینی به نتیجه 0-0 رسید و مقابل ایران هم قطع به یقین، اتوبوس دفاعی خود را پارک خواهد کرد. گل زود هنگام در دقایق نخست، احتمالا می تواند کلید برتری ایران در مسیر پر پیچ و خمی باشد که فلسطین ایستگاه اول آن است.

تیم ملی فوتبال ایران احسان حاج صفی و امید ابراهیمی

ایران-هنگ کنگ

هرچقدر هم که روی نقشه هنگ کنگ از ایران دور باشد، اما این رقیب اصلا تیم ناشناخته ای برای ما نیست. آبان گذشته، ایران و هنگ کنگ در ورزشگاه آزادی در مقدماتی جام جهانی 2026 مقابل هم به میدان رفتند و این تیم آسیای شرقی نشان داد که چندان نمی تواند رقیب دردسرسازی برای تیم ملی باشد. البته که فوتبال است و هزار و یک اتفاق اما اساسا کارشناسان شانسی را برای هنگ کنگ مقابل ایران در دومین بازی مرحله گروهی جام ملت ها تصور نمی کنند. بسیاری بر این باورند که ایران با پشت سر گذاشتن فلسطین و هنگ کنگ، صعود خود از مرحله گروهی را قطعی خواهد کرد و شاید در گام سوم فقط برای صدرنشینی بجنگد.

انتخابی جام جهانی 2026 تیم ملی فوتبال ایران هنگ کنگ سردار آزمون

ایران-امارات

مسابقه سوم تیم ملی ایران در مرحله گروهی جام ملت ها، سخت ترین و احتمالا حساس ترین بازی ایران در این دور خواهد بود چرا که به احتمال فراوان، امارات هم در دو بازی اول خود رقبا را از میان بر می دارد و در رقابت با ایران، چشم به صدرنشینی می دوزد. چنین رقابتی عینا در جام ملت های 2015 هم رخ داده بود. ایران و امارات 6 امتیازی، در روز آخر مرحله گروهی جنگ صدرنشینی را برگزار کردند و ایران به لطف گل ثانیه های پایانی رضا قوچان نژاد، بالاتر از امارات از گروه خود صعود کرد. امارات معمولا رقیبی پر تلاش اما بازنده مقابل ایران بوده. در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 هم ایران رفت و برگشت توانست با یک گل این تیم را شکست دهد اما نباید فراموش کرد که شاگردان پائولو بِنتوی پرتغالی با عملکردی خوب پا به جام ملت ها می گذارند. آن ها در 7 بازی خود قبل از آغاز جام ملت ها(دوستانه و مقدماتی جام جهانی) مقابل کاستاریکا، کویت، لبنان، نپال، بحرین و قرقیزستان به برد رسیده اند و فقط در آخرین بازی شان مقابل عمان شکست خورده اند. این آمار، نشان می دهد که امارات با فرم خوبی پا به جام 2023 گذاشته و ایران در روز آخر اگر لحظه ای غفلت کند، ممکن است بخت صعود به عنوان صدرنشین را از دست بدهد.

علیرضا جهانبخش تیم ملی فوتبال ایران امارات

 

برنامه بازی های تیم ملی فوتبال ایران در دور گروهی رقابت های جام ملت های آسیا:

تیم نتیجه نتیجه تیم تاریخ ساعت
ایران

 

 

فلسطین یکشنبه 24 دی 21
هنگ کنگ

 

 

ایران جمعه 29 دی 21
ایران

 

 

امارات سه شنبه 3 بهمن 18:30

دیدگاه تان را بنویسید