جی پلاس

شوخی سقفی!

بازگرداندن امتیازات کسر شده از سپاهان به خاطر زیرپا گذاشتن سقف بودجه، اعتراضات زیادی را علیه بی قانونی در ارکان قضایی فوتبال را ایجاد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، از همان روزی که صحبت از سقف بودجه تیم های لیگ برتر فوتبال صورت گرفت تمام تیم ها، بازیکنان و سرمربیان نسبت به این قانون موضع گرفتند چرا که همه می دانستند سرانجام قانون های ابداعی فوتبال ایران هیچ گاه مثبت نبوده و جز دور زدن قانون هیچ ثمره ای نداشته است.

سپاهان تیمی بود که بیش از بقیه تیم ها در فصل نقل و انتقالات هزینه کرد و حتی بخش رسانه ای این باشگاه نیز از دور زدن قانون سخن به میان آورد. ریخت و پاش های طلایی پوشان اصفهانی تقریبا صدای همه تیم ها را در آورد و کسی باور نکرد که این تیم پرمهره با عددی حدود 300 میلیارد بسته شده است!

به هرشکل کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال این تیم را به خاطر زیرپا گذاشتن قوانین سقف بودجه با کسر 4 امتیاز رو به رو کرد. از سوی دیگر پرسپولیس هم به خاطر پرداخت مالیات بازیکن خارجی خود یک امتیاز جریمه شد. سپاهان  و پرسپولیس هم چنین به ترتیب 40 و 10 میلیارد جریمه شدند.

در هفته های اخیر قرار بر این بود که شکایت چند باشگاه از استقلال به اتهام تخلفات صورت گرفته در سقف قرارداد مورد بررسی قرار گرفته و رای نهایی صادر شود اما به یک باره شایعات درباره بخشیده شدن سپاهان و پرسپولیس به گوش رسید و سرانجام با اعلام رسمی کمیته استیناف کسر امتیاز این دو تیم بخشیده شد تا به قول خودشان نتایج در زمین مسابقه رقم بخورد! البته جرایم مالی دو باشگاه باقی ماند تا فدراسیون ضرر مالی نکند!

بعد از اعلام این رای بسیاری از باشگاه ها از جمله استقلال و آلومینیوم اراک و حتی پرسپولیس نسبت به بازگرداندن امتیازات سپاهان معترض شدند چرا که از نظر آن ها تیمی که تخلف کرده باید نقره  داغ می شد؛ نه اینکه امتیازاتش بخشیده شود!

به نظر می رسد شکایت های پرتعدادی که یکی پس از دیگری از تیم های مختلف به دست کمیته انضباطی و فدراسیون فوتبال رسید آن ها را مجبور کرد که مثل همیشه قانونی که خودشان گذاشته بودند را زیرپا بگذارند و کاری کنند که بساط این شکایت ها و اعتراض ها جمع شود!

در واقع باردیگر قانون در فوتبال ملعبه دست عده ای شد و آن را به بازی گرفتند. در ماه های اخیر بارها صحبت از قانون و سقف قرارداد بود تا هزینه تیم ها معقول شود اما دوباره همه چیز یک شوخی بود. تیم هایی که به معنای واقعی و نه در مصاحبه ها و ادعاهایشان قانون را رعایت کرده بودند بازنده شدند و تیم هایی که پول داشتند توانستند قانون را هم عوض کنند!

قانون های فوتبال ایران که یک شبه گذاشته می شوند و حتی کوچکترین بررسی برای آن صورت نمی گیرد به نفع پولدارها و قانون گریزهاست؛ این سقف ها برای زیر پای پولدارهایی است که قانون را مسخره می کنند؛ راه خود را می روند و تصور می کنند نتایج در زمین فوتبال رقم خورده است!

دیدگاه تان را بنویسید