جی پلاس؛

یورو 2024؛ معرکه نبردهای تکراری و انتقامی

قرعه کشی رقابت های جام ملت های اروپا نوید بازی هایی داغ و مهیج را در تابستان پیش رو می دهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ شنبه شب مراسم قرعه کشی یورو 2024 برگزار شد و بر اساس آن، 21 تیمی که حضورشان در این رقابت ها قطعی شده به انضمام سه تیم دیگری که از پلی آف به یورو ملحق خواهند شد، حریفان خود در این رقابت ها را شناختند.

این قرعه کشی اما نکات جالبی در دل خود داشت که یکی از آن ها، برخورد تیم هایی در دور گروهی بود که پیش از این هم سابقه تقابل هایی جذاب و دیدنی را با هم داشته اند و حالا جدال آن ها در بازی های پیش رو می تواند یادآور آن جدال های خاطره انگیز باشد. در ادامه مروری خواهیم داشت بر بازی هایی تکراری که در گروه های مختلف می تواند جنبه انتقامی هم داشته باشد:

آلمان-مجارستان؛ به یاد شگفتی سازی 2020

آلمان در حالی به عنوان میزبان پا به رقابت های 2024 می گذارد که در دوره قبل هم با مجارستان همگروه بود و خاطره خوبی از آن دیدار با خود به همراه ندارد. آلمانی ها در آخرین بازی دور گروهی جام ملت های قبلی مقابل تیم قابل احترام و پر تلاش مجارستان با نتیجه 2-2 متوقف شدند و همین مساوی باعث شد تا آلمان نتواند به عنوان تیم اول از گروه خود صعود کند و در یک هشتم نهایی، به انگلیس بخورد و از گردونه رقابت ها حذف شود. شاگردان ناگلزمن حالا دوباره باید با مجارستان روبرو شوند و باید دید آیا می توانند انتقام توقف بدموقع یوروی قبلی را از حریف شگفتی ساز خود بگیرند یا خیر.

آلمان و مجارستان یورو 2020

 

اسپانیا، کرواسی و ایتالیا؛ مثلث انتقام

به زعم کارشناسان، گروه B رقابت های جام ملت های اروپا گروه مرگ این بازی ها لقب گرفته است. گروهی که سه تیم قدرتمند و مدعی اسپانیا، کرواسی و ایتالیا را در خود می بیند. تیم هایی که طی سالیان اخیر همواره رقابت ها و نبردهایی پیچیده را در تورنمنت های مختلف با هم داشته اند. به عنوان مثال، اسپانیا و کرواسی بی شک یکی از جذاب ترین نبرد های یوروی قبلی را برگزار کردند. دیداری که در مرحله یک چهارم نهایی برگزار شد و اسپانیا در پایان 120 دقیقه با نتیجه عجیب 5-3 حریف چغر و جنگنده خود را از مقابل برداشت. در تابستان 2023 اما این دو تیم یک بار دیگر و این بار در فینال لیگ ملت های اروپا به مصاف هم رفتند که این بار اسپانیا در ضربات پنالتی توانست کرواسی را شکست دهد و عنوان قهرمانی آن رقابت ها را از آن خود کند. این رویارویی ها و نتایجی که در آن رقم خورده، بی شک انگیزه کرواسی را برای جبران مافات مقابل اسپانیا در یورو 2024 به اوج خود خواهد رساند.

از طرفی دیگر، ایتالیا که به عنوان مدافع عنوان قهرمانی یوروی گذشته پا به کشور آلمان می گذارد، از سید 4 به این گروه رسید و قطعا تقابلی دیدنی را مقابل اسپانیا و کرواسی خواهد داشت. نکته جالب در همگروهی ایتالیا و اسپانیا در این است که این دو تیم برای پنجمین یوروی متوالی است که با یکدیگر مصاف خواهند کرد. مرحله یک چهارم نهایی یورو 2008(برد اسپانیا در ضربات پنالتی)، دور گروهی یورو 2012(تساوی 1-1) و فینال یورو 2012(برد 4-0 اسپانیا)، یک هشتم نهایی یورو 2016(برد 2-0 ایتالیا) و نیمه نهایی یورو 2020(برد ایتالیا در ضربات پنالتی) جدال های سال های اخیر این دو تیم در یورو را تشکیل داده و حالا آن ها در یورو 2024 هم باید یک بار دیگر با هم مواجه شوند تا بی شک یکی از جذاب ترین بازی های جام در همان دور گروهی رقم بخورد.

جورجو کیه لینی و جوردی آلبا

انگلیس-دانمارک؛ تکرار نیمه نهایی یورو 2020

دانمارک یکی از جذاب ترین تیم های دوره قبلی مسابقات بود. آن ها بازی ها را با شوک ایست قلبی کریستین اریکسن آغاز کردند اما توانستند خود را بازیابی کنند و به تورنمنت برگردند و تا نیمه نهایی هم پیش بروند اما آنجا علی رغم نمایشی شایسته، مغلوب انگلیس و تماشاگران پر شورش در استادیوم ومبلی شدند و بر خلاف یورو 92، این بار دیگر به فینال نرسیدند. حالا این دو تیم که سه سال پیش رقابتی جذاب و مهیج را پشت سر گذاشتند، حالا یک بار دیگر و این بار در دور گروهی باید دوباره به مصاف هم بروند.

انگلیس و دانمارک یورو 2020

هلند-فرانسه؛ به یاد دور مقدماتی

 تیم های هلند و فرانسه در شرایطی در گروه D رقابت های یورو 2024 در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که همین چند وقت پیش و در مسابقات مقدماتی یورو 2024 هم در یک گروه قرار داشتند و در دو دیدار رفت و برگشت با هم بازی کردند که هر دو بازی به سود فرانسه خاتمه یافت و حالا هلند این شانس را دارد تا آن دو باخت را با یک برد در یورو جبران کند.

کیلیان امباپه

ترکیه، پرتغال و جمهوری چک؛ به یاد یورو 2008

سه تیم ترکیه، پرتغال و جمهوری چک به همراه تیم برنده پلی آف مسیر C، گروه ششم رقابت های یورو 2024 را تشکیل خواهند داد. این سه تیم اما در رقابت های یورو 2008 هم دقیقا با هم همگروه بودند و بازی های خاطره انگیزی را از خود به جای گذاشتند. بدون تردید اهالی فوتبال بازی تاریخی ترکیه و جمهوری چک در دور آخر مرحله گروهی یورو 2008 را از یاد نبرده اند. جایی که ترکیه در دقایق پایانی توانست باخت 2-0 را با برد 3-2 عوض کند و ضمن صعود غیرمنتظره از گروه، تا نیمه نهایی آن رقابت ها هم پیش برود و شگفتی ساز آن تورنمنت لقب بگیرد. حالا مجددا این سه تیم در شرایطی به هم رسیده اند که احتمالا باز هم مثل سال 2008 پرتغال کار سختی برای صعود از گروه نداشته باشد اما ترکیه و چک برای صعود به مرحله بعد تا لحظه آخر باید باهم بجنگند.

ترکیه یورو 2008

دیدگاه تان را بنویسید