در گفت و گو با جی پلاس؛

فاطمی: حسین عبدی با بازیکنانش «مافیا» بازی می‌کند؛ این یعنی همدلی

مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران معتقد است که شاگردان حسین عبدی عملکرد فوق العاده ای در جام جهانی نوجوانان داشته اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ روزی که ایران در کنار برزیل و انگلیس در گروه C رقابت های جام جهانی فوتبال نوجوانان قرار گرفت، احتمالا کمتر کسی تصور می کرد که این تیم بتواند در مقابل نام های بزرگ فوتبال جهان حرفی برای گفتن داشته باشد و باید خیلی زود، اندونزی را به مقصد وطن ترک کند. داستان اما جور دیگری رقم خورد و پسران حسین عبدی چنان در دور گروهی درخشیدند که حالا باید منتظر نمایش آن ها در مرحله یک هشتم نهایی باشیم. 6 امتیاز از سه بازی، کاری کرد تا ایران به عنوان یکی از بهترین تیم های سوم رقابت ها از گروه خود صعود کند و همین عملکرد دلچسب، بهانه ای شد تا در گفت و گویی با فراز فاطمی، ستاره سابق خط حمله تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه های استقلال و پرسپولیس، به تحلیل و ارزیابی نمایش تیم نوجوانان در جام جهانی 2023 بپردازیم:

*اگر موافق باشید، از سه بازی ایران در دور گروهی شروع کنیم. شروعی غافلگیرکننده مقابل برزیل که همه جهان را به تحسین وا داشت و در ادامه، مبارزه ای پایاپای با انگلیس و شکست در لحظات پایانی و درنهایت بردی قاطع مقابل تیم نه چندان شناخته شده نیوکالدونیا و صعود به عنوان یکی از تیم های سوم برتر از گروه. شما عملکرد تیم ملی نوجوانان در دور گروهی را چطور دیدید؟ آیا برای شما هم چنین نمایش هایی غافلگیرکننده بود یا این که انتظار چنین درخششی را داشتید؟

-باید بگویم که تیم نوجوانان ایران در این سه بازی فوق العاده عمل کرد. رقابت در چنین سطحی اصلا قابل پیش بینی نیست و کسی فکرش را نمی کرد که بچه های ایران بتوانند چنین نمایش خوبی از خود نشان دهند. حتی در مسابقه با انگلیس هم که ما شکست خوردیم، مسئله ای همچون بارندگی شدید در طول بازی، روی کیفیت کار تیم ما اثر گذاشت و باعث شد در دقایق پایانی، تمرکز ما از دست برود. به صورت کلی، همدلی زیادی بین اعضای تیم وجود دارد و این مورد نقطه قوت قابل اتکایی به شمار می آید.

 

*به نظر می آید کادرفنی ایران به درستی درک کرده با توجه به فاصله ای که بین تیم ما و تیم های سطح اول جهان از لحاظ فنی وجود دارد، این خلا و فاصله باید با چیزی مثل دوندگی بیشتر در زمین و یا اتحاد و همدلی بین تمام ارکان تیم پر شود و ظاهرا هم این روش موفقیت آمیز بوده است.

-واقعیت این است که ما از لحاظ فوتبالی از تیم هایی نظیر برزیل و انگلیس پایین تر هستیم. با این حال، کادرفنی با اتخاذ تدابیری درست، کاری کرده که این فاصله به خوبی پر شود. تیم ایران در این سه بازی دوندگی خوبی داشته و اتحاد و همدلی هم بین اعضای تیم کاملا مشهود است. به عنوان مثال وقتی که ایران گل می زند، واکنش اعضای تیم به گلزنی ها این مسئله را به خوبی نشان می دهد. آقای عبدی هم چند سالی است که دارد با تیم نوجوانان کار می کند و شناخت بسیار خوبی از بازیکنانش دارد و توانسته بهترین بازی را از آن ها بگیرد.

 

*به نکته خوبی اشاره کردید. شما خودتان کسی هستید که چه در دوران بازی و چه در مقام مربی و سرپرست، در رده های پایه فوتبال ایران حضور داشته اید و جو را کاملا می شناسید. کار کردن با تیم های پایه نظیر نوجوانان و جوانان، قاعدتا باید روش خاصی داشته باشد و با کار کردن با رده بزرگسالان که همه بازیکنانی حرفه ای و میدان دیده هستند، متفاوت است. لطفا برای ما از این بگویید که مربی در چنین رده ای و در مواجهه با بازیکنان نوجوان و جوان چه کار باید کند؟ الان برگ برنده حسین عبدی به جز پرداختن به امور فنی چیست که توانسته چنین تیم خوبی بسازد؟

-من زمانی که در تیم ملی جوانان حضور داشتم، در یک اردو به همراه تیم ملی نوجوانان، عازم کشور تاجیکستان شدیم. آن جا من دیدم که حسین عبدی از لحاظ روحی و روانی، کاملا خود را به بچه های تیمش نزدیک می کند و جوری رفتار می کند که این بچه ها با او راحت باشند. بازیکنان از او نمی ترسند و وقتی می بینند که مربی شان اینقدر به آن ها نزدیک است، با تمام توان و تلاش برای او بازی می کنند. من حتی می دیدم که حسین عبدی در هتل محل اقامت تیم، با بازیکنانش «مافیا» بازی می کرد. این نشان دهنده صمیمیت بالا بین اعضای تیم است. من همانجا متوجه شدم که ایشان می تواند در این مسیر موفق باشد. عبدی توانسته ارتباط خیلی خوبی را بین اعضای تیم برقرار کند.

تیم فوتبال نوجوانان ایران برزیل

*ما معمولا در رده های پایه، عملکرد خوبی را از خود به جای می گذاریم و بازیکنان با استعدادی را معرفی می کنیم. به عنوان مثال در همین مقطع نوجوانان، در جام جهانی 2017 ایران موفق شد تیم آلمان را شکست دهد و از گروهش هم صعود کند. با این حال هرچه رده های سنی بالاتر می آید، در مقاطعی نظیر جوانان، امید و بزرگسالان به مشکل می خوریم و دیگر نمی توانیم مثلا راهی المپیک شویم یا از گروه خود در جام جهانی صعود کنیم.

-همین تیم نوجوانان ما به خوبی نشان داده که پر از بازیکنان خوب و با استعداد است. خیلی از کشورها آرزو دارند تا چنین استعدادهایی را داشته باشند تا بتوانند با اتکا به آن ها برای 10 سال آینده فوتبالشان برنامه ریزی کنند. در کشورهای دیگر، با حفظ این استعدادها و برنامه ریزی های مستمر، اسکلت تیم بزرگسالان خود را می سازند. اگر ما هم چنین کاری کنیم، آینده تیم ملی فوتبال ایران را تضمین کرده ایم و آن موقع می توانیم حرف های زیادی هم در جهان برای گفتن داشته باشیم. ما الان در تیم ملی بزرگسالان نسلی خوب و باتجربه داریم اما برای پشتوانه سازی، احتیاج داریم تا بیشتر به تیم های پایه توجه کنیم. فارغ از هر نتیجه ای که در ادامه راه جام جهانی زیر 17 سال رقم بخورد، نباید این تیم را به هیچ وجه به حال خود رها کرد بلکه باید با برنامه ریزی درازمدت، کاری کرد تا این ها بتوانند آینده تیم ملی را رقم بزنند.

 

*ایران روز سه شنبه در مرحله یک هشتم نهایی رقابت های جام جهانی نوجوانان به مصاف مراکش خواهد رفت. مراکش کشوری است که در جام جهانی 2022 توانست چهارم دنیا شود و قطعا چنین موفقیتی از برنامه ریزی و توجه به زیرساخت های فوتبال نشات گرفته است. آن ها در حال حاضر هم توانسته اند به عنوان صدرنشین گروه A به این مرحله برسند و این مسئله نشان می دهد که آن ها از فوتبال پایه هم غافل نبوده اند. این بازی را چطور ارزیابی می کنید؟

-تیم های آفریقایی در رده نوجوانان و جوانان بخاطر بدن قوی ای که دارند، همیشه درخشیده اند و جزو تیم های خوب دنیا محسوب می شوند. من تصور می کنم که ما بازی بسیار سختی در پیش خواهیم داشت. ولی اگر تمرکز کامل و دوندگی بالایی که ما از ایران در دیدار با برزیل و در نیمه اول دیدار با انگلیس دیدیم را مقابل مراکش هم ببینیم، می توانیم حتی مراکش را هم شکست دهیم تا مردم خوشحال شوند و افتخاری دیگر برای ایران به دست آید.

 

*مشکلی که در بازی روز جمعه ایران مقابل نیوکالدونیا دیده شد، بحث فرصت سوزی ها بود. ما می توانستیم گل های بیشتری به حریف بزنیم اما با کم دقتی، موقعیت های گلزنی از دست می رفت. این نکته ای است که در بازی های سخت و سرنوشت ساز باید به آن توجه بیشتری شود.

-بله. در بازی های مهم، خبری از موقعیت های پرتعداد نیست و باید قدر تک موقعیت ها را دانست. در این رده ها به طور کلی فرصت های گلزنی زیادی از دست می رود چون بازیکنان، جوان و کم تجربه هستند و با فرم ایده آل خود فاصله دارند. نکته خوب رویارویی با تیم نیوکالدونیا به عنوان بازی آخر گروه این است که تیم ما در این بازی چندان تحت فشار قرار نگرفت و بخاطر همین از نظر بدنی، امکان ریکاوری بهتری وجود دارد و فکر می کنم ایران می تواند در بهترین شرایط فنی و فیزیکی به مصاف مراکش برود.

دیدگاه تان را بنویسید