جی پلاس

ایران-هنگ کنگ؛ سرنوشت‌هایی که به هم گره خورده است

فوتبال ایران و هنگ کنگ در این مدت، چندین و چند مرتبه فرصت رویارویی با یکدیگر را پیدا کرده اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مسیر پر پیچ و خم فوتبال ایران برای صعود به رقابت های جام جهانی 2026 که قرار است با حضور 48 تیم در سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار شود، از عصر پنج شنبه و در ورزشگاه آزادی با رقابت مقابل یک حریف شناخته شده و همیشگی به نام هنگ کنگ آغاز می شود. 

در ماه ها اخیر فوتبال ایران تقابل های مختلفی را با هنگ کنگ تجربه کرده و همین مسئله باعث شده تا آن ها نامی آشناتر برای فوتبال ایران به حساب بیایند.

15 شهریور 1402 و در چارچوب مرحله انتخابی المپیک 2024 پاریس (مقدماتی قهرمانی آسیا)، تیم فوتبال امید ایران با هدایت رضا عنایتی، به مصاف هنگ کنگ رفت و موفق شد با 3 گل این تیم را شکست دهد. البته تیم امید درنهایت در آن مسابقات ناکام بود و با شکست مقابل ازبکستان، از راهیابی به مرحله بعد بازماند و وداع زودهنگامی با المپیک داشت.

جدال امیدهای ایران مقابل امیدهای هنگ کنگ اما خیلی زود تکرار شد و این بار دو تیم در مرحله یک چهارم نهایی بازی های آسیایی هانگژو در تاریخ 9 مهر 1402 به مصاف هم رفتند. دیداری که در آن ایران با نتیجه غیرمنتظره 1-0 مغلوب هنگ کنگ شد و از رسیدن به نیمه نهایی این بازی ها بازماند.

تیم ملی بزرگسالان ایران هم در شرایطی روز پنج شنبه و در اولین بازی دور مقدماتی رقابت های جام جهانی 2026 به مصاف هنگ کنگ می رود که حدود دو ماه دیگر هم باید با این تیم و این بار در جام ملت های آسیا مواجه شود. ایران در گروه C رقابت های جام ملت های آسیا 2023 با تیم های امارات، فلسطین و هنگ کنگ همگروه است و در روز 29 دی 1402 یک بار دیگر با این تیم دیدار می کند.

تقابل دو تیم در جام ملت های آسیا اما آخرین بازی از سلسله بازی های ایران و هنگ کنگ نخواهد بود چرا که دو تیم چند ماه پس از رویارویی در کشور قطر، در اواسط خرداد 1403 هم باید بازی برگشت خود در مرحله مقدماتی جام جهانی را این بار به میزبانی کشور هنگ کنگ برگزار کنند.

نکته جالب تر اینجاست که ایران، مسیر خود برای صعود به جام جهانی 2022 را هم درست مثل 2026 با هنگ کنگ آغاز کرد. در آن مسابقه، شاگردان مارک ویلموتس موفق شدند با دو گل آزمون و انصاری فرد در نخستین بازی خود در دور مقدماتی رقابت های جام جهانی 2022 هنگ کنگ را در زمین حریف شکست دهند و حالا باید دید چهار سال بعد از آن دیدار، دو تیم در ورزشگاه آزادی به چه نتیجه ای دست خواهند یافت.

دیدگاه تان را بنویسید