فرصت طلایی پرهام مقصودلو/ کاش فدراسیون شطرنج بجنبد

پرهام مقصودلو می تواند در دو ماه آینده سهمیه مسابقات کاندیداهای قهرمانی جهان را به دست بیاورد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ پرهام مقصودلو در صورت افزایش حدود 20 واحد ریتینگ می تواند سهمیه مسابقات کاندیداهای قهرمانی جهان در سال آینده را کسب کند.

مسابقات کاندیداها چیست

فرمت مسابقه قهرمانی جهان به این شکل است که یک مسابقه (شامل چندین دیدار کلاسیک) بین قهرمان فعلی و یک چلنجر برگزار می شود. در صورتی که قهرمان جهان موفق به پیروزی شود، از عنوان قهرمانی اش دفاع کرده و قهرمان جهان خواهد ماند. اما اگر طرف دیگر مسابقه موفق به پیروزی شود، قهرمان جدید جهان لقب خواهد گرفت.

چلنجر، بازیکنی است که در تورنمنت کاندیداها که با حضور 8 بازیکن برتر جهان برگزار می شود به مقام قهرمانی رسیده باشد. در واقع چلنجر بازیکنی است که بهترین عملکرد را در بین تمام بازیکنان دیگر داشته و برای به دست آوردن عنوان قهرمانی جهان، باید قهرمان فعلی جهان را شکست دهد.

در مسابقات کاندیداها، 8 بازیکن حضور دارند. این بازیکنان این هشت سهمیه را از روش های مخلتف به دست می آورند. سه سهمیه به جام جهانی، دو سهمیه به مسابقات گرندسوئیس، یک سهمیه به نایب قهرمان جهان، یک سهمیه به بهترین بازیکن تقویمی سال و یک سهمیه دیگر به بازیکن دارای بالاترین ریتینگ داده می شود. تا در نهایت از بین این 8 بازیکن یک نفر فرصت به چالش کشیدن قهرمان جهان را پیدا کند.

مسابقات کاندیداهای 2024

در حال حاضر تکلیف شش سهمیه مسابقات سال آینده مشخص شده است: پراگناناندا (هند)، کاروانا (آمریکا) و نجات عباسوف (آذربایجان البته در صورت انصراف تقریبا قطعی کارلسن) از طریق جام جهانی، ویدیت (هند) و ناکامورا (آمریکا) از طریق گرند سوئیس و نپومنیشی (روسیه) نایب قهرمان حال حاضر جهان شش سهمیه را به دست آورده اند.

پرهام و شانس بالای کسب سهمیه از طریق ریتینگ

مرد شماره یک شطرنج ایران با درخشش در بازی های آسیایی و گرندسوئیس ریتینگ خود را به 2744 رسانده و در حال حاضر نفر دوازدهم جهان است. در شرایطی که دو ماه تا پایان سال میلادی مانده، فعلا علیرضا فیروزجا، آنیش گیری، وسلی سو، سرگئی کاریاکین، آناند و لینیر دومینگوئس بالاتر از پرهام قرار دارند، اما با توجه به فشردگی ریتینگ این امکان برای پرهام وجود دارد تا با افزایش حدود 20 واحدی ریتینگ تمام این نفرات را جا گذاشته و سهمیه ریتینگ را به خود اختصاص دهد. البته او باید افزایش ریتینگ احتمالی سایر رقبایش خصوصا علیرضا فیروزجا، وسلی سو و آنیش گیری را نیز در نظر داشته باشد.

وظیفه مهم فدراسیون شطرنج

با توجه به این که حدود دوماه تا پایان سال میلادی مانده، فدراسیون شطرنج موظف است در این مدت اندک باقی مانده مقصودلو را به مسابقات آزاد اعزام کند و یا در صورت امکان مسابقات داخلی ریتد برایش برگزار کند تا او بتواند ریتینگش را بالاتر برده و این سهمیه تاریخی را به دست بیاورد. کاری که چینی ها سال گذشته برای دین لیرن انجام دادند. سوپراستاد بزرگ چینی ها با وجود داشتن ریتینگ مناسب، از نظر تعداد بازی واجد شرایط نبود و چینی ها یک مچ دو نفره برای لیرن با هموطنش لو شانگلی ترتیب دادند تا او بازی هایش را به حد نصاب لازم برساند و سهمیه بگیرد. لیرن پس از رسیدن به حدنصاب لازم در مسابقات کاندیداها شرکت کرد و نایب قهرمان شد تا با توجه به انصراف کارلسن به همراه نپو به مسابقه نهایی برسد. او در آنجا نپومنیشی را شکست داد  و قهرمان جهان شد.

 

  • مسعود ندری ارسالی در

    امیدواریم یک مسابقه دو جانبه بین پرهام مقصود لو و یک بازیکن خارجی در ایران برگزار شود،تا خیال شطرنج دوستان کشور راحت شود

  • مصطفی منافی ارسالی در

    امیدوارم فدراسیون دست بجنباند

  • حمید مقصودلو ارسالی در

    امیدوارم فدراسیون قدرستاره هاشو بدونه وازدستشون نده! به امید قهرمان جهان شدن پرهام

دیدگاه تان را بنویسید