لطیفی در گفت و گو با جی پلاس؛

آرزوی ما، یک بار غیبت علی دایی در اردوهای تیم ملی بود!

علی لطیفی بر این باور است که خلاقیت فردی بازیکنان فوتبال ایران طی مرور زمان کاهش چشمگیری داشته است.

لینک کوتاه کپی شد

علی لطیفی بازیکن اسبق فوتبال ایران در خصوص دوران حضور خود در تیم ملی و مقایسه آن با شرایط فعلی تیم ملی به خبرنگار ورزشی جی پلاس گفت: متاسفانه در حال حاضر بازیکنانی که دارای خلاقیت فردی در تیم ملی باشند را کمتر از گذشته می بینیم. در سال های 1996 و 1998 که من جزئی از ترکیب تیم ملی بودم، ما بازیکنانی نظیر علی دایی، کریم باقری، خداداد عزیزی، حمید استیلی و علیرضا منصوریان را در ترکیب تیم ملی داشتیم که هر کدام با توان فردی خود می توانستند گره یک بازی را برای تیم ملی باز کنند و حتی اگر ما به مقام قهرمانی در تورنمنتی مثل جام ملت های آسیا هم نمی رسیدیم،  اما حداقل فوتبالی هجومی و زیبا را به نمایش می گذاشتیم.

لطیفی در خصوص وجود رقابت فشرده میان بازیکنان برای حضور در ترکیب اصلی تیم ملی در آن زمان گفت: حقیقتا رقابتی فوق العاده فشرده بین بازیکنان جریان داشت چرا که ما در هر پست، پنج الی شش بازیکن خوب و آماده داشتیم. به عنوان مثال در خط حمله تیم ملی، یک علی دایی حضور داشت و مابقی باید برای آن یک پست باقی مانده در خط حمله می جنگیدند تا زوج علی دایی باشند که تقریبا تا پایان دهه 70، خداداد عزیزی برنده این رقابت بود و او در کنار علی دایی به میدان می رفت. حالا بازیکنانی که از این رقابت بیرون می ماندند و نیمکت نشین می شدند، همه لژیونر بودند. بازیکنانی نظیر فرهاد مجیدی، علی موسوی و خود بنده. این نشان می دهد حتی بازیکنانی که در تیم ملی فرصت بازی پیدا نمی کردند هم از کیفیت بالایی برخوردار بودند. بازیکنانی نظیر بهنام سراج، علی اصغر مدیرروستا و ابراهیم تهامی هم که لژیونر نشدند، در آن نسل جزو مهاجمان باکیفیت بودند. هرکدام از این بازیکنانی که نام بردم اگر مثلا در یک کشور دیگر آسیایی متولد شده بودند، حداقل 50 بازی ملی در کارنامه شان ثبت می شد.

لطیفی در خصوص تغییر پست بازیکنانی نظیر مهدی مهدوی کیا و علی کریمی در تیم ملی گفت: از قضا بازیکنانی نظیر مهدوی کیا و کریمی هم در ابتدای فوتبال شان مهاجم بودند و در خط حمله بازی می کردند اما به جهت این که ترافیک زیادی در خط حمله بود و کادرفنی تیم ملی هم می خواست از پتانسیل های فراوان این دو بازیکن بهره ببرد، پست آن ها را عوض کرد تا بتوانند برای تیم ملی بازی کنند. مهدوی کیا به سمت راست زمین رفت و کریمی هم در میانه میدان بازی کرد.

لطیفی در پایان به بیان یک خاطره از دوران حضور خود در تیم ملی پرداخت و در آن به تعصب و تلاش بالای علی دایی در تیم ملی اشاره کرد: علی دایی بازیکنی بود که با تمام وجود در خدمت تیم ملی بود و دوست داشت که در تمام بازی های ملی حتی بازی های دوستانه، حضور داشته باشد. آرزوی ما مهاجم های جوان تر تیم ملی این بود که علی دایی در یک اردو غیبت می کرد تا یک چیزی هم به ما می رسید و فرصتی برای بازی پیدا می کردیم ولی او آنقدر انگیزه داشت که اصلا اجازه عرض اندام به کسی نمی داد. او بسیار به تیم ملی تعصب داشت.

دیدگاه تان را بنویسید