مناف هاشمی: 500 ایرانی به هانگژو اعزام می شوند

دبیرکل کمیته ملی المپیک اعلام کرد، کاوران ایران با نهایتاً ۵۰۰ نفر عازم محل برگزاری بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مناف هاشمی در حاشیه معاینه ورزشکاران اعزامی به بازی‌های آسیایی گفت: عزیزانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و مسئولیت را بر عهده دارند، تجربه خوبی از دوره‌های قبلی دارند، ولی طبیعی است که باید در هر دوره خودمان را ارتقا بدهیم و بهتر از قبل امکانات مورد نیاز خود را در همه حوزه ‌داشته باشیم. ما در کادر سرپرستی و مجموعه کاروان، حوزه‌های مختلفی داشته و این انتظار را داریم که شرایط‌ نسبت به قبل در این حوزه‌ها بهتر شود. در واقع نباید اشکالات دوره‌های قبل را برای این دوره داشته باشیم. به همین دلیل خودِ دکتر نوروزی چند موضوع را در اینجا تقویت کرد و اگر باز هم لازم باشد که از امکانات پزشکی ورزشی شهر تهران استفاده شود، حتماً این اقدام با نظر مسئولان مربوطه انجام می‌شود.

باید در بازی‌های آسیایی کاروانی پاک داشته باشیم
دبیرکل کمیته ملی المپیک در ادامه افزود: باید در بازی‌های آسیایی کاروانی پاک داشته باشیم، چون عرصه‌های بین‌المللی با عرصه‌های داخلی متفاوت هستند. رقبای ما همان‌طور که خودشان را در ورزش آماده می‌کنند، در این حوزه‌ها هم تلاش می‌کنند و ان‌شاءالله در موضوعات آنتی دوپینگ، تغذیه و ... نیز اقدامات لازم را داشته باشیم و مشکل خاصی به وجود نیاید.

برای ایجاد انگیزه در رؤسای فدراسیون‌ها که سال‌ها تلاش می‌کنند پاداش در نظر گرفتیم
وی درباره جوایز پای سکوی مدال‌آوران در بازی‌های آسیایی گفت: 15 هزار دلار برای طلا، شش هزار برای نقره و سه هزار دلار برای برنز در نظر گرفته شده است. اینکه می‌گوییم معادل این مبلغ به‌صورت ریالی باشد، این است که مبنای محاسبه ما و عمده کشورهایی که با ما هستند، این عدد است، ولی ما آنها را همزمان تبدیل به ریال می‌کنیم. امور مالی ما متناسب با قیمت روز محاسبه می‌کند و به شکل آنی از اینجا پرداخت می‌شود. خسروی‌وفا تجربه این کار را در پارالمپیک داشته است. برای ایجاد انگیزه برای سرمربیان که ماه‌ها و سال‌ها طول می‌کشد تا یک ورزشکار را به نقطه‌ای برسانند که مدال‌های طلا، نقره و برنز بازی‌های آسیایی را بگیرد، این را هم برای آنها لحاظ کرده‌ایم. همچنین در جلسه آخر هیئت اجرایی برخی اعضای این هیئت پیشنهاد دادند که برای ایجاد انگیزه در رؤسای فدراسیون‌ها که سال‌ها تلاش می‌کنند تا ورزشکاران را به مدال برسانند، این عدد را برای آنها نیز در نظر گرفته‌اند. ملاک برای پرداخت، بالاترین مدالی است که آن فدراسیون به دست می‌آورد. برای مثال هفت هشت مدال در قایقرانی متصور هستیم که می‌تواند یکی از آنها نیز طلا باشد و ما آن مدال طلا را ملاک قرار می‌دهیم. این در هیئت اجرایی مصوب شده است.

امضای تفاهم‌نامه با وزارت راه جهت تعیین پاداش برای مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و المپیک
هاشمی همچنین خاطر نشان کرد: اینها روش‌های انگیزشی هستند. ما الان در حال پیگیری سه تفاهم‌نامه هستیم؛ یکی با شهرداری تهران که زاکانی (شهردار تهران) گفت از ورزشکاران و کسانی سهمیه المپیک بگیرند، حمایت می‌کنند. همچنین یک تفاهم‌نامه جدید را با وزارت راه و شهرسازی فعال کرده‌ایم. من در زمان المپیک 2016 ریو که در وزارت راه بودم، برای مدال‌آوران طلا و نقره و برنز، قول زمین داده بودند و برخی از ورزشکاران مشمول آن شدند و تحویل گرفتند. الان هم چنین درخواستی را از وزیر راه و شهرسازی برای مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و المپیک داریم. این دو مجموعه، نهادهای دولتی هستند که در حوزه اشتغال، مسکن و زمین، می‌توانند آینده جوانان ورزشکار ما را تضمین کنند. ضمن اینکه در کمیسیون تأمین مالی و بازاریابی کمیته ملی المپیک سه چهار اسپانسر را برای بازی‌ آسیایی و به ویژه المپیک دنبال می‌کنیم تا وابستگی خود را به منابع دنیا کاهش بدهیم. اینها جزئی از وظایف ما برای ایجاد انگیزه در ورزشکاران است تا بتوانیم شرایط بهتری را داشته باشیم.

تعداد اعضای کاروان اعزامی ایران به هانگژو چند نفر است؟
دبیرکل کمیته ملی المپیک درباره تعداد نفرات اعزامی به هانگژو گفت: براساس تصمیم ستاد عالی بازی‌ها، یک کمیسیون تخصصی شکل گرفته است برای اینکه ما نمی‌توانیم برای هر موضوعی در ستاد عالی بازی‌ها در حضور وزیر ورزش تصمیم‌گیری کنیم. یک جمع شش هفت نفره در این کمیسیون هستند و اگر موارد خاصی را درباره کم و زیاد شدن برخی رشته‌ها تصمیم بگیرند، به منزله تصمیم ستاد عالی بازی‌هاست. ما آن جلسه را تشکیل دادیم و در آن تصمیماتی روی برخی رشته‌ها گرفته شد. برای مثال در اسکیت، ژیمناستیک، والیبال ساحلی و ...، تصمیم‌گیری شده است. الان مرز تعداد نفرات کاروان ما تقریباً 500 نفر است که شامل مقامات، کادر سرپرستی و ... می‌شود.

وی با بیان اینکه فرصت‌ها برای تمام فدراسیون‌ها تمام شده است، یادآور شد: کمیسیون تخصصی هر تصمیمی که بگیرد، ما به صورت مجزا با کمیته برگزاری مکاتبه می‌کنیم. به فرض برای سوارکاری که در برنامه ما نبود، در کمیسیون تخصصی تصمیم گرفته شد که اگر کمیته برگزاری ثبت‌نام جدید در آن را بپذیرد، مسئولان این رشته را به کمیته فنی دعوت کنیم و صحبت داشته باشیم. آنها در گام اول با پیشنهاد ما موافقت کردند و ما در جلسه بعدی کمیسیون تخصصی، رشته سوارکاری در صورتی که امید به مدال‌آوری باشد یا اعضای کمیسیون بگویند در این رشته نیز اعزام داشته باشیم، برای‌شان تصمیم ‌می‌گیریم. به همین دلیل ما هنوز 10، 15 نفر را در لیست بلند (long list) داریم، چون اگر در لیست نداشته باشیم، نمی‌توانیم حضورشان را قطعی کنیم، به همین دلیل نهایتاً تصور می‌کنم کاروان ایران با 500 نفر به هانگژو اعزام می‌شود.

درخواست کردیم خوابگاه نصرت به کمیته ملی المپیک واگذار شود
وی در واکنش به اعتراض ورزشکاران به مشکلات خوابگاه نصرت توضیح داد: خوابگاه نصرت را شاید واقعاً جای آن نبود که اینجا توضیح بدهم. بعضی از مکان‌های مربوط به اقامتگاه‌های ورزشکاران، آکادمی و حتی امکاناتی که در مجموعه آزادی داریم، آنهایی را که متعلق به کمیته ملی المپیک است، نمی‌توانیم در این شرایط که بچه‌ها نیاز به خوابگاه دارند تعطیل و بازسازی کنیم. کارشناس فرستادیم و نیازهای اولیه و تجهیزات را در حال تأمین هستیم، اما ان‌شاءالله عزیزان به بازی‌های آسیایی اعزام شوند، فرصت دو، سه ماهه برای بازی‌سازی کامل خواهیم داشت. این موضوع در دستور کار ماست و اعتبار هم داریم. درباره خوابگاه نصرت، مجموعه مربوط به شرکت توسعه و تجهیز است و ما درخواست کردیم به کمیته ملی المپیک واگذار شود و همانطور که همیشه تا الان همکاری کردند، مشکلات و دغدغه ورزشکاران در حوزه مختلف را رفع خواهیم کرد. از نظر تغذیه و مواد غذایی نیز با رؤسای فدراسیون‌ها توافق کردیم تا زمانی که مثل مجموعه آکادمی رستوران‌های ما فعال نشده است، فدراسیون‌ها امکانات را تأمین کنند و خودشان پاسخگو باشند و ما کمک مالی می‌کنیم.

از فدراسیون جهانی ژیمناستیک راهکار خواستیم و منتظر پاسخ‌شان هستیم
هاشمی در پایان راجع به وضعیت فدراسیون ژیمناستیک هم به خبرنگاران گفت: با وزارت ورزش نشستیم و به جمع‌بندی‌هایی رسیدیم و مکاتبه محرمانه با فدراسیون جهانی داشتیم. ما از فدراسیون جهانی راهکار خواستیم و منتظر پاسخ‌شان هستیم. ضمن اینکه درباره اعزام رشته ژیمناستیک، تیم چهار نفره‌ای را امیدوارنه می‌فرستیم و رئیس فدراسیون دیروز در جلسه با ما توضیح داد که امید به مدال دارند. این امید از طرف مرکز نظارت هم وجود دارد.

دیدگاه تان را بنویسید