جی پلاس

خرید‌های ناموفق بالای ۱۰۰ میلیون یورو باشگاه های اروپایی

باشگاه های بزرگ اروپایی برای خرید برخی ستاره ها بیش از ۱۰۰ میلیون یورو هزینه کردند که اغلب آنان عملکرد خوبی نداشتند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: آرسنال برای تقویت خط میانی خود ۱۱۶.۶ میلیون یورو هزینه کرد تا بتواند با دکلان رایس قرارداد امضا کند. هافبک انگلیسی با جدایی از استون ویلا به یکی از گرانترین انتقال تاریخ لیگ برتر انگلیس تبدیل شد و نامش در کنار ۱۴ بازیکن دیگری قرار گرفت که قراردادهایشان بالای ۱۰۰ میلیون ارزش داشتند. 

گرت بیل (۱۰۱ میلیون، رئال مادرید)، جود بلینگام (۱۰۳ میلیون، رئال مادرید)، پل پوگبا (۱۰۵ میلیون، منچستریونایتد)، روملو لوکاکو (۱۱۳ میلیون، چلسی)، ادن هازارد (۱۱۵ میلیون، رئال مادرید)، کریستیانو رونالدو (۱۱۷ میلیون، یوونتوس)، جک گریلیش (۱۱۷.۵ میلیون، منچسترسیتی)، آنتوان گریزمان (۱۲۰ میلیون، بارسلونا)، انسو فرناندس (۱۲۱ میلیون، چلسی)، ژائو فلیکس (۱۲۷.۲ میلیون، اتلتیکومادرید)، عثمان دمبله (۱۳۵ میلیون، بارسلونا)، فیلیپ کوتینیو (۱۳۵ میلیون، بارسا)، کیلیان ام‌باپه (۱۸۰ میلیون، پاری‌سن ژرمن) و نیمار (۲۲۲ میلیون، پاری‌سن ژرمن) نامشان در این فهرست قرار دارد. 

با وجود هزینه های کلان باشگاه ها برای خرید این بازیکنان همیشه عملکردشان مطابق انتظار نبوده است و حتی برخی از آن ها جزو بدترین خریدهای تاریخ تیمشان شدند. رئال مادرید در این تابستان با بلینگام، هافبک آینده دار انگلیسی قرارداد امضا کرد و امیدوار است این بار خرید ۱۰۰ میلیون یورویی اش عملکرد خوبی داشته باشد‌. سفیدپوشان در سال ۲۰۱۳ با گرت بیل قرارداد امضا کردند اما خیلی زود متوجه شدند مهاجم سابق تاتنهام از کمر دچار مشکل است. بیل به خاطر مصدومیت های متعدد هیچ وقت روی فرم نبود. او سپس به یک بازیکن نیمکت نشین تبدیل شد و به حاشیه رفت. مهاجم ولزی گل های مهمی برای تیم مادریدی به ثمر رساند اما از 258 بازی که انجام داد تنها ۱۰۸ بار گلزنی کرد. 

بازیکنان

با این حال بیل بدترین خرید بالای ۱۰۰ میلیون رئال مادرید نیست. هازارد این عنوان را به خود اختصاص داده است. او در سال ۲۰۱۹ به عنوان یک ستاره به سفیدپوشان پیوست اما خیلی زود از روی فرم خارج شد. پس از جراحی هرگز به یک بازیکن سطح بالا هم نزدیک نشد و همیشه روی نیمکت حضور داشت. در نهایت در پایان فصل ۲۳-۲۰۲۲ بر اساس توافقی دو طرفه قراردادش را با رئال مادرید فسخ کرد. هافبک بلژیکی در این چهار سال تنها ۵۰ بازی انجام داد و در ۳۰ دیدار در ترکیب اصلی قرار گرفت. چهار گل به ثمر رساند و در هیچ یک از ال کلاسیکو ها به میدان نرفت. 

فیلیپ کوتینیو گرانترین خرید تاریخ باشگاه بارسلونا، در ژانویه ۲۰۱۸ به تیم کاتالانی پیوست. او تنها در نیم فصل اول بازی های خوبی به نمایش گذاشت و در ۲۲ بازی ۹ گل به ثمر رساند و هفت پاس گل داد. هافبک برزیلی پس از آن به شدت افت کرد و در فصل ۲۰-۲۰۱۹ به صورت قرضی به بایرن مونیخ رفت. پس از یک فصل دوباره به باشگاه کاتالانی برگشت اما تنها برای مدت کوتاهی خوب بازی کرد و در نهایت به استون ویلا پیوست. ارزش کوتینیو از ۱۵۰ میلیون به ۱۸ میلیون رسید. عثمان دمبله، دیگر خرید گرانقیمت آبی اناری ها به خاطر مصدومیت های پیاپی به مرد شیشه ای معروف شد. بازیکن فرانسوی که در سال ۲۰۱۷ پیراهن بارسا را بر تن کرد به اندازه پولی که باشگاه برایش هزینه کرد خوب بازی نکرده است. 

بازیکنان

گریزمان هم یکی از خریدهای ناموفق باشگاه کاتالانی به حساب می آید. مهاجم فرانسوی در روزهای بد آبی اناری ها به این تیم پیوست و هرگز نتوانست بازی های خوبی که در اتلتیکو به نمایش می گذاشت را در نوکمپ ارائه دهد. شاید تغییر سرمربیان یکی از دلایلی بود که گریزمان نتوانست در بارسا جا بیفتد. بازیکن فرانسوی در نهایت پس از سه سال به اتلتیکو بازگشت (۲۰۲۲). اتلتیکو دیگر تیم اسپانیایی است که خرید ناموفق بالای ۱۰۰ میلیون داشت. فلیکس در سال ۲۰۱۹ به روخی بلانکو پیوست تا جای خالی گریزمان را پر کند. با این حال مهاجم پرتغالی در ۱۳۱ بازی تنها ۳۴ گل به ثمر رساند. او در نقل و انتقالات زمستانی ۲۰۲۳ به صورت قرضی به چلسی رفت و اکنون منتظر است تا تیمی با او قرارداد امضا کند چون می داند دیگر جایی در ترکیب اتلتیکو ندارد. 

چلسی در زمستان با فرناندس قرارداد امضا کرد تا گرانترین خرید تاریخ باشگاه لقب بگیرد. هافبک آرژانتینی در نیم فصل نتوانست به تیم بحران زده آبی ها کمکی کند‌. باید دید در فصل پیش رو چه عملکردی خواهد داشت. چلسی در سال ۲۰۲۱ برای اینکه دوباره لوکاکو را در اختیار داشته باشد بیش از ۱۰۰ میلیون هزینه کرد اما مهاجم بلژیکی به یکی از بدترین خریدهای تاریخ باشگاه تبدیل شد. لوکاکو در ۵۹ بازی ۱۵ گل به ثمر رساند و یک پاس گل داد. در نهایت یک فصل بعد به ایتالیا بازگشت. پل پوگبا دیگر خرید بالای ۱۰۰ میلیون در لیگ برتر انگلیس است. هافبک فرانسوی در دومین دوره حضورش در منچستریونایتد (۲۲-۲۰۱۶) فراز و فرود زیادی داشت و در دوران حضور ژوزه مورینیو نیمکت نشین شد. او نسبت به هزینه ای که باشگاه کرد برای تیم موثر نبود و یونایتد قراردادش را تمدید نکرد. 

یوونتوس با هدف فتح لیگ قهرمانان اروپا با کریستیانو رونالدو در سال ۲۰۱۸ قرارداد امضا و ۱۱۷ میلیون یورو هزینه کرد. با این حال ستاره پرتغالی نتوانست به بانوی پیر در رسیدن به هدفش کمک کند و پیش از پایان قراردادش تیم تورینی را ترک کرد. پاری‌سن ژرمن در سال ۲۰۱۷ با پرداخت ۲۲۲ میلیون برای جذب نیمار رکورد نقل و انتقالات را شکست. با این حال مهاجم برزیلی در برهه های حساس فصل اغلب مصدوم بود و در بازی های مهم به تیم کمکی نکرد. 

دیدگاه تان را بنویسید