گزارش جی پلاس از پایان پرگل لیگ ۲۲؛

کاش همیشه هفته آخر بود!

هفته پایانی لیگ برتر فوتبال ایران شرایط متفاوتی نسب به هفته های قبل این رقابت ها داشت و نکات مثبت متعددی در دل خود جای داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ لیگ بیست و دوم سرانجام به پایان رسید و پس از پرسپولیس قهرمان، سپاهان و استقلال دوم و سوم شدند. تیم های مس کرمان و نفت مسجدسلیمان نیز توان استقامت نداشتند و به دسته پایین تر سقوط کردند اما در هفته پایانی این رقابت ها اتفاق های جالبی رقم خورد که با هم مرور می کنیم.

میانگین گل: 4.25 گل در هر بازی!

برای این که متوجه شویم که هفته پایانی پرگل ترین هفته کل لیگ بوده اصلا نیازی نداریم تک به تک هفته های قبلی را بررسی کنیم. در هفته پایانی 34 گل به ثمر رسید که معادل میانگین 4.2 گل در هر بازی است. آماری فوق العاده که نشان می دهد فوتبال ایران پتانسیل پرگل شدن را دارد اگر و فقط اگر تیم ها بخواهند تمام ظرفیت خود را به نمایش بگذارند.

در 5 بازی از 8 دیدار هفته سی ام و پایانی لیگ 4 گل و بیشتر به ثمر رسید که نه تنها در لیگ امسال بلکه در کل فوتبال ایران کم تکرار بود. کم گل ترین بازی هفته دیدار گل گهر و صنعت نفت آبادان بود که با یک گل به سود برزیلی های ایران رقم خورد. شاید اگر صنعت نفت استرس بقا در لیگ را نداشت این بازی هم پر گل می شد. بازی استقلال- تراکتور نیز با 8 گل (7-1 به سود آبی ها) پر گل ترین دیدار هفته بود.

مساوی های کم تعداد اما پرگل

در هفته پایانی 5 دیدار تقریبا تشریفاتی بود و تنها 3 دیدار حساسیت فوق العاده زیادی داشت؛ دو بازی پرسپولیس و سپاهان با حریفان برای تعیین قهرمان و دیدار نفت آبادان با گل گهر برای تعیین تکلیف وضعیت بقا در لیگ. این مساله منجر به این شد که فقط سه تساوی در لیگ رقم بخورد. اما این سه تساوی دست کمی از برد و باخت نداشت. پیکار ذوب آهن و هوادار 6 گل داشت. در بازی فولاد - آلومینیوم هم 4 گل رد و بدل شد و دیدار پیکان - مس رفسنجان نیز  گل داشت تا در مجموع حتی در 3 بازی بدون برنده هفته پایانی هم 12 گل رد و بدل شود و میانگین 4 گل در بازی های مساوی ثبت شود.

آمار مثبت هفته پایانی

در فاکتورهای فوتبالی هم مطابق انتظار این هفته پیشرفت زیادی نسبت به تمام هفته های لیگ داشت. فاکتورهایی مانند امید گلزنی، موقعیت گلزنی، شوت به دروازه، شوت در چارچوب، مهار دروازه بان و ...

خصوصیت هفته پایانی چیست؟

در نگاه اول شاید تشریفاتی بودن بعضی ها بازی ها و نبود استرس دلیل پرگل شدن این مساله معرفی شود که البته بی راه هم نیست. اما حتی دو بازی مهم تعیین کننده قهرمان یعنی بازی های پرسپولیس و سپاهان هم 7 گل داشت. حتی تیمی مانند نفت مسجد سلیمان که سقوطش قطعی بود و در 29 بازی فقط 17 گل زده بود (میانگین حدود نیم گل در هر بازی) در دیدار آخرش 5 گل زد!

نکته دیگر به انگیزه های شخصی بازیکنان بر می گردد. بسیاری از بازیکنان لیگ وضعیت شان برای فصل آینده معلوم نیست و شاید به نوعی به دنبال این هستند که با انجام بازی خوب پیشنهاد بهتری از سوی باشگاه خود برای تمدید دریافت کنند و یا بتوانند با قیمت بالاتری راهی تیم های دیگری شوند. شاید هم می دانند بازی آخر لیگ است و دیگر ترسی از مصدومیت و محرومیت ندارند.

به هر حال این که پرگل و زیبا شدن هفته پایانی لیگ چه دلیلی دارد شاید دقیق مشخص نباشد، اما دلیلش هر چه هست فوتبال ایران به چنین هفته هایی نیاز دارد. هفته هایی که در زمین، فوتبال باکیفیت ارائه دیده می شود، گل های پرشمار زده می شود، تماشاگران راضی می شوند و خروجی مثبت دارد. در فوتبال این جمله کلیشه ای که همه بازی های مان فینال است را شنیده ایم. کاش این کلیشه به واقعیت تبدیل شود و همه هفته ها شبیه هفته آخر باشد.

دیدگاه تان را بنویسید