جی پلاس

چرخه عوام فریبی به نام "چرخه انتخابی" در کشتی فرنگی!

سرمربی جدید تیم ملی کشتی فرنگی در حالی از جرخه انتخابی سخن می گوید که هیچ انتخابی قانونمندی در این تیم دیده نمی شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ یکی از بزرگ ترین انتقادات به محمد بنا و شاید اصلی ترین آن ها، شیوه انتخاب ملی پوشان کشتی فرنگی توسط آقای خاص بود؛ سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی، به روش خاص خودش که بیشتر انتصابی بود، نفرات را انتخاب می کرد و در این مسیر حق افراد زیادی پایمال می شد، و ستاره های زیادی خاموش می شدند.

پس از مسابقات جهانی 2022 و استعفای بنا، حسن رنگرز به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی انتخاب شد و حضور او باعث شد خیلی ها دلخوش باشند که بالاخره قرار است کشتی فرنگی پس از سال ها یک شیوه قانون مدار برای انتخاب افراد داشته باشد؛ رنگرز هم در ابتدا با سخنان خوش رنگ و لعاب از لزوم یک چرخه عدالت محور می گفت اما نهایتا پس از مدتی، مشخص شد شیوه او هم همان شیوه سابق است که تنها با روکش انتخابی آن را بیان کرده است.

این چرخه انتخابی نیست!

در شیوه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد که یکی از عادلانه ترین سیستم ها در سال های اخیر است، ملی پوشان به ترتیب از فیلترهایی همچون مسابقات قهرمانی کشور، قهرمانی آسیا، جام تختی و مرحله نهایی انتخابی تیم ملی عبور می کنند، در این مسیر جایگاه هر کس بر اساس عملکردش مشخص است و هر کشتی گیر می داند در چه شرایطی و با عبور از چه مراحلی می تواند به دوبنده تیم ملی برسد. همچنین خود ملی پوشان هم می دانند در صورت کسب مدال یا ناکامی، در سال بعد در چه مرحله ای از چرخه هستند؛ سیستمی که ابتدا توسط حسن یوسفی افشار و حسین زارعی پایه گذاری شد هرچند آن ها رفتند و نماندند تا سیستم خود را کامل کنند.

با این وجود این چرخه عادلانه می تواند بهترین شیوه برای مشخص شدن ملی پوشان باشد؛ در کشتی فرنگی اما دقیقا ماجرا برعکس است. ملی پوشان کشتی فرنگی ماه گذشته قهرمان آسیا شدند اما نفراتی از این تیم مثل مهدی محسن نژاد، نتوانستند نتایج خوبی کسب کنند و بایستی در جام تختی به روی تشک می رفتند تا ادامه چرخه را طی کنند، یا نفراتی مثل محمدعلی و محمدرضا گرایی در یک سال اخیر و پس از جهانی 2022، آنطور که باید محک نخورده اند، اما با این اوصاف شواهد بیانگر این است که نفرات برتر جام تختی جایی در ترکیب تیم ملی ندارند و ترکیب این تیم برای مسابقات جهانی و بازی های آسیایی از قبل بسته شده.

حالا سوالی که پیش می آید این است که این ترکیب دقیقا بر اساس چه متر و معیاری انتخاب شده؟ اگر نفراتی مانند پویا دادمرز یا امین میرزازاده با درخشش در همه مسابقات ملی پوش شده اند، تکلیف سایر اوزان چیست؟ یا افرادی که در وزن محمدرضا و محمدعلی گرایی هستند دقیقا باید چه کاری کنند تا دیده شوند و بتوانند در مسابقه ای مستقیم، با این نفرات رقابت کنند تا در صورت پیروزی مسافر جهانی شوند؟ اگر قرار است تیم از قبل و بر اساس شیوه مشابه محمد بنا بسته شود، پس استفاده از نام چرخه انتخابی برای عوام فریبی نیست؟ نکته ای که حتی محمدرضا مختاری ملی پوش ایران در جهانی گذشته هم به آن اشاره کرد و گفت که چرخه انتخابی کشتی فرنگی فرمالیته است! موضوعی که نشان می دهد گویا قرار نیست تغییری در شیوه ملی پوش شدن نفرات در کشتی فرنگی رخ دهد و در همچنان، بر همان پاشنه سابق می چرخد؛ چرخه ای انتصابی، با نام و ظاهر انتخابی!

  • ناشناس ارسالی در

    چه عجب یکی پیدا شد حرف زد اونم دقیق و کارشناسی

دیدگاه تان را بنویسید