النصر چرا «جهانی» است؟

رمزگشایی از هشتگ مورد علاقه کریستیانو رونالدو در النصر

تیم فوتبال النصر عربستان نخستین تیم آسیایی است که در رقابت‌های جام جهانی باشگاه‌ها شرکت کرده.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ چند روز پیش و در حالی که شایعاتی مبنی بر نارضایتی کریستیانو رونالدو از وضعیتش در باشگاه النصر به گوش می‌رسید و این احتمال مطرح می شد که ستاره پرتغالی زردپوشان ریاض، در تابستان از این تیم جدا شود، رونالدو با انتشار تصویری از تمرینات خود در تیم النصر، از هشتگ انا_العالمی به معنی «من جهانی هستم» استفاده کرد تا وفاداری و تعهد خود به باشگاهش را ثابت کند.

اصطلاح «العالمی» به معنای «جهانی» یکی از القاب باشگاه النصر است. اما داستان این لقب و این که چرا برای تیم النصر به کار می رود، حکایت جالبی است.

 

النصر بر بام فوتبال آسیا

در دهه 90 میلادی، شرایط برگزاری مسابقات باشگاهی در قاره آسیا با امروز متفاوت بود. در آن زمان، دو تورنمنت تحت عنوان جام باشگاه های آسیا با حضور قهرمانان لیگ های کشورهای آسیایی و جام برندگان(جام در جام) آسیا با حضور قهرمانان جام های حذفی کشورهای آسیایی برگزار می شد و قهرمان های این دو تورنمنت، در دیداری موسوم به سوپرجام آسیا به مصاف هم می رفتند تا برترین تیم این قاره مشخص گردد.

در سال 1998 النصر موفق به فتح جام برندگان شد و در سوپرجام آسیای آن سال، به مصاف پوهانگ استیلرز کره جنوبی-قهرمان جام باشگاه های آسیا- رفت و در نهایت با کسب نتیجه 1-1 در مجموع دو بازی رفت و برگشت و به لطف گل زده در خانه حریف، موفق شد فاتح سوپرجام آسیا شود و بر بام فوتبال قاره کهن بایستد.

النصر

زردپوشان ریاض چگونه در جمع بزرگان جهان حضور یافتند؟

همه چیز از سال 2000 شروع شد. جایی که فیفا تصمیم گرفت تا اولین دوره رقابت های جام جهانی باشگاه ها را به میزبانی کشور برزیل برگزار کند. در آن دوره از مسابقات، هشت تیم جواز حضور را کسب کرده بودند:

کورینتیانس برزیل(میزبان رقابت ها)

منچستریونایتد انگلیس(قهرمان لیگ قهرمانان اروپا)

نیکاکسای مکزیک(قهرمان جام قهرمانان کونکاکاف)

رجا کازابلانکای مراکش(قهرمان لیگ قهرمانان آفریقا)

رئال مادرید اسپانیا(قهرمان جام بین قاره ای)

ملبورن استرالیا(قهرمان مسابقات باشگاهی اقیانوسیه)

واسکودوگاما برزیل(قهرمان جام لیبرتادورس)

النصر عربستان(قهرمان سوپرجام آسیا)

 

تنه به تنه با رئال مادرید

النصر به عنوان فاتح سوپرجام آسیا، از سوی AFC برای حضور در اولین دوره این مسابقات معرفی شد. نماینده آسیا در قرعه کشی این رقابت ها، در گروه A با تیم های کورینتیانس، رئال مادرید و رجا کازابلانکا همگروه شد و افتتاحیه مسابقات را هم در مقابل رئال مادرید برگزار کرد.

روز 5 ژانویه 2000، تیم های رئال مادرید و النصر عربستان در شهر سائوپائولو به مصاف هم رفتند و مادریدی ها با هدایت ویسنته دل بوسکه موفق شدند با گل های آنلکا، رائول و ساویو در مقابل تک گل البیشی،
با نتیجه 3-1 النصر را شکست دهند. النصر در دومین بازی خود در این تورنمنت با نتیجه 4-3 توانست رجا کازابلانکا را شکست دهد و در بازی سوم هم با 2 گل مقابل کورینتیانس باخت تا درنهایت با کسب 3 امتیاز و ایستادن در رده سوم گروه، از گردونه این رقابت ها خارج شود.

رئال-النصر

لقب جهانی؛ پاداش اولین حضور

باشگاه النصر عربستان به عنوان نخستین تیم آسیایی شناخته می شود که در مسابقات جام جهانی باشگاه ها حضور پیدا کرده و از این روی، هواداران این تیم برای خودشان لقب «العالمی» یا همان «جهانی» را برگزیدند و پس از آن هم دیگر هم هرگز نتوانستند در این مسابقات حاضر شوند.

رئال-النصر

رئال-النصر

 

دیدگاه تان را بنویسید