پیشکسوت استقلال در گفت و گو با جی پلاس

پرسپولیس قابل احترام است اما امیدوارم استقلال ببرد/نمی شود سر دنیا را کلاه گذاشت!

بال چپ آبی‌ها در دهه 70، ابراز امیدواری کرد که دو تیم استقلال و پرسپولیس بازی خوبی را در دربی از خود به نمایش بگذارند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛  دربی با همه بالا و پایین ها و جذابیت هایش، همیشه موضوعی مناسب برای گفت و گو با پیشکسوتانی است که روزگاری که در زمین چمن و یا چه روی نیمکت مربیگری، در این مسابقه بزرگ حضور داشته اند. به بهانه دربی روز یکشنبه استقلال و پرسپولیس که در راه تعیین سرنوشت قهرمان لیگ برتر نقش به سزایی دارد، به سراغ علی چینی، بال چپ سابق آبی ها رفته ایم. کسی که معتقد است استقلال اگر آرامش خود را حفظ کند، می تواند مقابل تیم پرمهره پرسپولیس به نتیجه مطلوبی دست یابد.

*برسیم به بازی روز یکشنبه استقلال و پرسپولیس. این بازی همیشه از لحاظ سنتی و بخاطر دربی بودنش، یک حساسیت خاصی دارد. این فصل علاوه بر آن حساسیت های همیشگی، جدال برای قهرمانی و رقابت برای رسیدن به صدر جدول هم به آن اضافه شده است. شما چنین تداخلی را چگونه ارزیابی می کنید؟ این ترکیب شدن حساسیت های همیشگی با حساسیت جدولی، چه شهرآوردی را پیش روی ما خواهد گذاشت؟

-از دو زاویه مختلف می توان به دربی نگاه کرد. اول این که دربی خودش یک لیگ کامل است. طرفداران هر دو تیم ترجیح می دهند در یک فصل حتی قهرمان نشوند اما این مسابقه را ببرند چون برایشان خیلی اهمیت دارد. دوم این که در این فصل، سه تیم استقلال، سپاهان و پرسپولیس در صدر جدول بسیار به هم نزدیک هستند. همین مسئله، حساسیت را بسیار بالا می برد اما امیدوارم که روی کیفیت بازی، تاثیری نگذارد و بازی به سمت درگیری نرود. من امیدوارم که بازیکنان دو تیم، واقعا فوتبال بازی کنند. ما می بینیم که در مسابقه ای نظیر الکلاسیکو، نتایجی همچون 4-0، 3-1، 5-1 و... رقم می خورد و به معنی واقعی کلمه فوتبال بازی می کنند و فارغ از هر نتیجه ای، مسیر خود را می روند و به سراغ اضافه کاری نمی روند.

 

*استقلال تحت هدایت ساپینتو چطور ارزیابی می کنید؟ این تیم، دو نیم فصل متفاوت را سپری کرده و حالا در آماده ترین فرم خود پا به دربی تهران می گذارد.

-استقلال در بازی های اخیر، بسیار پرقدرت ظاهر شده و حرف های زیادی برای گفتن دارد. امیدوارم با آرامش کامل در زمین حاضر شوند. در حال حاضر، ساپینتو به طور کامل لیگ را شناخته و در تیم جا افتاده. در نیم فصل اول، او چنین شناختی را نداشت و به همین دلیل کار برایش مشکل بود. مثلا او نمی دانست که تیم ها در زمین خودشان یا در آزادی، مقابل استقلال به چه سبکی بازی می کنند. آقای ساپینتو تنها بود و شناخت کافی از لیگ نداشت. در دور برگشت اما با توجه به هوش بالای این سرمربی نتایج خوبی به دست آمد. او کاملا به کار خود علاقه مند و وارد است و توانست با آنالیز دقیق حریفان، در نیم فصل دوم استقلال را زیر و رو کند.

 

بیشتر بخوانید:

مهم ترین حواشی دربی 100 را اینجا بخوانید

عکس|فریم به فریم با دربی‌های اردیبهشتی

پرسپولیس قابل احترام است اما امیدوارم استقلال ببرد/نمی شود سر دنیا را کلاه گذاشت!

پرسپولیسی واقعی، من هستم/ دربی ۱۲ امتیاز دارد!

پرسپولیس-استقلال؛ وقت پر کشیدن توست...

 

*در مورد پرسپولیس هم مقداری صحبت کنیم. شاید آن شادابی و فوتبال تهاجمی که طی بازی های اخیر از استقلال دیدیم را در بازی های پرسپولیس ندیده ایم. ولی با این حال پرسپولیس هم پا به پای استقلال و سپاهان دارد بازی هایش را می برد و الان فقط یک امتیاز با این دو تیم فاصله دارد. آیا پرسپولیس با توجه به شرایطی که دارد، می تواند فاتح دربی و قهرمان لیگ شود؟

-پرسپولیس تیم خوب و قابل احترامی است. بازیکنان تاثیرگذار و ارزشمندی هم مثل وحید امیری، مهدی ترابی ، مرتضی پورعلی گنجی و بیرانوند را در ترکیب خود دارد. این تیم از لحاظ مهره، کاملا غنی است و یکی از مدعیان قهرمانی به حساب می آید. نقطه قوت پرسپولیس این است که از هر سه یا چهار موقعیت در یک بازی، به دو گل می رسند و همین باعث شده که بتوانند در کورس بمانند و برای قهرمانی بجنگند. استقلال اما در هر بازی حدود 10 الی 12 موقعیت بالای 80 درصد خلق می کند اما یکی دو گل می زند. این تیم باید در خیلی از بازی ها پنج یا شش گل به حریفانش می زد اما مهاجمان استقلال قدر فرصت ها را نمی دانستند. درنهایت من به عنوان یک استقلالی امیدوارم که بازیکنان این تیم روی دربی تمرکز کنند و برنده از زمین خارج شوند.

 

*کمی هم درباره مسائل مدیریتی باشگاه استقلال صحبت کنیم. واقعا حیف نیست که تیمی با این کیفیت فنی، بخاطر ندانم کاری های مدیریتی و کم کاری ها، از لیگ قهرمانان آسیا حذف شود؟

-چهار سال است که آقای استراماچونی از فوتبال ایران رفته. چهار مدیر مختلف هم در این سال ها آمده اند. اگر همان ابتدا پول آقای استراماچونی را داده بودند، به راحتی این مسئله حل می شد و تا این اندازه بار مالی به دنبال نداشت. متاسفانه به موقع این پول پرداخت نشد و مدام جریمه روی جریمه آمده تا به امروز. مدیران ما متاسفانه فکر می کنند که چون به طلبکاران داخلی اهمیت نمی دهند، خارجی ها هم به همین ترتیب هستند. نمی شود سر دنیا را کلاه گذاشت. حیف است که تیمی که پارسال یکی از نایاب ترین رکوردهای فوتبال را زده و بدون باخت، قهرمان لیگ شده و حرف های زیادی برای گفتن دارد، نتواند در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشد. واقعا باید بخاطر این حذفی که اتفاق افتاده، از سوءمدیریت ها گله مند بود. چرا باشگاه استقلال باید اینقدر بیخیال پرداخت بدهی های خارجی اش باشد؟ همه می دانند که AFC شوخی ندارد و مثل مسائل داخلی نیست که با ریش سفیدی و... حل شود بلکه همه باید به قانون عمل کنند.

 

*اگر بخواهیم استقلال این فصل را با تیم فصل قبل مقایسه کنیم، تفاوت هایی را می بینیم. تیم فرهاد مجیدی تیمی بود که دفاع قدرتمند و محکمی داشت و همین مسئله به او کمک کرد تا بتواند تیم را بدون باخت، قهرمان کند. او تیمی ساخته بود که از تک موقعیت هایش استفاده می کرد و به گل می رسید. در حالی که تیم ساپینتو کاملا رو به جلو است و آن قدرت و استحکام را از خط دفاع به خط حمله منتقل کرده. شما کدام سبک را در فوتبال ایران ترجیح می دهید؟

-من فوتبال هجومی را بیشتر ترجیح می دهم. فوتبال دفاعی هم قابل قبول است اما فکر می کنم که بهترین دفاع، حمله باشد. من فکر می کنم که آقای ساپینتو این توان را داشت که بتواند تیمی را آماده کند که بتواند در حملات و ضدحملات و در پرس، خیلی خوب عمل کند. ظرف سه تا پنج ثانیه، تیم از دفاع به حمله منتقل می شود و هر وقت هم که توپ لو برود، همه بازیکنان اقدام به پرس می کنند و توپ را پس می گیرند و اجازه فکر کردن به تیم حریف نمی دهند. از این لحاظ باید به ساپینتو دستمریزاد گفت.

 

*آیا می توانیم برنده این بازی را قهرمان لیگ بدانیم؟ و یا این که بگوییم در صورت مساوی شدن دربی، سپاهان حتما قهرمان خواهد شد؟

-بازی های استقلال، خیلی سخت از بازی های سپاهان و پرسپولیس است. بازی های سپاهان آسان تر است اما روی کاغذ. نباید فراموش کنیم که فوتبال، قابل پیش بینی نیست. اما به عنوان مثال، استقلال در بازی های باقی مانده باید در رفسنجان با مس بازی کند و روز آخر هم باید به مصاف تراکتور برود. سپاهان اما با تیم هایی نظیر نفت مسجدسلیمان و پیکان بازی دارد و بنظر می آید که کار آسان تری داشته باشد. نمی توان از حالا در خصوص قهرمانی چیزی گفت چون باید منتظر نتایج سپاهان بمانیم.

 

*به عنوان کسی که هم در قامت بازیکن و هم به عنوان مربی در استقلال حضور داشته و دربی های مختلفی را تجربه کرده، به بازیکنان جوان تر و کم تجربه تر دربی چه توصیه ای می کنید برای این که بتوانند به استرس های موجود در این مسابقه غلبه کنند؟ مثلا مربیان شما نظیر مرحوم ناصر حجازی پیش از دربی نکته ای در این خصوص می گفتند؟

-من برای این که در زمین استرس را از خودم دور کنم، همیشه سعی می کردم چند پاس ابتدایی بازی را سالم پاس بدهم که آن اعتماد به نفس لازم را پیدا کنم و با جو ورزشگاه آشنا شوم. مربیان هم از ما می خواستند که کار ریسکی در دقایق ابتدایی بازی انجام ندهیم و ما هم این کار را نمی کردیم تا توپ را لو ندهیم. من توصیه ام به بازیکنان استقلال این است که در دقایق ابتدایی، روی پاس دادن هایشان دقت کنند و نزدیک ترین افراد را برای پاس دادن انتخاب کنند تا اعتماد به نفس تیمی بالا برود و تیم کم کم رو به جلو حرکت کند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید