دعوت فوتبالیستی مرده به تیم ملی انگلیس!

فوتبالیست سیاهپوستی که به دلیل رنگ پوستش هرگز فرصت بازی در تیم ملی انگلیس را پیدا نکرد، بعد از مرگش به صورت افتخاری و برای جبران اشتباه تاریخی، به تیم ملی دعوت شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، جک لزلی ۹۸ سال پس از دعوت شدن به تیم ملی، مجوز حضور افتخاری برای تیم ملی انگلیس را دریافت کرد. اعضای خانواده لزلی قبل از شروع بازی مقابل اوکراین، کلاه مخصوص و مجوز یادبود را دریافت کردند.

لزلی که در سال ۱۹۸۸ درگذشت، اولین بازیکن سیاهپوستی بود که در سال ۱۹۲۵ به تیم ملی انگلیس دعوت شد. اما به دلیل رنگ پوستش به طرزی شرم‌آور از تیم کنار گذاشته شد. لزلی هرگز فرصت بازی برای کشورش را پیدا نکرد.

مجوز حضور افتخاری و کلاه مخصوص قبل از مسابقه انتخابی یورو ۲۰۲۴ در ومبلی اعطا شد تا اشتباهی تاریخی اصلاح شود. اتحادیه فوتبال انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اتفاق هرگز نباید رخ می‌داد.» ویو اندرسون، اولین ملی‌پوش سیاه‌پوست انگلیس، در کنار دبی هویت، رئیس اتحادیه فوتبال انگلیس، برای اهدای جایزه حاضر شدند و هیئت حاکمه به خیریه جک لزلی کمک مالی کرد.

عکس| جایزه افتخاری اتحادیه فوتبال انگلیس به فوتبالیست سیاه‌پوست محروم

نوه‌های لزلی، لین دیویس و جیلیان کارتر، گفتند: «آنچه نزدیک به یک قرن پیش برای او اتفاق افتاد، باری بود که در طول زندگی‌اش با متانت به دوش کشید. این کار برای خانواده ما بسیار باارزش است. پدربزرگ هرگز فریاد نزد و گلایه نکرد، اما می‌دانست که باید به تیم ملی دعوت می‌شد و حالا بالاخره این اتفاق افتاد.»

لزلی در سال ۱۹۰۱ در کانینگ تاون شرق لندن به دنیا آمد و پس از گذراندن دورانی در بارکینگ تاون، بقیه دوران حرفه‌ای خود را در پلیموث گذراند. او بین سال‌های ۱۹۲۱ تا ۱۹۳۴ در ۴۰۰ بازی برای این تیم ۱۳۷ گل به ثمر رساند. نشریه سان در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که کمپینی برای ساخت مجسمه لزلی راه‌اندازی شده است. مجسمه برنزی او در استادیوم هوم پارک پلیموث قرار داده خواهد شد.

جک لزلی

 

دیدگاه تان را بنویسید