در گفت و گو با جی پلاس؛

چندسال است دنبال VAR هستیم چون مدیران نالایق هستند/ رفتار ساپینتو باید مدیریت شود

هافبک اسبق استقلال معتقد است خصوصی سازی با برنامه، تنها راه چاره مشکلات فوتبال ایران است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ جواد شیرزاد، هافبک استقلال در دهه 90، در گفت و گو با جی پلاس شرایط استقلال را خوب توصیف کرد اما در حوزه مدیریتی انتقاداتی را بیان کرد.

جواد شیرزاد در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، درباره شرایط استقلال در نیم فصل دوم گفت: شرایط استقلال در هفته های اخیر بهتره شده چرا که بازیکنان، سرمربی و اعضای کادر فنی و مدیریتی، دست از حواشی برداشتند. هرچند ورودشان با حواشی بود که روی کار تاثیر گذاشت. از طرفی در اواخر نیم فصل اول چون تیم ملی از جام جهانی برگشته بود و بعضی بازیکنان با شرایط روحی خوبی نیامده بودند، استقلال دچار مشکل شد اما با جا به جایی هایی که  ساپینتو انجام داد انسجام تیمی بهتر شد اما ایده آل نشده. استقلال هنوز هم به یک بازی‌ساز خوب نیاز دارد. در کل شرایط تیم خوب است اما عالی نیست.

شیرزاد درباره حواشی کادر فنی و رفتارهای هیجانی سرمربی استقلال، گفت: مدیریت کردن یک مجموعه خیلی مهم است؛ فردی که به عنوان مدیر باشگاه بالای سر تیم است، می تواند خیلی جاها به کمک تیم بیاید و جلوی برخی اتفاقات را بگیرد. سرمربی تیم در کنار زمین، احساسی و هیجانی است و با همه صحنه ها برخورد های هیجانی دارد که این باید مدیریت شود، در چند بازی گذشته فکر کنم یک بار فقط یک اتفاق افتاد و بقیه آن مدیریت شده. دستیاران هم وظیفه دارند که وقتی می دانند سرمربی هیجانی است، نسبت به این مسائل مراقب باشند چرا که شلوغی نیمکت روی سرمربی تاثیر می گذارد. به نظرم اگر این مسائل مدیریت شود، حاشیه ای نخواهیم دید.

هافبک اسبق استقلال درباره مشکلات مدیریتی آبی ها، و عملی نشدن وعده های فتح الله زاده، گفت: عمده بدهی های استقلال به دوران مدیریت ایشان بر می گردد و خود من از 11 سال پیش 400 میلیون از دوران مدیریت او طلب دارم. تا زمانی که دست فوتبال در جیب دولت است و دولت فوتبال را حمایت می کند، اوضاع هم همین است؛ فقط مدتی در راس کار می آیند، وعده می دهند و می روند.

او ادامه داد: برای حل این مشکل هم باید دولت یک راه حل تدوین کند. چندی پیش دیدم که درباره حق پخش تلویزیونی صحبت می شد که از طرفی این حق فوتبال است، اما از طرفی دولت هم حق دارد که دیگر پولی به فوتبال ندهد. هر مدیری هم که می آید، برای اینکه دوره مدیریتش طولانی شود، وعده هایی می دهد و موج سواری می کند. وقتی نتوانیم باشگاه ها را به بنگاه های اقتصادی تبدیل کنیم، از حق پخش و تبلیغات و ... استفاده کنیم، هر مدیری می آید، وعده می دهد و می رود. فوتبال ما باید به سمتی برود که باشگاه ها، شرکت های خصوصی خوب بازده باشند نه اینکه فقط وام گیرنده باشند.

شیرزاد افزود: با این روند هر ساله باشگاه ها بیشتر بدهکار می شوند؛ قبلا استقلال ممکن بود در طول چند سال 30 میلیارد بدهی داشته باشد اما با شرایط تورم الان به 3 بازیکن با همین مقدار بدهکار می شوند. اگر این مشکل حل نشود، فوتبال ما سال به سال بدهکار تر می شود و مطمئنا تعلیق و محرومیت به دنبال آن خواهد بود، کما اینکه محروم هم شدیم.

جواد شیرزاد گفت: به عنوان مثال در سوپر لیگ ترکیه، دولت تعدادی اقتصاددان را پای کار گذاشت و مواردی مثل حق پخش، تبلیغات محیطی و ... را دادند و دولت به هر تیم 10 میلیون دلار وام بلا عوض داد و گفت که دست باشگاه ها در جیب دولت نباشد. الان در بعضی موارد حتی لیگ ترکیه به دولت کمک می کند چون کارشان با برنامه ریزی بود و خصوصی سازی در حد حرف و حدیث نبود. اما اینجا ما چند سال است به دنبال VAR هستیم چون مدیران نالایق در راس کار هستند. شما ببینید رئیسی که 150 میلیارد بدهی روی دست فدراسیون می گذارد و پرونده باز دارد، دوباره رئیس فدراسیون می شود. پس معلوم است که به هدف خاصی نمی رسیم، یعنی ما آدمی بهتر از ایشان نداشتیم که با این حجم بدهی دوباره او را آوردیم؟

او در پایان درباره شرایط استقلال در مسیر قهرمانی و وضعیت رقبا، توضیح داد: قهرمانی برای استقلال خیلی سخت است چون سپاهان از نظر کیفیت مهره ها شرایط خیلی خوبی دارد و پرسپولیس هم همین طور. به نظرم اگر اتفاق خاصی نیفتد، سپاهان یا پرسپولیس قهرمان می شوند و استقلال باید به دنبال سهمیه آسیا باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید